Het Yvonne van Gennip Talent Fonds zet zich al jarenlang in voor talentvolle sporters. Het Fonds biedt talenten hulpmiddelen om zich (maatschappelijk) te ontwikkelen als sporter en persoon. Daarnaast kunnen zij via Talentboek een campagne opzetten om geld in te zamelen. De afgelopen jaren hebben onder anderen Jutta Leerdam, Marwin Talsma en Lindsay van Zundert met succes van het platform gebruik gemaakt om hun olympische droom te ondersteunen.
Van Gennip herinnert zich nog goed hoe vier jaar geleden Esmee Visser dankzij een crowdfunding via haar platform nieuwe ijzers kon aanschaffen. De studente reed een sterk voorseizoen en plaatste zich voor de wereldbekers. “In Stavanger reed ze aan het einde van de dag in de B-groep voor een leeg stadion. Ik zat op de tribune en zag haar talent. Ze had toevallig een campagne lopen op Talentboek en toen we daar wat aandacht aan gaven was meteen haar doel bereikt”, vertelt Van Gennip enthousiast. Een paar maanden later werd Visser olympisch kampioen.
Naast nieuwe ijzers leverde de crowdfunding ook nog goede contacten op met een aantal sponsoren. Het is precies wat Van Gennip hoopt te bereiken met haar platform. “Bij bonden en sportgala’s van gemeentes zie je wel eens cheques, maar daar staan bedragen op die vaak niet toereikend zijn voor het bedrijven van topsport. Het is wél een mooi startbedrag van een campagne. Het kan een vliegwiel zijn. En soms gaat het andersom: verdubbelt een sponsor het bedrag dat al gegeven is.”
Schaatsers en kunstrijders zijn dus niet vreemd met de mogelijkheden die het Talent Fonds biedt. De KNSB ondersteunde het Fonds ook al met een jaarlijkse bijdrage van 2500 euro, die Van Gennip vrij kon besteden onder de campagnes die schaatstalenten gratis kunnen aanmaken als ze aan de voorwaarden voldoen. Dankzij het nieuwe initiatief en de steun van Daikin en Lynk&Co kan Van Gennip de schaatstalenten nog meer steunen.
“We hopen dat veel schaatsfans de toppers van de toekomst willen sponsoren”, vertelt Van Gennip. “Dit initiatief is een stukje extra promotie voor de sport, waardoor we hopen meer talenten te kunnen faciliteren. We moeten hen immers blijven koesteren. Zij vormen de aanvoer van de topteams.”
Naast financiële middelen kan de crowdfunding ook nog een mooi netwerk opleveren. Zo rijdt Visser dit seizoen weer rond in een pak met daarop het logo van een van de sponsoren die ze wist te werven in het vorige olympische jaar, weet Van Gennip. “Het gaat niet om kennis, maar om kennissen. Door jong te beginnen met het opbouwen van een netwerk en na te denken over een goed verhaal en eventuele tegenprestatie leer je wat je moet doen om jezelf in de markt te zetten. Daar heb je later profijt van, of je nou doorbreekt of niet.”
Benieuwd welke talenten op dit moment al een campagne hebben lopen? Bekijk dan hier de schaatspagina.