Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

KNSB Verenigingsmanager

Om de schaats- en inlineskatesport steeds beter te kunnen ondersteunen maakt de KNSB vanaf eind juni 2022 gebruik van een nieuw ledenplatform

KNSB Verenigingsmanager

Alle KNSB verenigingen krijgen toegang tot de basisversie van de KNSB Verenigingsmanager. Deze wordt gratis ter beschikking gesteld. Met behulp van de KNSB verenigingsmanager houd je als vereniging je verenigingsgegevens actueel. Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo.

KNSB Verenigingsmanager Plus

Wil je gebruik maken van een volledig pakket voor verenigings- en ledenadministratiepakket dan kun je ook kiezen voor de KNSB Verenigingsmanager Plus. Verenigingen die belangstelling hebben voor de Plus versie nemen contact op met [email protected].

Mijn KNSB

Mijn.knsb.nl blijft je persoonlijke webpagina waar je al je persoonsgegevens, wedstrijdgegevens, licenties en opleidingen kunt vinden. Klik hier voor meer informatie over Mijn KNSB.

Antwoorden op veelgestelde vragen

Staat het antwoord op je vraag er nog niet tussen neem dan contact op via het vragenformulier. We beantwoorden je vraag en passen onderstaande lijst met antwoorden aan als de vraag vaker voorkomt.

Algemeen

Wat verandert er met de invoering van de KNSB Verenigingsmanager voor verenigingen? 

Voor verenigingen die straks aan de slag gaan met de KNSB Verenigingsmanager verandert er relatief weinig. De eerste keer dat je de KNSB Verenigingsmanager opent zie je meteen de gegevens zoals die nu bij ons bekend zijn. Je voert zelf nieuwe leden in of wijzigt bestaande gegevens. De omgeving waarin je de gegevens invoert ziet er natuurlijk wel anders uit. Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo. 

Wat verandert er voor sporters en trainerslicentiehouders?

Sporters behouden toegang tot hun persoonlijke gegevens via mijn.knsb.nl. Ze zullen vooral merken dat het overzichtelijker is geworden. Je kunt er hetzelfde doen als je al kon en er zijn ook een paar nieuwe mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld direct vanuit de Mijn KNSB-omgeving je trainerslicentie aanschaffen of de opleidingskalender zien en je direct inschrijven voor opleidingen en bijscholingen.

Wat zijn de kosten van de KNSB Verenigingsmanager en de Verenigingsmanager Plus?

De KNSB Verenigingsmanager wordt kosteloos ter beschikking gesteld aan alle verenigingen. De prijs voor de Verenigingsmanager Plus is nu € 2,20 per lid per jaar. De prijs kan veranderen afhankelijk van het toevoegen van meer sportspecifieke functionaliteit. 

Welke functionaliteiten biedt de app?

De app komt later dit jaar beschikbaar en bevat bijvoorbeeld mogelijkheden om je persoonlijke gegevens te raadplegen en om te communiceren met de bond, je trainingsgroep of je vereniging.  

Moet ik al mijn leden voor het volgende seizoen al goed hebben staan?

Er verandert niets aan de periode waarin je de tijd hebt om leden aan en af te melden. Alle leden waarvan het bondslidmaatschap eindigt voor 1 oktober 2022 tellen niet mee voor de afdracht over het seizoen 2022/2023. Die gegevens kun je weer wijzigen zodra het de KNSB verenigingsmanager bereikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik gebruik maken van de Verenigingsmanager Plus?

Alle verenigingen die lid zijn van de KNSB kunnen vanaf eind juni 2022 gebruik maken van de KNSB Verenigingsmanager. Vanaf dat moment kunnen verenigingen die belangstelling hebben voor de Plus versie contact opnemen met [email protected].

KNSB Verenigingsmanager

Hoe kan ik inloggen in de KNSB Verenigingsmanager?

Alle bij ons bekende voorzitters, secretarissen, penningmeesters en beheerders ledenadministratie hebben gebruikersgegevens toegestuurd gekregen en kunnen inloggen in de KNSB Verenigingsmanager via: https://verenigingsmanager.knsb.nl.

