Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

De nieuwe Mijn KNSB omgeving

Om de schaats- en inlineskatesport steeds beter te kunnen ondersteunen stapt de KNSB in juli 2022 over naar een nieuw platform voor de ledenadministratie. Als onderdeel van die overstap zullen ook de Mijn KNSB omgeving voor verenigingen en leden er anders uit gaan zien.

KNSB heeft gekozen voor het ledenplatform van FOYS (focusonyoursport.nl). Naast een applicatie voor de bond biedt het platform ook een uitgebreide applicatie voor verenigingen. Nieuw is dat verenigingen in die applicatie hun volledige verenigingsadministratie kunnen onderbrengen.

Eerste webinar: Maak kennis met de nieuwe Mijn KNSB omgeving

Op 16 februari 2022 vond de eerste webinar voor verenigingsbestuurders en ledenadministrateurs plaats. Het doel van deze eerste kennismaking was om verenigingsbestuurders een indruk te geven van de nieuwe mogelijkheden. We informeren je in het webinar over de planning en over de mogelijkheden te denken met FOYS om hen te helpen de verenigingsapplicatie voor de schaats- en inlineskatesport extra relevant te maken. Wil je deze eerste webinar terugkijken? Dat kan via deze link.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Algemeen

Welke functionaliteiten bevat de nieuwe Mijn KNSB omgeving?

Dat hangt af van de keuze die je als vereniging maakt. Alle verenigingen starten straks met de basisversie van Mijn KNSB. Je voert daarin alle gegevens in om je verenigingsgegevens actueel te houden en actieve leden actieve leden (zoals sporters, trainers, bestuurders) aan de KNSB door te geven. De omgeving waarin je de gegevens invoert ziet er natuurlijk wel anders uit. Kijk het eerste webinar terug om te zien hoe de nieuwe Mijn KNSB omgeving eruit gaat zien. Nog geen link ontvangen om het webinar terug te kijken? Dat kan via deze link

Voor verenigingen die besluiten over te stappen op het volledige pakket voor verenigingen verandert er natuurlijk wel iets. Zij stappen over naar een volledig pakket voor verenigings-, en ledenadministratie. Dat is al een volledig pakket en samen met een klankbordgroep van verenigingen kijkt FOYS naar mogelijkheden om dat pakket nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van schaats- en inlineskateverenigingen. Die ontwikkeling is nooit echt af. Als er zinvolle nieuwe functionaliteit geïntroduceerd kan worden dan blijft dat mogelijk.​

Gebruik je nu AllUnited? Dan verandert er niets. Ook in de nieuwe situatie is er een koppeling tussen AllUnited en het ledenplatform van de KNSB.

Welke functionaliteiten biedt de app?

De app is een hulpmiddel om bond, verenigingen en sporters met elkaar te verbinden binnen de schaats-, en inlineskatesport. We kunnen de komende fasen zelf invulling geven aan wat je met de app kunt doen. Een klankbordgroep van verenigingen en sporters wordt betrokken om input te geven op hoe de Mijn KNSB omgeving en app voor sporters zo goed mogelijk aansluit bij hun behoeften. De app en de Mijn KNSB omgeving zijn onderdeel van hetzelfde platform waarbinnen gegevens automatisch uitgewisseld worden. 

Wat verandert er met de invoering van het basispakket voor verenigingen voor mij als vrijwilliger? 

Met de vernieuwing van mijn.knsb.nl verandert er in eerste instantie nog relatief weinig. Voor verenigingen die straks aan de slag gaan met de basisversie: je voert nog steeds dezelfde gegevens in om je verenigingsgegevens actueel te houden en actieve leden actieve leden (zoals sporters, trainers, bestuurders) aan de KNSB door te geven. De omgeving waarin je de gegevens invoert ziet er natuurlijk wel anders uit. Kijk het kennismakingswebinar terug om in meer detail te zien hoe de nieuwe Mijn KNSB omgeving eruit gaat zien. Dat kan via deze link

Voor verenigingen die besluiten over te stappen op het volledige pakket voor verenigingen verandert er natuurlijk wel iets. Zij stappen over naar een volledig pakket voor verenigings-, en ledenadministratie. Dat is al een volledig pakket en samen met een klankbordgroep van verenigingen kijkt FOYS naar mogelijkheden om dat pakket nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van schaats- en inlineskateverenigingen. Die ontwikkeling is nooit echt af. Als er zinvolle nieuwe functionaliteit geïntroduceerd kan worden dan blijft dat mogelijk.​

Gebruik je nu AllUnited? Dan verandert er niets. Ook in de nieuwe situatie is er een koppeling tussen AllUnited en het ledenplatform van de KNSB.

