Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Communicatie » Externe communicatie

Public Relations tips voor verenigingen

“Wij willen de naamsbekendheid van de vereniging vergroten” Dat is een veel gehoorde Public Relations (PR) doelstelling binnen verenigingen. Hoe kan een dergelijke doelstelling ook daadwerkelijk bereikt worden? In dit artikel worden onderwerpen besproken die benodigd zijn om de PR-doelstelling te halen.

Bepaal een doelstelling

Public Relations (PR) staat voor het onderhouden van de relatie tussen een organisatie en het publiek. Waarbij de focus ligt op het imago en niet zo zeer de verkoop van producten/diensten. Om als vereniging goed om te gaan met PR, is het belangrijk om eerst een doelstelling te bepalen. Wat wil je als vereniging bereiken? In de introductie werd al een voorbeeld gegeven, het vergroten van de naamsbekendheid. Een andere doelstelling kan zijn het verbeteren van het imago van de vereniging. Welke doelstelling de vereniging ook kiest, zorg ervoor dat de gewenste resultaten meetbaar zijn. Bespreek vooraf wat je wenst te bereiken en hoe dit gemeten wordt. Bijv. het aantal publicaties in de lokale media.

Doelgroep en boodschap

Op welke doelgroep ga je focussen en welke boodschap wil je overbrengen? Voor beide geldt dat ze goed omschreven moeten worden. Zoek je bijvoorbeeld nieuwe leden? Dan is de boodschap naar ouders anders dan naar de lokale overheden. Bepaal bij elke boodschap of dit een meerwaarde is voor het behalen van de doelstelling. Wat hierbij kan helpen is het jezelf verplaatsen in de doelgroep. Hoe wil deze doelgroep aangesproken worden? En wat is interessant voor deze doelgroep?

Middelen

De doelgroep en boodschap zijn bepaald, nu wordt het tijd om de doelgroep te gaan benaderen. Er zijn verschillende middelen hiervoor beschikbaar. Ook hier geldt dat de ingezette middelen afhankelijk zijn van de doelgroep. Leden zijn te bereiken via de website van de vereniging. Maar de media kijkt niet elke dag op de verenigingswebsite. De media kan benaderd worden door persberichten. Als het mogelijk is en past bij de boodschap, dan kunnen verschillende media gelijktijdig worden ingezet om zo het grootste effect te bereiken.

Media voorbeelden

In de strategie om doelgroepen zo effectief mogelijk te benaderen zijn er diverse middelen beschikbaar. Waaronder:
– Verenigingswebsite
– Persberichten
– Netwerken / lobbyen
– Digitale mailings / nieuwsbrieven
– Folders/flyers/posters.
– Free publicity (gratis media aandacht rondom acties/evenementen van de vereniging)
– Sociale media kanalen (Facebook, Twitter, Instagram)
Aan elk middel hangt een verschillend prijskaartje. Overweeg binnen de vereniging goed af welke kosten je wilt uitgeven en of dat dit match met de doelstelling. Geef niet veel geld uit aan een campagne die uiteindelijk maar 1 nieuw lid oplevert.

Hebben jullie als vereniging zelf goede voorbeelden m.b.t. PR en je wilt dit delen met andere schaatsverenigingen? Stuur jullie voorbeeld dan op naar [email protected]

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?