
KNSB Verenigingsmanager
Alle KNSB verenigingen krijgen toegang tot de basisversie van de KNSB Verenigingsmanager. Deze wordt gratis ter beschikking gesteld door de KNSB. Met behulp van de KNSB verenigingsmanager houd je als vereniging je verenigingsgegevens actueel. Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo (10 minuten). Lees hier hoe je (voor het eerst) kunt inloggen in de KNSB Verenigingsmanager.
Op 22 september 2022 heeft de KNSB een online bijeenkomst georganiseerd over de KNSB Verenigingsmanager. Bekijk de sessie van ongeveer 60 minuten hier terug.
KNSB Verenigingsmanager Plus
Wil je gebruik maken van een volledig pakket voor verenigings- en ledenadministratiepakket dan kun je ook kiezen voor de KNSB Verenigingsmanager Plus. Verenigingen die belangstelling hebben voor de Plus versie nemen contact op met [email protected].
Mijn KNSB
Mijn.knsb.nl blijft je persoonlijke webpagina waar je al je persoonsgegevens, wedstrijdgegevens, licenties en opleidingen kunt vinden. Klik hier voor meer informatie over Mijn KNSB.
Antwoorden op veelgestelde vragen
Staat het antwoord op je vraag er nog niet tussen neem dan contact op via het vragenformulier. We beantwoorden je vraag en passen onderstaande lijst met antwoorden aan als de vraag vaker voorkomt.
- Algemeen
- KNSB Verenigingsmanager
- Verenigingsmanager Plus
- Natuurijsverenigingen
- Toegang, beveiliging, persoonsbescherming en AVG
- Tweestapsverificatie / 2FA / Twee factor authenticatie
- Andere ledenadministratiesystemen
Algemeen
Wat verandert er met de invoering van de KNSB Verenigingsmanager voor verenigingen?
Voor verenigingen die straks aan de slag gaan met de KNSB Verenigingsmanager verandert er relatief weinig. De eerste keer dat je de KNSB Verenigingsmanager opent zie je meteen de gegevens zoals die nu bij ons bekend zijn. Je voert zelf nieuwe leden in of wijzigt bestaande gegevens. De omgeving waarin je de gegevens invoert ziet er natuurlijk wel anders uit. Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo.
Wat verandert er voor sporters en trainerslicentiehouders?
Sporters behouden toegang tot hun persoonlijke gegevens via mijn.knsb.nl. Ze zullen vooral merken dat het overzichtelijker is geworden. Je kunt er hetzelfde doen als je al kon en er zijn ook een paar nieuwe mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld direct vanuit de Mijn KNSB-omgeving je trainerslicentie aanschaffen of de opleidingskalender zien en je direct inschrijven voor opleidingen en bijscholingen.
Wat zijn de kosten van de KNSB Verenigingsmanager en de Verenigingsmanager Plus?
De KNSB Verenigingsmanager wordt kosteloos ter beschikking gesteld aan alle verenigingen. De prijs voor de Verenigingsmanager Plus is nu € 2,20 per lid per jaar. De prijs kan veranderen afhankelijk van het toevoegen van meer sportspecifieke functionaliteit.
Welke functionaliteiten biedt de KNSB app?
De app bevat mogelijkheden om je persoonlijke gegevens te raadplegen en om te communiceren met je trainingsgroep of je vereniging.
Vanuit de KNSB aangeboden:
– Blijf op de hoogte van het KNSB nieuws
– Bekijk de (opleidings)agenda
– Persoonlijk KNSB profiel
Extra opties voor verenigingen met het Plus-pakket:
– Blijf op de hoogte van het nieuws van jouw club
– Bekijk jouw persoonlijke agenda inclusief trainingen en evenementen van jouw team.
– Bekijk de club kalender
– Geef jouw aanwezigheid door voor wedstrijden, trainingen en evenementen.
– Bekijk jouw team pagina met teamleden
Moet ik al mijn leden voor het volgende seizoen al goed hebben staan?
Er verandert niets aan de periode waarin je de tijd hebt om leden aan en af te melden. Alle leden waarvan het bondslidmaatschap eindigt voor 1 oktober 2022 tellen niet mee voor de afdracht over het seizoen 2022/2023. Die gegevens kun je weer wijzigen zodra het de KNSB verenigingsmanager bereikbaar is.
Vanaf wanneer kan ik gebruik maken van de Verenigingsmanager Plus?