Wat verandert er voor mij als sporter?

De KNSB heeft gekozen voor één platform om de bond, verenigingen en sporters met elkaar te verbinden. Als je nu al bekend bent met Mijn KNSB zul je vooral merken dat de omgeving er een stuk moderner uit gaat zien. Inhoudelijk blijf je er dezelfde dingen kunnen doen als je nu ook al kunt doen. Je persoonlijke gegevens inzien of onderhouden, een wedstrijdlicentie kopen of bijvoorbeeld de behaalde licentiepunten op je technisch kaderlicentie inzien. 

In de volgende fasen streven we ernaar om een aantal nieuwe functionaliteit toe te voegen aan de Mijn omgeving om het leven van sporters telkens iets makkelijker te maken. Een klankbordgroep van sporters voorziet FOYS van input op hoe de nieuwe Mijn KNSB omgeving en app voor sporters zo goed mogelijk aansluit bij hun behoeften.

Wat zijn de kosten van het basis pakket en het volledige pakket voor verenigingen?

Het basis pakket voor verenigingen wordt kosteloos ter beschikking gesteld aan alle verenigingen.

De kosten voor het volledige pakket voor verenigingen wordt later dit jaar vastgesteld. De KNSB zal voor de verenigingen een scherpe marktconforme prijs hanteren. De reden dat de prijs nog niet bepaald kan worden is dat dit afhankelijk is van de sportspecifieke functionaliteit die gevraagd en ook ontwikkeld wordt. 

Fasering

Wat is de planning van de implementatie van de nieuwe Mijn KNSB omgeving?

Onze eerste prioriteit is het huidige systeem uit, en het nieuwe ledenplatform áán te kunnen zetten. De eerste fase de overstap van de huidige naar de nieuwe Mijn KNSB omgeving. In de daarop volgende fasen richten we ons in de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit op hoofdlijnen telkens eerst op het ondersteunen van verenigingen en daarna het uitbreiden van de functionaliteit voor sporters. Uiteraard merken verenigingen en sporters al wel bij eerdere fasen iets van de nieuwe mogelijkheden van het ledenplatform. De eerste prioriteit is dat ook zij tenminste kunnen blijven doen wat ze nu al doen. Met de fasen waarin we ons richten op verenigingen en sporters voegen we daar telkens nieuwe mogelijkheden aan toe.

Moet elke vereniging alle informatie opnieuw invoeren bij de overgang naar FOYS?

Nee, de KNSB is verantwoordelijk voor de correcte verhuizing van alle persoons- en verenigingsgegevens naar FOYS. Wel kan de KNSB de ledenadministrateur vragen om een controle te doen op bepaalde gegevens. Dit onderwerp zal later verder worden behandeld. Je kunt uiteraard al wel helpen door te zorgen dat gegevens nu al juist, volledig en actueel zijn.

Zijn er voorwaarde voor een goede migratie?

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede migratie van alle data is zorgen dat de data nu al volledig, juist en actueel is. Dit is een voorwaarde waarop verenigingen zelf invloed hebben. Na migratie blijft het controleren en verbeteren van gegevens uiteraard mogelijk.

Tijdens de overgang van oude naar nieuwe systeem: is er een bepaalde tijd dat de Mijn KNSB omgeving niet bereikbaar is?

Ja, vlak voor de overstap in juli 2022 zal het voor korte tijd zal het niet mogelijk zijn gegevens te wijzigen. We communiceren tijdig hoe lang deze periode zal duren. We streven ernaar deze periode zo kort mogelijk te laten duren.

Kunnen verenigingen voor aanvang van seizoen 22/23 gebruik maken van het basis pakket en het volledige pakket?

De verenigingen kunnen rond juli 2022 gebruik maken van de basis versie van de nieuwe Mijn KNSB omgeving. Al voor de overstap zullen we verenigingen wegwijs helpen worden in het nieuwe pakket.

Het volledige pakket zal beschikbaar zijn na de overstap op de nieuwe Mijn KNSB omgeving. Voor verenigingen die geïnteresseerd zijn in het volledige pakket voor verenigingen: zij kunnen nu al hun belangstelling kenbaar maken door een mail te sturen naar [email protected].