– Wil je voor het eerst inloggen? Ga naar de KNSB Verenigingsmanager en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’ Vul vervolgens je bestuur e-mailadres in.
– In deze omgeving log je in met het mailadres waarop je de uitnodiging hebt ontvangen. Dit is je vaak je bestuur e-mailadres. ontvangen.
– Deze omgeving is extra beveiligd met tweefactor authenticatie. Het instellen daarvan doorloop je bij de eerste keer inloggen.
– Nieuw in functie of géén gebruikersgegevens ontvangen? Andere gebruikers uit het bestuur kunnen je toevoegen als gebruiker. Hulp nodig? Neem dan gerust contact op met ons.
– Het gebruik van de KNSB verenigingsmanager wordt uitgelegd in een korte instructievideo.

Wat is de KNSB Verenigingsmanager?

De KNSB Verenigingsmanager is een gratis verenigingspakket voor het uitvoeren van basis verenigings- en ledenadministratie. In de KNSB Verenigingsmanager vind je alle verenigingsgegevens en kun je die zelf actueel houden. Je kunt in de KNSB Verenigingsmanager kun je daarnaast je leden registreren en hen een bondslidmaatschap geven om ze in staat te stellen een wedstrijdlicentie aan te schaffen.

Hoe werkt de KNSB Verenigingsmanager?

Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo.

Waarom moet ik mijn leden bijhouden en doorgeven via de KNSB Verenigingsmanager?

Je registreert je leden, actieve leden en bestuurders bij de KNSB zodat zij verzekerd zijn voor ongevallen en (bestuurlijke) aansprakelijkheid. Daarnaast dienen leden geregistreerd te zijn voor het aanschaffen van een wedstrijdlicentie. Elke vereniging die lid is van KNSB zal in ieder geval de basisgegevens van de vereniging en de verplichte rollen moeten doorgeven (bijvoorbeeld voorzitter, penningmeester, secretaris).
Om leden daarnaast in staat te stellen een wedstrijdlicentie af te nemen is het noodzakelijk dat je ze aanmeldt voor een bondslidmaatschap. Dat kan via de KNSB Verenigingsmanager. Verenigingen die nu werken met AllUnited kunnen dat uiteraard blijven doen.

Waarom zie ik al een einddatum van het bondslidmaatschap staan?

In de KNSB Verenigingsmanager zie je een einddatum onder ‘einde’ staan bij elk lid. Dit is de systeemeinddatum die wordt gebruikt en overeenkomt met de laatste dag van het huidige KNSB boekjaar/seizoen. Dit is dus geen automatische afmelding! Wanneer je bij een persoon niet gekozen hebt voor ‘beëindigen’ en er een afmelddatum genoteerd is, dan zal die persoon automatisch een verlenging van het lidmaatschap op 1 juli krijgen.

Kan iedere vereniging zelf iets wijzigen/toevoegen aan het dashboard?

Het dashboard is op dit moment een voor gedefinieerd dashboard en is (nog) niet instelbaar

KNSB Verenigingsmanager – Ledenadministratie

Hoe meld ik een (nieuw) lid aan of af bij de KNSB?

Je meld een persoon aan of af bij de KNSB via de Persoonskaart – Bondslidmaatschap van het desbetreffende lid. Bekijk de instructievideo vanaf 3:43 of volg de instructies hieronder.

Een (nieuw) (kader)lid bij de KNSB aanmelden
Als je een lid wil aanmelden, dan zoek je het desbetreffende lid op in de ledenlijst (personen – overzicht – niet actief). Bestaat de persoon nog niet? Klik dan op de knop ‘+ Persoon toevoegen’ en maak een nieuw persoon aan. Klik op de naam van de persoon. De persoonskaart opent. Ga naar “bondslidmaatschap” en kies dan de optie “toevoegen”. Kies vervolgens een type lidmaatschap: ‘Sporter’, ‘kader’ of ‘proeflid’.

Een bestaand lid bij de KNSB afmelden

Als je een lid wil afmelden, dan zoek je het desbetreffende lid op in de ledenlijst. Klik op de naam van de persoon. De persoonskaart opent. Ga naar “bondslidmaatschap” en kies dan de optie “beëindigen” voor het afmelden van de persoon. Klik op “wijzigen” om de bondslidmaatschap te wijzigen van bijvoorbeeld een kaderlid naar sporter, of andersom.

Ik heb per ongeluk een lid afgemeld. Kan ik dit weer ongedaan maken?

