Zonneschermen bij IJSCH: zowel sportief als commercieel groot succes

Donderdag 07 februari 2019
Natuurijs

IJs- en skeelerclub Haaksbergen (IJSCH) uit Haaksbergen had dit jaar wederom de primeur van de eerste marathon op natuurijs. Dat was mede te danken aan een groot zonnescherm dat voorkomt dat de zon op het ijs schijnt. Het grote scherm met 23 doeken bood ook ruimte voor sponsors van de vereniging, waardoor de investering minder pijn doet bij de penningmeester van de vereniging.

Jaarlijks is er strijd tussen verschillende natuurijsverenigingen wie de eerste marathon op natuurijs mag organiseren. Elke vereniging probeert de concurrentie af te troeven. Bij IJSCH werd er het afgelopen jaar hard nagedacht over manieren om eerder en langer te kunnen schaatsen.

In aanloop naar deze winter werd er volop geëxperimenteerd. De test met een groot zonnescherm op het ijs werkte veruit het beste. “Een deel van onze baan ligt in de zon, waardoor het ijs snel smelt. Om dit probleem tegen te gaan, hebben we grote doeken neergezet zodat de zon niet langer op de baan scheen. Deze methode bleek enorm effectief en het was veruit de beste oplossing van alle dingen die we hadden geprobeerd”, vertelt IJSCH-voorzitter Henk Dijksterhuis.

Opvallend

Toen het idee was uitgewerkt, ontstond het plan de doeken te laten sponsoren om zo de kosten te verlagen. De sponsorcommissie benaderde de lokale ondernemers. “Zij reageerden eigenlijk meteen positief. De grote doeken kunnen full color bedrukt worden. Het is dus een goede mogelijkheid om reclame te maken. Reclameborden langs de baan heeft elke ijsclub. De doeken zijn nieuw en vallen op, omdat het zonnescherm maar liefst 130 meter lang is. Bovendien konden alle sponsors zelf een tekst op het doek zetten en zich ook op die manier onderscheiden.”

Omdat IJSCH de eerste marathon op natuurijs organiseerde, vielen de sponsors direct met hun neus in de boter. Dijksterhuis: “De sponsors hebben enorm veel publiciteit gekregen. Diverse cameraploegen kwamen in de aanloop naar de marathon langs om te filmen en vanwege de grote lengte van het zonnescherm, was het onmogelijk de logo’s over het hoofd te zien.”

Meerwaarde bewezen

Volgens Dijksterhuis hebben de zonneschermen in meerdere opzichten nu al hun meerwaarde bewezen. “Voor ons is het belangrijkste dat we eerder en langer ijs hebben liggen. Dat is ons gelukt. Dat we daarnaast sponsors de mogelijkheid hebben kunnen bieden extra reclame te maken en zo de kosten voor de aanschaf van de doeken konden reduceren, maakt het extra mooi. De plaatsing van de zonneschermen was op meerdere fronten erg geslaagd.”