Natuurijsverenigingen

Wat kan een natuurijsvereniging met het basis of volledige pakket?

Veel natuurijsverenigingen zijn uiteraard ook benieuwd naar de functionaliteit die hen het beste kan ondersteunen. Net als andere verenigingen zijn ook natuurijsverenigingen vertegenwoordigd in de klankbordgroep van verenigingen en sporters die samen met FOYS naar mogelijkheden om de pakketten nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van schaats-, inlineskate-, en natuurijsverenigingen. 

Kan je verschillende soorten leden registreren in FOYS die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB, zoals recreant, jaarkaarthouders of donateur (geen lid bij de KNSB)?

Dat is mogelijk. Verenigingen kunnen de gegevens van hun eigen leden inzien en bewerken. Verenigingsleden en donateurs zijn niet automatisch zichtbaar voor KNSB. Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of kaderlid óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).

Meer inhoudelijke informatie volgt in een van de volgende webinars.

Basis pakket

Wat is het basis pakket?

Dit wordt de vernieuwde mijn.knsb.nl. Het basispakket is een gratis verenigingspakket voor het uitvoeren van basis verenigings- en ledenadministratie. In de Mijn KNSB omgeving vind je als bestuurder of administrateur jullie verenigingsgegevens die je zelf kunt wijzigen en bijhouden. 

Waarom moet ik mijn leden bijhouden en doorgeven via de nieuwe Mijn KNSB omgeving?

Je registreert je leden, actieve leden en bestuurders bij de KNSB zodat zij verzekerd zijn voor ongevallen en (bestuurlijke) aansprakelijkheid. Daarnaast dienen leden geregistreerd te zijn voor het aanschaffen van een wedstrijdlicentie.

Elke vereniging die lid is van KNSB zal in ieder geval de basisgegevens van de vereniging en de verplichte rollen moeten doorgeven (bijvoorbeeld voorzitter, penningmeester, secretaris). Om leden daarnaast in staat te stellen een wedstrijdlicentie af te nemen is het noodzakelijk dat zij bekend zijn bij KNSB. Dat kan via het gratis beschikbare basis pakket. Uiteraard is geen enkele vereniging verplicht straks over te stappen op het volledige pakket. Verenigingen die nu werken met een eigen pakket of bijvoorbeeld AllUnited kunnen dat uiteraard blijven doen.

Kun je een Excel-administratie “uploaden” naar de basisversie?

Het ledenplatform bevat geen mogelijkheid om gegevens vanuit Excel te uploaden. Wanneer we overstappen naar het nieuwe ledenplatform nemen we alle ledengegevens over zoals die nu ook al bekend zijn. Mocht je een groot aantal leden op dit moment niet hebben aangemeld in Mijn KNSB en je wilt die straks wel in de basisversie kunnen zien stuur dan even een bericht naar [email protected]. Dan kunnen we overleggen op welke manier we je kunnen helpen. Belangrijk: stuur nooit een Excel met persoonsgegevens via de mail. We bespreken altijd eerst een veilige manier om die gegevens met ons te kunnen delen.

Kun je een Excel-administratie “downloaden” vanaf de basisversie? 

Er is een Exportfunctie aanwezig in het basis en volledige pakket. Meer inhoudelijke informatie volgt in een van de volgende webinars.

Kan ik in het basis pakket zien wat ik straks voor elk van mijn leden moet betalen?

Ja dat kan. Je kunt de facturen inzien die je van de bond krijgt. Meer inhoudelijke informatie volgt in een van de volgende webinars.

Hoe werkt de toegang tot de Mijn KNSB omgeving voor minderjarigen? 

Inloggen gebeurt met een combinatie van lidnummer en een wachtwoord. Ouders en verzorgers kunnen zo bijvoorbeeld inloggen in de profielen van hun kinderen en toch bij elk profiel hetzelfde e-mailadres gebruiken. In de app wordt het bovendien mogelijk om makkelijk te switchen tussen profielen. Zo kun je makkelijk bij alle gegevens van je gezin.

Zijn er restricties aan hoeveel leden je in de administratie kan invoeren?

Nee, er zijn geen restricties aan het aantal leden dat je in de ledenadministratie kunt onderbrengen​.

Kunnen leden ook lid zijn van meerdere clubs?