Als vereniging kun je dit zelf niet ongedaan maken. Hiervoor kun je contact opnemen met de ledenadministratie van de KNSB via [email protected].

Kun je een Excel-administratie “uploaden” naar de KNSB Verenigingsmanager?

Het ledenplatform bevat geen mogelijkheid om gegevens vanuit Excel te uploaden. Wanneer we overstappen naar het nieuwe ledenplatform nemen we alle ledengegevens over zoals die nu ook al bekend zijn. Mocht je een groot aantal leden op dit moment niet hebben aangemeld in Mijn KNSB en je wilt die straks wel in de KNSB Verenigingsmanager kunnen zien stuur dan even een bericht naar [email protected]. Dan kunnen we overleggen op welke manier we je kunnen helpen. Belangrijk: stuur nooit een Excel met persoonsgegevens via de mail. We bespreken altijd eerst een veilige manier om die gegevens met ons te kunnen delen.

Kun je een Excel-administratie “downloaden” vanaf de KNSB Verenigingsmanager? 

Ja, er is een mogelijkheid aanwezig om je leden te selecteren en de selectie te exporteren. In de instructievideo wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.

Zijn er restricties aan hoeveel leden je in de administratie kan invoeren?

Nee, er zijn geen restricties aan het aantal leden dat je in de ledenadministratie kunt onderbrengen​.

Kunnen leden ook lid zijn van meerdere clubs?

Zeker, daar verandert niets aan. Als lid kun je gewoon lid worden bij één of meerdere verenigingen. Denk er bij adreswijzigingen bijvoorbeeld wel aan om elke vereniging daarvan op de hoogte te stellen. Zo voorkom je dat een vereniging die nog niet op de hoogte is een eerdere adreswijziging door een andere vereniging overschrijft.

Kan je ook gender neutrale aanduiding invoeren?

In de nieuwe Mijn KNSB omgeving is het mogelijk om naast man en vrouw ook een optie Anders aan te vinken. Verder streeft de KNSB naar een inclusief ledenplatform voor iedereen. We zijn erg benieuwd naar hoe we het ledenplatform nog inclusiever kunnen maken. Stuur hiervoor een mail naar [email protected]

Komt er een zoekfunctie voor iemand die al eerder een bondsnummer heeft gehad? (zodat diegene er niet dubbel in komt te staan)

Het systeem herkent een persoon op basis van de voornaam, achternaam, geboortedatum en geslacht. Wanneer een persoon dus bijvoorbeeld bij een tweede vereniging wordt ingevoerd, herkent het systeem dat het dezelfde persoon betreft en wordt hetzelfde bondsnummer toegewezen. Mocht het toch nog voorkomen dat er twee personen zijn aangemaakt waar het eigenlijk dezelfde persoon betreft is er ook een ontdubbel functionaliteit in het systeem. 

Kunnen meerdere functies aan één persoon gekoppeld worden, b.v. voorzitter en ijsmeester?

Zeker, je bent vrij om binnen je eigen vereniging verschillende ledensoorten onder te brengen en daar kun je makkelijk op filteren. Meer inhoudelijke informatie volgt in een instructie webinar.

KNSB Verenigingsmanager – Financieel

Kan ik in de KNSB Verenigingsmanager zien wat ik straks voor elk van mijn leden moet betalen?

Ja dat kan. Je kunt de facturen inzien die je van de bond krijgt. In de instructievideo wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.

Kun je verschillende soorten leden registreren die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB?

Verenigingen kunnen de gegevens van hun eigen leden inzien en bewerken. Pas zodra je aan een persoon een bondslidmaatschap toewijst, wordt de persoon in rekening gebracht bij de KNSB.

Hoe kan ik zelf instellen of wijzigen op welk postadres ik de KNSB facturen ontvang?

Je kunt in de KNSB Verenigingsmanager zelf je postadres instellen. Bekijk hiervoor de instructievideo vanaf 8:00.

Verenigingsmanager Plus

Wat houdt de Verenigingsmanager Plus precies in en welke functionaliteit zit daar voor mijn verenigingen in? 

Ontwikkelaar FOYS biedt een compleet verenigings- en ledenadministratiepakket aan om jouw vereniging nog efficiënter en gemakkelijker te organiseren en te professionaliseren. De Verenigingsmanager Plus bevat onder meer ledenadministratie, facturatie, beheer van trainingsgroepen, e-mail & pushmessaging en een kalenderfunctie.