Alle verenigingen die lid zijn van de KNSB kunnen vanaf eind juni 2022 gebruik maken van de KNSB Verenigingsmanager. Vanaf dat moment kunnen verenigingen die belangstelling hebben voor de Plus versie contact opnemen met [email protected].
KNSB Verenigingsmanager
Hoe kan ik (voor het eerst) inloggen in de KNSB Verenigingsmanager?
Alle bij ons bekende voorzitters, secretarissen, penningmeesters en beheerders ledenadministratie hebben gebruikersgegevens toegestuurd gekregen en kunnen inloggen in de KNSB Verenigingsmanager. Het gebruik van de KNSB verenigingsmanager wordt uitgelegd in een korte instructievideo.
Ben je nieuw in functie van je vereniging? Vraag dan andere gebruikers van je bestuur voor het aanmaken van een nieuw gebruikersaccount. Stuur deze link door naar een bestuurslid die al toegang heeft tot de KNSB Verenigingsmanager: https://knsb.nl/algemeen/ledenplatform/#Nieuwe-bestuurder.
– Wil je voor het eerst inloggen? Ga naar de KNSB Verenigingsmanager en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’
– Vul vervolgens je bestuur e-mailadres in en klik op ‘Indienen’. Je ontvangt een e-mail met instructies voor het instellen van je wachtwoord. Ga naar de mail en klik op de link.
– Deze omgeving is extra beveiligd met tweefactor authenticatie. Het instellen daarvan doorloop je bij de eerste keer inloggen. Zodra je dit hebt ingesteld kun je inloggen in de KNSB Verenigingsmanager met je wachtwoord en de tijdelijke code van je tweefactor authenticatie. Lukt het inloggen niet? Neem dan contact met ons op via [email protected].
Hoe log ik in met de 2-factor authenticatie?
KNSB Verenigingsmanager is beveiligd met 2-factor authenticatie, dit betekent dat je niet alleen je e-mail en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar dat er een extra beveiliging op zit.
Zodra je een wachtwoord hebt aangemaakt voor KNSB Verenigingsmanager, krijg je bij de volgende keer inloggen de melding dat je 2-factor authenticatie eenmalig moet installeren. Dit kan via e-mail of met een 2-factor authenticatie app via je mobiele telefoon.
E-mail
Kies op het startscherm op verificatie via e-mail. Klik op “use my email for 2factor authentification”. Je krijgt dan elke volgende keer dat je inlogt een e-mail binnen met een code die je moet invoeren na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord.
Telefoon
Kies op het startscherm verificatie via smartphone. Volg vervolgens de volgende stappen:
– Kies op account toevoegen en vervolgens op overig.
– Scan vervolgens de QR-code met je telefoon.
– Er wordt een verificatie code gegenereerd en vul deze in.
– De 2-factor authenticatie app is nu geïnstalleerd voor jouw login in de KNSB Verenigingsmanager.
– Je hebt de 2-factor authenticatie app telkens als je wilt inloggen nodig. De app genereert elke keer dat je wil inloggen een nieuw code, dat je in moet vullen om te kunnen inloggen.
Wat zijn de kosten van de KNSB Verenigingsmanager?
De KNSB Verenigingsmanager wordt kosteloos ter beschikking gesteld aan alle verenigingen.
Wat is de KNSB Verenigingsmanager?
De KNSB Verenigingsmanager is een gratis verenigingspakket voor het uitvoeren van basis verenigings- en ledenadministratie. In de KNSB Verenigingsmanager vind je alle verenigingsgegevens en kun je die zelf actueel houden. Je kunt in de KNSB Verenigingsmanager kun je daarnaast je leden registreren en hen een bondslidmaatschap geven om ze in staat te stellen een wedstrijdlicentie aan te schaffen.
Hoe werkt de KNSB Verenigingsmanager?
Om je als ledenadministrateur of bestuurslid op weg te helpen in de KNSB Verenigingsmanager leggen we het gebruik uit in een instructievideo.
Waarom moet ik mijn leden bijhouden en doorgeven via de KNSB Verenigingsmanager?
Je registreert je leden, actieve leden en bestuurders bij de KNSB zodat zij verzekerd zijn voor ongevallen en (bestuurlijke) aansprakelijkheid. Daarnaast dienen leden geregistreerd te zijn voor het aanschaffen van een wedstrijdlicentie. Elke vereniging die lid is van KNSB zal in ieder geval de basisgegevens van de vereniging en de verplichte rollen moeten doorgeven (bijvoorbeeld voorzitter, penningmeester, secretaris).