Zeker, daar verandert niets aan. Als lid kun je gewoon lid worden bij één of meerdere verenigingen. Denk er bij adreswijzigingen bijvoorbeeld wel aan om elke vereniging daarvan op de hoogte te stellen. Zo voorkom je dat een vereniging die nog niet op de hoogte is een eerdere adreswijziging door een andere vereniging overschrijft.

Kan je ook gender neutrale aanduiding invoeren?

In de nieuwe Mijn KNSB omgeving is het mogelijk om naast man en vrouw ook een optie Anders aan te vinken. Verder streeft de KNSB naar een inclusief ledenplatform voor iedereen. We zijn erg benieuwd naar hoe we het ledenplatform nog inclusiever kunnen maken. Stuur hiervoor een mail naar [email protected]  

Komt er een zoekfunctie voor iemand die al eerder een bondsnummer heeft gehad? (zodat diegene er niet dubbel in komt te staan)

Het systeem herkent een persoon op basis van de voornaam, achternaam, geboortedatum en geslacht. Wanneer een persoon dus bijvoorbeeld bij een tweede vereniging wordt ingevoerd, herkent het systeem dat het dezelfde persoon betreft en wordt hetzelfde bondsnummer toegewezen. Mocht het toch nog voorkomen dat er twee personen zijn aangemaakt waar het eigenlijk dezelfde persoon betreft is er ook een ontdubbel functionaliteit in het systeem. 

Kunnen meerdere functies aan één persoon gekoppeld worden, b.v. voorzitter en ijsmeester?

Zeker, je bent vrij om binnen je eigen vereniging verschillende ledensoorten onder te brengen en daar kun je makkelijk op filteren. Meer inhoudelijke informatie volgt in een van de volgende webinars.

Kunnen vrijwilligers worden opgenomen in het basispakket?

Het is mogelijk om vrijwilligers op te nemen in het basis pakket. 

Kan iedere vereniging zelf iets wijzigen/toevoegen aan het dashboard?

Het dashboard is een voor gedefinieerd dashboard en kan je zelf niet instellen.  

Volledige pakket

Wat houdt het volledige pakket precies in en welke functionaliteit zit daar voor mijn verenigingen in? 

Dit is één compleet verenigingspakket voor vrijwilligers, leden en fans om jouw vereniging nog efficiënter en gemakkelijker te organiseren en te professionaliseren. Het bevat o.a. ledenadministratie, facturatie, beheer van trainingsgroepen, e-mail & pushmessaging en kalenderfunctie. Daarnaast voorziet een klankbordgroep van verenigingen de leverancier van input op hoe dat pakket zo goed mogelijk aansluit bij de situatie van schaats- en inlineskateverenigingen.

Kan je verschillende soorten leden registreren in FOYS die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB omdat ze geen lid zijn van de KNSB?

Dat is mogelijk. Verenigingen kunnen de gegevens van hun eigen leden inzien en bewerken. Verenigingsleden zijn niet automatisch zichtbaar voor KNSB. Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of kaderlid óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).

Kan je in het volledige pakket ook facturen richting de leden te sturen? 

Ja. In het volledige pakket is het mogelijk om bijvoorbeeld leden, leveranciers, sponsoren etc. te factureren.

Is facturatie gelijk aan automatische incasso?

De contributie facturen worden automatisch gegeneerd in het systeem. Per persoon is vervolgens instelbaar of automatische incasso van toepassing is of dat het lid het geldbedrag overmaakt. Op basis hiervan wordt het lid wel/niet meegenomen in het genereren van een incasso batch welke je vervolgens kan importeren bij de bank. 

Kan je in het volledige pakket de facturenstatus terugzien?

Wanneer automatische incasso van toepassing is wordt de betaalstatus in het systeem automatisch op ‘betaald’ gezet er van uitgaande dat dit automatisch verloopt. Het boekhoudpakket zal gekoppeld zijn met de bank en zal de betaalstatus op ‘niet betaald’ zetten in het geval van een stornering. Het systeem kan de betaalstatus vervolgens weer uitlezen uit het boekhoudpakket waardoor de betaalstatus ook in het systeem op ‘niet betaald’ komt te staan. 

In het geval van handmatig overschrijven kan de betaalstatus in het systeem handmatig worden aangepast.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een betaling service provider (Mollie of Adyen) leest het systeem automatisch de betaalstatus uit.

Hoe worden de facturen richting leden verstuurd van leden zonder e-mailadres?

