Nu de doelgroep en de sterkte van de verenigingen bepaald zijn kunnen jullie de te gebruiken kanalen en boodschap gaan bepalen. Gebruik hiervoor vooral ook de informatie uit ‘ledenwerving anno nu‘
- Kies het kanaal dat past bij de doelgroep
- Formuleer de boodschap op een manier die aansluit bij de doelgroep
- Draag het onderscheidend vermogen van jullie vereniging uit
- Betrek ook de doelgroep bij het formuleren en testen van deze boodschap, de kanalen die je in wil zetten en het geboden product.
Ontwikkel de concrete activiteit:
- Wat wil je precies gaan bereiken; zo concreet mogelijk; welke doelgroep, schets het profiel, wanneer en hoeveel nieuwe leden denk je te gaan werven.
- Evalueer eerder uitgevoerde activiteiten; wat werkte wel en wat werkte niet? Hoe heb je dit meegenomen en/of ondervangen?
- Stel vast of je een budget hebt?
- Brainstorm over een leuke activiteit die past bij de doelgroep. Neem hier het ledenprofiel en de context analyse in mee.
- Maak een stappenplan:
- Wat heb je hier allemaal voor nodig?
- Welke kanalen ga je kiezen en wat zal de boodschap zijn? Wanneer gaan die ingezet worden?
- Sluit jullie nieuwe doelgroep aan bij jullie huidige leden? Zet dan je huidige leden in als ambassadeurs. Dit werkt natuurlijk alleen als ze zelf erg tevreden zijn over jullie vereniging. Zie hiervoor “Ledenbehoud”.
- Hoeveel tijd kost dit?
- Hoeveel vrijwilligers heb je daarvoor nodig?
- Hoe ga je die werven?
- Valt het samen met andere activiteiten?
- Heb je ideeen hoe je bereikte, potentiele leden kunt overhalen om nog eens te komen? Is het vervolgaanbod aantrekkelijk? Past het bij de doelgroep? Is het voor een buitenstaander duidelijk en aantrekkelijk? Is het duidelijk waar ze terecht kunnen als ze nog vragen hebben? Maak de drempel zo laag mogelijk.
- Heb je een manier bedacht om de gegevens van de potentiƫle leden te verzamelen? Zo kun je ze op een later tijdstip met een eventuele nieuwe actie nog eens benaderen, mochten ze geen lid geworden zijn; of je kunt ze vragen of ze nog informatie missen of waarom ze toch hebben besloten geen lid te worden; misschien d.m.v. een korte poll.
Zijn al deze vragen min of meer naar tevredenheid ingevuld? Ga dan van start!
Het hoeft niet perfect, vraag goedkeuring aan het bestuur en begin klein. Al doende leert men!