Om leden daarnaast in staat te stellen een wedstrijdlicentie af te nemen is het noodzakelijk dat je ze aanmeldt voor een bondslidmaatschap. Dat kan via de KNSB Verenigingsmanager. Verenigingen die nu werken met AllUnited kunnen dat uiteraard blijven doen.
Waarom zie ik al een einddatum van het bondslidmaatschap staan?
In de KNSB Verenigingsmanager zie je een einddatum onder ‘einde’ staan bij elk lid. Dit is de systeemeinddatum die wordt gebruikt en overeenkomt met de laatste dag van het huidige KNSB boekjaar/seizoen. Dit is dus geen automatische afmelding! Wanneer je bij een persoon niet gekozen hebt voor ‘beëindigen’ en er een afmelddatum genoteerd is, dan zal die persoon automatisch een verlenging van het lidmaatschap op 1 juli krijgen.
KNSB Verenigingsmanager – Ledenadministratie
Hoe meld ik een (nieuwe) sporter aan bij de KNSB?
Je meld een bestaand persoon aan bij de KNSB via de Persoonskaart – Bondslidmaatschap van het desbetreffende lid. Bekijk hiervoor de instructievideo vanaf 3:43.
Een nieuw sporterslidmaatschap bij de KNSB aanmelden
Stap 1: Klik in de KNSB Verenigingsmanager op Personen – Overzicht en klik vervolgens rechtsboven op “+ persoon toevoegen”. Vul de persoonsgegevens in. Na het invullen van een naam, geslacht en geboortedatum verschijnt er onderaan de pagina een vinkje “bondslidmaatschap”. Klik hierop en vul de startdatum in en kies het desbetreffende lidmaatschap.
Zodra het lidmaatschap is toegevoegd wordt het lid uitgewisseld met de KNSB. Er wordt automatisch een lidnummer gecreëerd. Als deze persoon al eerder lid was of is van de KNSB, bijvoorbeeld bij een andere vereniging, dan krijgt hij/zij zijn oude lidnummer.
Hoe meld ik een sporter af bij de KNSB?
Het afmelden van verenigingsleden (beëindigen van het lidmaatschap) in de KNSB Verenigingsmanager kan – alhoewel het seizoen formeel eindigt op 30 juni – tot en met 30 september.
Een sporterslidmaatschap bij de KNSB afmelden.
Stap 1: Voor het beëindigen van een bondslidmaatschap ga je naar Personen – Overzicht en selecteer je het desbetreffende lid. Klik op de naam van de persoon. De persoonskaart opent. Klik bij de kaart ‘Bondslidmaatschap’ op ‘Beëindigen’. Wanneer het lid is beëindigd, dan zie je de opzegdatum terug wanneer je klikt op de “i”. Het lid staat in de het personenoverzicht als niet-actief.
Weet je niet zeker of je lid goed is afgemeld? De Opzeggingsdatum is hierbij leidend (in onderstaand voorbeeld 06-09-2022), en dus niet de lidmaatschap gegevens in de rode balk (tot 30-06-2023). Het lid in dit voorbeeld dus correct bij de KNSB afgemeld en zal dus niet worden meegenomen in de bond facturatie van het seizoen 2022-2023.
Stap 2: Is de persoon ook een trainer, bestuurslid, vrijwilliger of ijsmeester? Ga naar Instellingen – Algemeen en naar het blok ‘rollen’. Ga naar de rol die je wilt beëindigen en klik op het potloodje. Er opent een nieuw scherm. Hier vul je een einddatum in. Klik je op ‘opslaan’ en de rol is beëindigd.
Hoe meld ik een (nieuw) kaderlid zoals een trainer, bestuurslid, vrijwilliger of ijsmeester aan bij de KNSB?
Je meld een bestaand persoon aan bij de KNSB via de Persoonskaart – Bondslidmaatschap van het desbetreffende lid. Bekijk hiervoor de instructievideo vanaf 3:43.
Een nieuw (kader)lidmaatschap bij de KNSB aanmelden
Stap 1: Klik in de KNSB Verenigingsmanager op Personen – Overzicht en klik vervolgens rechtsboven op “+ persoon toevoegen”. Vul de persoonsgegevens in. Na het invullen van een naam, geslacht en geboortedatum verschijnt er onderaan de pagina een vinkje “bondslidmaatschap”. Klik hierop en vul de startdatum in en kies het lidmaatschapstype ‘kader’.
