Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Communicatie » Externe communicatie

Effectieve website voor uw vereniging

Websites zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Zo ook niet voor verenigingen. Heeft jullie schaatsvereniging al een website? Een website voorziet niet alleen in informatie voor huidige leden en doelgroepen, maar richt zich ook op potentiele nieuwe leden. Het is het digitale visitekaartje van de vereniging.

Maar hoe zorg je ervoor dat de website van jullie vereniging aansluit bij de behoefte van de leden? In dit artikel worden diverse tips benoemd voor een effectieve verenigingswebsite.

Voorbereiding

Zomaar een website gaan bouwen is niet de beste optie. Het bouwen van een effectieve en gebruiksvriendelijke website is een tijdrovende klus. Vooraf dient goed nagedacht te worden over de doelstellingen van de website. Wat is de informatiebehoefte van de belangrijkste doelgroepen (leden, sponsoren, potentiele leden, ouders). Maar ook het in kaart brengen van de informatiebehoefte, (bijvoorbeeld evenementenkalender, trainingsschema’s etc.) is een belangrijk onderdeel van de website.
Om dit inzichtelijk te maken is het raadzaam om een website-commissie op te richten. In de website-commissie zitten leden vanuit de gehele vereniging, bijv. bestuurslid, leden, maar ook een communicatie expert die de vereniging kan helpen bij het opzetten van de website.

Maak de website niet alleen voor leden

Huidige leden moeten de juiste informatie van de website kunnen halen. Waaronder het laatste nieuws en alle relevante informatie rondom het lidmaatschap. Maar vergeet bij het bouwen van de website ook niet de andere doelgroepen. Zo kan de website het begin zijn om nieuwe leden te werven. Een overzichtelijk overzicht van de sporten, trainingen, contributies en mogelijkheden biedt potentiele leden gelijk de juiste informatie. Maar daarnaast is het ook het visitekaartje van de vereniging, waardoor nieuwe leden gelijk een eerste beeld van de vereniging krijgen.

Daarnaast is een druk bezochte website een interessant advertentiekanaal voor de vereniging. De sponsorcommissie kan de website gebruiken om advertentieruimte te verkopen. Belangrijk is om hierbij de inhoud van de advertentie af te stemmen op de bezoeker.

Update de website regelmatig

De website commissie heeft vele uren besteed om de website effectief en informatief in te richten, nu de website live staat is het taak om de website te onderhouden. Als er na ‘live-gang’ maanden niks gebeurt op de website, zullen bezoekers na het eerst bezoek niet zo snel meer terugkomen. Zorg ervoor dat ‘nieuws’ op de website wordt geplaatst. En dat updates via sociale mediakanalen met de doelgroepen worden gecommuniceerd. Maak van de website hét informatiekanaal van de vereniging.

Het informatiekanaal van de vereniging

Een goed ingerichte website kan tijd en kosten besparen. Als van de website het informatiekanaal wordt gemaakt kan langzaamaan de communicatie verplaatst worden naar de website. Op deze manier kunnen leden en potentiele leden sneller bereikt worden en dat tegen lagere kosten.
Alle informatie die in het clubblad zijn opgenomen kunnen op de website worden geplaatst. Maar ook nieuwsberichten die offline met leden worden gedeeld kunnen vanaf heden op de website worden gedeeld.

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?