Wanneer jullie de kracht van de vereniging bepaald hebben, is het ook makkelijker om te komen tot de keuze voor een doelgroep. Willen jullie een bepaalde, bestaande doelgroep vergroten? Een nieuwe doelgroep aanboren? Of weten jullie het nog niet exact en is de algemene doelstelling om het ledenbestand te vergroten?
Nog geen specifieke doelgroep in gedachten:
- Jullie hebben nog geen specifieke doelgroep in gedachten, maar willen wel graag ledenwervingsacties in gang zetten. In dit geval is inzicht in het huidige ledenbestand en hun tevredenheid van nog groter belang. Wie is jullie grootste ledengroep? Is hun tevredenheid groot? Kijk dan of dit de doelgroep is om onder te werven: Past de doelgroep binnen jullie toekomstvisie? Is de doelgroep in jullie directe omgeving aanwezig?
- Is de tevredenheid onder deze doelgroep niet zo groot, maar zie je in je directe omgeving wel grote kansen om deze doelgroep verder uit te bouwen? Ga dan eerst werken aan ledentevredenheid onder deze doelgroep. Kijk onder het kopje ‘Ledenbehoud’ voor verdere informatie.
- Of hebben jullie een doelgroep die momenteel nog relatief klein is, maar er wel uitspringt qua tevredenheid? Deze doelgroep past binnen jullie toekomstvisie? En is aanwezig in jullie directe omgeving? Selecteer dan juist deze doelgroep!
Specifieke, bestaande doelgroep in gedachten:
- Jullie hebben een specifieke, bestaande doelgroep in gedachten. Past de doelgroep die jullie willen gaan werven binnen jullie toekomstvisie?
- Hoe groot is de huidige tevredenheid onder deze doelgroep? Kunnen zij ingezet worden als jullie ambassadeurs? Of is het slim om eerst nog naar jullie aanbod voor die doelgroep te kijken voordat jullie nieuwe leden binnen deze doelgroep gaan werven? Zie voor meer informatie hierover het kopje “ Welke taal spreken jullie leden?” .
Specifieke, nieuwe doelgroep in gedachten:
- Jullie hebben gekozen voor een geheel nieuwe doelgroep. Eén waar jullie enorme kansen zien, maar die jullie momenteel eigenlijk nog niet binnen jullie vereniging hebben. Past deze doelgroep wel bij jullie huidige toekomstvisie? Zo niet, ga daar dan eerst mee aan de slag voordat je deze doelgroep gaat werven.
- Als deze nieuwe doelgroep wel binnen jullie toekomstvisie past, ga dan goed na of jullie het aanbod kunnen bieden dat deze nieuwe doelgroep wenst. Maar bevestig eerst jullie gedachte dat de doelgroep inderdaad in jullie directe omgeving aanwezig is.
Stel een profiel op voor de doelgroep:
- Richt je bij het profiel vooral op vragen als: waarom wil hij sporten, waarom wil hij schaatsen/inline-skaten, hoe oud is hij, waar komt hij vandaan, hoe ziet zijn lifestyle er uit, van welke sociale media maakt hij gebruik, waar in jullie dorp doet hij boodschappen, wat doet hij nog meer? Dit geeft je een beeld van hoe zijn leven er uit ziet en waar en op welke manier je hem zou kunnen benaderen.
- Ledenreis: bij het opstellen van de ledenreis ga je in op vragen als: wat zijn besluitmomenten? Wat zijn contactmomenten? Hoe kan ik hem overhalen om bij ons te komen schaatsen.