Kun je in de Verenigingsmanager Plus ook facturen richting de leden te sturen? 

Ja. In de Verenigingsmanager Plus is het mogelijk om bijvoorbeeld leden, leveranciers, sponsoren etc. te factureren.

Is facturatie gelijk aan automatische incasso?

De contributie facturen worden automatisch gegeneerd in het systeem. Per persoon is vervolgens instelbaar of automatische incasso van toepassing is of dat het lid het geldbedrag overmaakt. Op basis hiervan wordt het lid wel/niet meegenomen in het genereren van een incasso batch welke je vervolgens kan importeren bij de bank. 

Kan je in de Verenigingsmanager Plus de facturenstatus terugzien?

Wanneer automatische incasso van toepassing is wordt de betaalstatus in het systeem automatisch op ‘betaald’ gezet er van uitgaande dat dit automatisch verloopt. Het boekhoudpakket zal gekoppeld zijn met de bank en zal de betaalstatus op ‘niet betaald’ zetten in het geval van een stornering. Het systeem kan de betaalstatus vervolgens weer uitlezen uit het boekhoudpakket waardoor de betaalstatus ook in het systeem op ‘niet betaald’ komt te staan. 
In het geval van handmatig overschrijven kan de betaalstatus in het systeem handmatig worden aangepast. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een betaling service provider (Mollie of Adyen) leest het systeem automatisch de betaalstatus uit.

Hoe worden de facturen richting leden verstuurd van leden zonder e-mailadres?

Wanneer er geen e-mail adres bekend is, kan de factuur niet worden toegestuurd. In het geval van kinderen zonder e-mail adres is het mogelijk om de gegevens van de ouders te registreren. Daarbij kun je aangeven waar de communicatie naar toe moet gaan waardoor de ouders de factuur zullen ontvangen. 

Kunnen ook abonnementen, zoals baanabonnementen, worden ingebracht en gefactureerd?

Deze functie is nog niet beschikbaar maar dit is een goed voorbeeld van een functionaliteit die de Verenigingsmanager Plus specifiek geschikt kan maken voor schaats- en inlineskateverenigingen.

Neem je de KNSB Verenigingsmanager en de Verenigingsmanager Plus af bij FOYS of de KNSB?

Voor het gebruik van de KNSB Verenigingsmanager is het voor jou als vereniging niet nodig om een extra verwerkersovereenkomst te sluiten.

Als je besluit om als vereniging gebruik te maken van de Verenigingsmanager Plus, dan sluit de vereniging een verwerkersovereenkomst af met FOYS.

Ik heb nog een ontbrekende functionaliteit voor de KNSB Verenigingsmanager. Hoe kan ik deze aan jullie doorgeven?

Ja graag! Eén van de uitgangspunten van de KNSB is om deze digitale ontwikkeling van onze sport gezamenlijk op te pakken met verenigingen en leden. Jouw suggesties worden dus zeker meegenomen, dus laat je horen via [email protected]. Een klankbordgroep van verenigingen voorziet de leverancier van input op hoe de nieuwe Mijn KNSB-omgeving en app voor sporters zo goed mogelijk aansluit.

Natuurijsverenigingen

Wat kan een natuurijsvereniging met de KNSB Verenigingsmanager en de Verenigingsmanager Plus?

Veel natuurijsverenigingen zijn uiteraard ook benieuwd naar de functionaliteit die hen het beste kan ondersteunen. Ook zij krijgen toegang tot de KNSB Verenigingsmanager. Net als andere verenigingen zijn ook natuurijsverenigingen vertegenwoordigd in de klankbordgroep van verenigingen en sporters die samen met FOYS kijken naar mogelijkheden om de pakketten nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van schaats-, inlineskate-, en natuurijsverenigingen. 

Kun je verschillende soorten leden registreren in FOYS die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB, zoals recreant, jaarkaarthouders of donateur (geen lid bij de KNSB)?

Dat is mogelijk. Verenigingen kunnen alle verenigingsleden invoeren. Verenigingsleden en donateurs zijn niet automatisch zichtbaar voor KNSB. Pas zodra voor hen een bondslidmaatschap is aangemaakt óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, Vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).

Toegang, beveiliging, persoonsbescherming en AVG

Wie kan er inloggen namens de club?

