Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Actieplan ledenwerving

Actieplan ledenwerving

Actieplan Ledenwerving

Het werven van nieuwe leden is voor veel verenigingen een steeds terugkerend aandachtspunt.

Sporters lijken steeds kritischer te worden en ook schaats en inline-skateverenigingen krijgen steeds meer concurrentie van de ongebonden sport. Om succesvol te kunnen werven, is het belangrijk goed na te denken hoe aantrekkelijk jullie vereniging eigenlijk is voor buitenstaanders. Welke doelgroepen passen het beste bij jullie? Wat hebben jullie potentiele leden te bieden? Is dit ook daadwerkelijk wat zij zoeken? Weten jullie waar en hoe jullie hen het beste kunnen bereiken?

Hoe beter jullie vereniging in weet te spelen op de wensen en behoeften van potentiƫle leden, hoe groter de kans is dat jullie ze ook daadwerkelijk werven. Dit begint met het kennen van jullie huidige leden en het hebben van een duidelijke toekomstvisie die daar bij past. Benieuwd hoe dit helpt bij ledenwervingsacties?

Het beste is om met een groep enthousiastelingen een actieplan op te stellen waarmee jullie de komende jaren aan de slag gaan. Op die manier kunnen jullie het ledental structureel laten groeien en kan de vereniging zich hierop ook geleidelijk aanpassen. Begin daarbij met de volgende stappen:

  1. De kracht van jullie vereniging
  2. Ken jullie doelgroep
  3. Analyse
  4. Het actieplan

Jullie kunnen er ook voor kiezen om ledenwerving ‘agile’ op te pakken; steeds kleine acties (die wel goed onderbouwd zijn) die kort duren, snel geĆ«valueerd worden en in verbeterde vorm daarna nogmaals of groter uitgevoerd worden.

Voor welke vorm van ledenwerving jullie ook kiezen, de volgende zaken moeten in ieder geval aansluiten bij de doelstellingen die jullie voor ogen hebben:

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?