Jullie hebben een doelgroep gekozen; deze past binnen jullie toekomstvisie en jullie hebben een goed aanbod voor deze doelgroep. Als het een bestaande doelgroep is hebben jullie al eens een ledenreis voor deze doelgroep gemaakt, waardoor jullie weten wat jullie interne sterke en zwakke punten zijn voor deze doelgroep. Als jullie dit nog niet gedaan hebben, is het aan te raden hier eerst eens in te duiken voordat jullie nieuwe leden gaan werven. Zie hiervoor de paragraaf “ Welke taal spreken jullie leden” en “Een Ledenprofiel en dan?”
Sterke en zwakke punten
- Benoem de belangrijkste sterke punten waarom deze doelgroep bij jullie zou gaan willen schaatsen of inline-skaten. Probeer hierin echt onderscheidend te zijn. Waar zijn jullie leden uit deze doelgroep trots op? Wat biedt jullie vereniging aan deze specifieke doelgroep? Wat hebben jullie te bieden waar deze doelgroep echt naar op zoek is?
- Benoem ook punten die – voor deze doelgroep – wat minder sterk zijn binnen jullie vereniging. Het is goed om deze goed in het vizier te hebben en je hier bewust van te zijn. Mochten jullie concluderen dat deze te belangrijk zijn, probeer deze dan eerst op te lossen.
Kansen en bedreigingen
Welke kansen liggen er in jullie omgeving? Het gaat er niet om, om hier uren in te duiken, maar het is wel goed om een open vizier te hebben en geen kansen of ontwikkelingen te missen die voor jullie van invloed kunnen zijn.
- Waar kunnen jullie de doelgroep die jullie voor ogen hebben bereiken? Veel gemeenten hebben gegevens beschikbaar over sportbeoefening en profielen van verschillende wijken. Check of de gemeente jullie hier verder bij kan helpen.
- Welke ontwikkelingen in de sport zien jullie voor deze doelgroep om jullie heen? Kijk dan zowel binnen jullie eigen sport als binnen andere sporten. Betekent dit nog iets voor jullie aanbod?
- Welke andere sportverenigingen zijn er interessant voor dezelfde doelgroep? Zijn die er binnen jullie omgeving? Wat bieden zij aan? Welke succesvolle activiteiten hebben zij recent uitgevoerd? Hoe werven zij? Hebben ze een interessanter aanbod dan jullie hebben? Vraag eens rond. Jullie hebben vast vrienden of kennissen die bekend zijn met de doelgroep die jullie zoeken.
- Zou je kunnen samenwerken met een van die verenigingen? Een gecombineerd aanbod zou het voor een bepaald type leden nog interessanter kunnen maken. B.v. een wielervereniging of een fitnessclub.
- Zou je kunnen samenwerken met andere organisaties in jullie omgeving? Scholen, BSO’s, buurtsportcoaches, de gemeente, de ijsbaan of bedrijven?
De kracht van jullie vereniging!
- Vat bovenstaande informatie samen in drie tot vijf belangrijke sterkte punten en kansen en definieer waar de kracht van jullie vereniging en jullie aanbod voor deze doelgroep ligt. Staan jullie in jullie omgeving sterk door dit aanbod te promoten onder jullie doelgroep? Is het iets waarvan jullie weten dat er (potentiele) sporters zijn die hier op zitten te wachten. Check natuurlijk ook nog even of dit nog steeds past bij jullie toekomstvisie.
- Maak ook een lijstje van de belangrijkste zwakke punten en bedreigingen. Check bij eventuele bedreigingen hoe groot de kans is dat ze voorkomen. En als die kans relatief groot is, of de bedreiging op zich niet zo groot is, dat ze het succes van een eventuele wervingsactie zullen dwarsbomen. Mocht dat niet zo zijn, bedenk of je de bedreiging door een bepaalde activiteit kunt neutraliseren.