De voorzitters en secretarissen en ledenadministrateurs van iedere club zullen eind juni of begin juli 2022 een e-mail ontvangen met daarin de inloggegevens van de nieuwe Mijn KNSB-omgeving. Dit zijn persoonlijke logins die niet doorgestuurd kunnen worden. Vervolgens kunnen deze gebruikers zelf andere gebruikers aanmaken, zodat je zelf kunt bepalen wie er toegang heeft tot de ledenadministratie. 
Heb je na juli 2022 als voorzitter, secretaris of ledenadministrateur nog geen login ontvangen? Neem dan contact met ons op via [email protected].

Hoe geef ik een (nieuwe) bestuurder toegang tot de KNSB Verenigingsmanager?

Het verlenen van toegang voor een (nieuw) bestuurslid bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het aanmaken en toewijzen een lidmaatschap van een persoon. Bekijk de instructievideo vanaf 3:43. De tweede stap is het toevoegen van een nieuwe gebruiker in “gebruikersbeheer” (bekijk de instructievideo vanaf 8:22)

Hoe wijzig ik de gegevens/bestuurders van mijn vereniging?

Onder “Instellingen” en dan “Algemeen” kun je de algemene gegevens van de vereniging en de bestuursleden, trainers en vrijwilligers (rollen) bijwerken. Sommige gegevens (zoals de officiële naam) zijn niet te wijzigen door de vereniging. Je kunt bijvoorbeeld een bestuurslid aanpassen door op het “+-je” te drukken, onder het vakje ”rollen”. Je kunt hier een startdatum invullen en bij “selecteer leden” zoeken met een filter (klik op “heeft actief lidmaatschap”) op het desbetreffende lid. 
Vervolgens klik je op opslaan. Een functie beëindigen kan door het invullen van een einddatum. Mocht iemand een afwijkend e-mailadres hebben, dan het adres wat van het betreffende lid bekend is, dan kan die ook worden ingevuld (bijv. [email protected]). Dit doe je door na toekenning van de rol op het potloodje te klikken.
Vervolgens vink je “gebruik privé e-mail” uit. Nu kun je in het veld eronder een ander (“bestuurlijk”) e-mailadres toevoegen. Dit e-mailadres zal gebruikt worden het toesturen van relevantie informatie vanuit de KNSB naar de bestuurders (denk aan KANS-nieuwsbrief, functiegerichte e-mails).

Wie heeft er naast de ledenadministrateur van mijn vereniging inzicht in de ledengegevens?

Aan de zichtbaarheid van gegevens verandert in beginsel niets. Verenigingen hebben inzicht in de gegevens van hun eigen leden, KNSB heeft inzicht in de gegevens van alle verenigingen en de leden die bij KNSB zijn aangemeld. Verenigingsleden zijn dus niet automatisch zichtbaar voor KNSB.
Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of kaderlid óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, Vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).

Biedt het systeem verschillende rollen met meer of minder rechten (bijvoorbeeld raadplegen, invoeren, wijzigen, e.d.)?

Het systeem kent verschillende systeemrollen. Elke systeemrol is gekoppeld aan verschillende rechten in het systeem. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers op basis van hun functie een bepaalde rol te geven in het systeem en daarmee toegang tot de nodige gegevens. 

Is er een twee factor authenticatie in de nieuwe Mijn KNSB omgeving?

De webapplicatie voor bondsmedewerkers en vrijwilligers van verenigingen maakt gebruik van 2-factor authenticatie. Dit betekent dat je niet alleen je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een code via je mobiele telefoon of per mail. Als je voor het eerst inlogt, moet je die keuze maken.

Koppelingen met andere ledenadministratiesystemen

Is de koppeling tussen het nieuwe systeem en AllUnited ook weer mogelijk? 

Verenigingen die werken met AllUnited beschikken al over een koppeling met de huidige Mijn KNSB-omgeving. Ook het nieuwe ledenplatform wordt gekoppeld aan AllUnited en ondersteunt de uitwisseling van ledengegevens.

Als je met AllUnited werkt is de KNSB Verenigingsmanager van FOYS voldoende?

Ja, de KNSB Verenigingsmanager van FOYS is voldoende wanneer je met AllUnited werkt, maar de ledenadministratie in AllUnited blijft leidend.

Stel hier je vraag over de nieuwe Mijn KNSB omgeving.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?