Zodra het lidmaatschap is toegevoegd wordt het lid uitgewisseld met de KNSB. Er wordt automatisch een lidnummer gecreëerd. Als deze persoon al eerder lid was of is van de KNSB, bijvoorbeeld bij een andere vereniging, dan krijgt hij/zij zijn oude lidnummer
Stap 2: Voeg een rol toe aan de persoon. Wanneer het lid geregistreerd is met een kader bondslidmaatschap, dan neem je de volgende stappen om de functie/rol vast te leggen. Ga naar Instellingen – Algemeen en naar het blok ‘rollen’. Ga naar de rol die je wilt vastleggen en klik op het “+-je”. Er opent een nieuw scherm. Hier vul je een startdatum in en vervolgens vink je in de lijst het betreffende lid of leden aan. Klik je op ‘opslaan’ en de rol is vastgelegd.
NB 1: Je kunt ook een bestuurse-mailadres bij de rol invullen (bijv. [email protected]). Dit doe je door na toekenning van de rol op het potloodje te klikken. Vervolgens vink je “gebruik privé e-mail” uit. Nu kun je in het veld eronder een ander (“bestuurlijk”) e-mailadres toevoegen. Dit e-mailadres zal gebruikt worden het toesturen van relevantie informatie vanuit de KNSB naar de bestuurders (denk aan KANS-nieuwsbrief, functiegerichte e-mails).
NB 2: Wil je een nieuwe bestuurder of ledenadministrateur toegang geven tot de KNSB Verenigingsmanager? Lees hier hoe je een nieuw account voor hem of haar aanmaakt.
Hoe meld ik een kaderlid zoals een trainer, bestuurslid, vrijwilliger of ijsmeester af bij de KNSB?
Het afmelden van een bestuurslid/trainer/ijsmeester kent 2 stappen:
1. Afmelden van het lid en het kaderbondslidmaatschap
2. Afmelden van de rol/functie
Stap 1: Voor het beëindigen van een kaderbondslidmaatschap ga je naar Personen – Overzicht en selecteer je het desbetreffende lid. Klik op de naam van de persoon. De persoonskaart opent. Klik bij de kaart ‘Bondslidmaatschap’ op ‘Beëindigen’. Wanneer het lid is beëindigd, dan zie je de opzegdatum terug wanneer je klikt op de “i”. Het lid staat in de het personenoverzicht als niet-actief.
Weet je niet zeker of je lid goed is afgemeld? De Opzeggingsdatum is hierbij leidend (in onderstaand voorbeeld 06-09-2022), en dus niet de lidmaatschap gegevens in de rode balk (tot 30-06-2023). Het lid in dit voorbeeld dus correct bij de KNSB afgemeld en zal dus niet worden meegenomen in de bond facturatie van het seizoen 2022-2023.
Stap 2: Ga naar Instellingen – Algemeen en naar het blok ‘rollen’. Ga naar de rol die je wilt beëindigen en klik op het potloodje. Er opent een nieuw scherm. Hier vul je een einddatum in. Klik je op ‘opslaan’ en de rol is beëindigd.
Hoe zie ik of ik een persoon goed heb afgemeld?
Weet je niet zeker of je lid goed is afgemeld? De Opzeggingsdatum is hierbij leidend (in onderstaand voorbeeld 06-09-2022), en dus niet de lidmaatschap gegevens in de rode balk (tot 30-06-2023). Het lid in dit voorbeeld dus correct bij de KNSB afgemeld en zal dus niet worden meegenomen in de bond facturatie van het seizoen 2022-2023.
Het afmelden van verenigingsleden (beëindigen van het lidmaatschap) in de KNSB Verenigingsmanager kan – alhoewel het seizoen formeel eindigt op 30 juni – tot en met 30 september. Als je vereniging een lid hebt afgemeld vóór 1 oktober 2022, dan zal er in de KNSB Verenigingsmanager een rode regel zichtbaar zijn bij deze persoon.
Na 1 oktober zal de KNSB het eerste facturatieproces binnen het nieuwe ledenplatform draaien. De KNSB zal een aantal controles uitvoeren om zeker te zijn dat deze facturatieronde correct verloopt. Deze rode regel zal dus ook na 1 oktober nog even zichtbaar zijn bij de persoon, maar verdwijnt zodra de KNSB het facturatieproces heeft voltooid.