Wanneer er geen e-mail adres bekend is, kan de factuur niet worden toegestuurd.
In het geval van kinderen zonder e-mail adres is het mogelijk om de gegevens van de ouders te registreren. Daarbij kan je aangeven waar de communicatie naar toe moet gaan waardoor de ouders de factuur zullen ontvangen. 

Kunnen ook abonnementen, zoals baanabonnementen, worden ingebracht en gefactureerd?

Deze functie is (nog) niet ontwikkeld, maar dit is een goed voorbeeld van een functionaliteit die het volledige pakket specifiek geschikt kan maken voor schaats- en inlineskateverenigingen.

Neem je het basis en volledige pakket af bij FOYS of de KNSB?

Bij het afnemen van een volledig pakket wordt je klant van FOYS. In opdracht van de KNSB is Focus On Your Sport B.V. (FOYS) de ontwikkelaar van de nieuwe Mijn KNSB omgeving en hiermee ook de verwerker van de gegevens. De KNSB heeft zelf afspraken gemaakt over het gebruik van gegevens met verenigingen. Voor het gebruik van het basis pakket is het voor jou als vereniging niet nodig om een extra verwerkersovereenkomst te sluiten. Als je besluit om als vereniging gebruik te maken van het volledige pakket, dan sluit de vereniging een verwerkersovereenkomst af met FOYS.

Ik heb nog een ontbrekende functionaliteit voor het volledige pakket. Hoe kan ik deze aan jullie doorgeven?

Ja graag! Eén van de uitgangspunten van de KNSB is om deze digitale ontwikkeling van onze sport gezamenlijk op te pakken met verenigingen en leden. Jouw suggesties worden dus zeker meegenomen, dus laat je horen via [email protected]. Een klankbordgroep van verenigingen voorziet de leverancier van input op hoe de nieuwe Mijn KNSB omgeving en app voor sporters zo goed mogelijk aansluit.

Beveiliging, persoonsbescherming en AVG

Wie kan er inloggen namens de club?

De voorzitters en secretarissen van iedere club zullen later in 2022 een e-mail ontvangen met daarin de inloggegevens van de nieuwe Mijn KNSB omgeving. Dit zijn persoonlijke logins die niet doorgestuurd kunnen worden. Vervolgens kunnen deze gebruikers zelf andere gebruikers aanmaken, zodat je zelf kunt bepalen wie er toegang heeft tot de ledenadministratie. 

Biedt het systeem verschillende rollen met meer of minder rechten (bijvoorbeeld raadplegen, invoeren, wijzigen, e.d.)?

Het systeem kent verschillende systeemrollen. Elke systeemrol is gekoppeld aan verschillende rechten in het systeem. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers op basis van hun functie een bepaalde rol te geven in het systeem en daarmee toegang tot de nodige gegevens. 

Wie heeft er naast de ledenadministrateur van mijn vereniging inzicht in de ledengegevens?

Aan de zichtbaarheid van gegevens verandert in beginsel niets. Verenigingen hebben inzicht in de gegevens van hun eigen leden, KNSB heeft inzicht in de gegevens van alle verenigingen en de leden die bij KNSB zijn aangemeld. Verenigingsleden zijn dus niet automatisch zichtbaar voor KNSB.
Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of kaderlid óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).

Is er een twee factor authenticatie in de nieuwe Mijn KNSB omgeving?

De webapplicatie voor bondsmedewerkers en vrijwilligers van verenigingen maakt gebruik van 2-factor authenticatie. Dit betekent dat je niet alleen je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een code via je mobiele telefoon of per mail. Als je voor het eerst inlogt, moet je die keuze maken.

Andere ledenadministratiesystemen

Is de koppeling tussen het nieuwe systeem en AllUnited ook weer mogelijk? 

Verenigingen die werken met AllUnited beschikken al over een koppeling met de huidige Mijn KNSB omgeving. Ook het nieuwe ledenplatform wordt gekoppeld aan AllUnited en ondersteunt de uitwisseling van ledengegevens.

Welke voorwaarden AllUnited stelt aan de uitwisseling en welke kosten voor die functionaliteit in rekening worden gebracht is ons niet bekend. Daarvoor verwijzen we je naar AllUnited zelf.

Als je met AllUnited werkt is dan het basispakket van FOYS voldoende?

Ja, het basispakket van FOYS is voldoende wanneer je met AllUnited werkt, maar de ledenadministratie in AllUnited blijft leidend.

Vragen of opmerkingen over de nieuwe Mijn KNSB omgeving: [email protected]

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?