Waarom zie ik al een einddatum van het bondslidmaatschap staan?
In tegenstelling tot het oude systeem Mijn KNSB, zie je in dit systeem een einddatum onder ‘einde’ staan bij elk lid. Dit is de systeemeinddatum die wordt gebruikt en overeenkomt met de laatste dag van het huidige KNSB boekjaar/seizoen. Dit is dus geen automatische afmelding! Wanneer je bij een persoon niet gekozen hebt voor ‘beëindigen’ en er een afmelddatum genoteerd is, dan zal die persoon automatisch een verlenging van het lidmaatschap op 1 juli krijgen.
Ik heb per ongeluk een lid afgemeld. Kan ik dit weer ongedaan maken?
Als vereniging kun je dit zelf niet ongedaan maken. Hiervoor kun je contact opnemen met de ledenadministratie van de KNSB via [email protected].
Kun je een Excel-administratie “uploaden” naar de KNSB Verenigingsmanager?
Het ledenplatform bevat geen mogelijkheid om gegevens vanuit Excel te uploaden. Wanneer we overstappen naar het nieuwe ledenplatform nemen we alle ledengegevens over zoals die nu ook al bekend zijn. Mocht je een groot aantal leden op dit moment niet hebben aangemeld in Mijn KNSB en je wilt die straks wel in de KNSB Verenigingsmanager kunnen zien stuur dan even een bericht naar [email protected]. Dan kunnen we overleggen op welke manier we je kunnen helpen. Belangrijk: stuur nooit een Excel met persoonsgegevens via de mail. We bespreken altijd eerst een veilige manier om die gegevens met ons te kunnen delen.
Kun je een Excel-administratie “downloaden” vanaf de KNSB Verenigingsmanager?
Ja, er is een mogelijkheid aanwezig om je leden te selecteren en de selectie te exporteren. In de instructievideo wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.
Zijn er restricties aan hoeveel leden je in de administratie kan invoeren?
Nee, er zijn geen restricties aan het aantal leden dat je in de ledenadministratie kunt onderbrengen.
Kunnen leden ook lid zijn van meerdere clubs?
Zeker, daar verandert niets aan. Als lid kun je gewoon lid worden bij één of meerdere verenigingen. Denk er bij adreswijzigingen bijvoorbeeld wel aan om elke vereniging daarvan op de hoogte te stellen. Zo voorkom je dat een vereniging die nog niet op de hoogte is een eerdere adreswijziging door een andere vereniging overschrijft.
Kan je ook gender neutrale aanduiding invoeren?
In de nieuwe Mijn KNSB omgeving is het mogelijk om naast man en vrouw ook een optie Anders aan te vinken. Verder streeft de KNSB naar een inclusief ledenplatform voor iedereen. We zijn erg benieuwd naar hoe we het ledenplatform nog inclusiever kunnen maken. Stuur hiervoor een mail naar [email protected]
Komt er een zoekfunctie voor iemand die al eerder een bondsnummer heeft gehad? (zodat diegene er niet dubbel in komt te staan)
Het systeem herkent een persoon op basis van de voornaam, achternaam, geboortedatum en geslacht. Wanneer een persoon dus bijvoorbeeld bij een tweede vereniging wordt ingevoerd, herkent het systeem dat het dezelfde persoon betreft en wordt hetzelfde bondsnummer toegewezen. Mocht het toch nog voorkomen dat er twee personen zijn aangemaakt waar het eigenlijk dezelfde persoon betreft is er ook een ontdubbel functionaliteit in het systeem.
Kunnen meerdere functies aan één persoon gekoppeld worden, b.v. voorzitter en ijsmeester?
Zeker, je bent vrij om binnen je eigen vereniging verschillende ledensoorten onder te brengen en daar kun je makkelijk op filteren. Meer inhoudelijke informatie volgt in een instructie webinar.
KNSB Verenigingsmanager – Financieel
Kan ik in de KNSB Verenigingsmanager zien wat ik voor elk van mijn leden moet betalen?
Ja dat kan. Je kunt de facturen inzien die je van de bond krijgt. In de instructievideo wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.
Hoe kan ik een volledig rapport downloaden en de contributie afdracht berekenen?
– Ga naar Personen / Overzicht en kies ‘Selecteer op alle pagina’s’ (schuifje aan). Alle leden met een bondslidmaatschap worden nu geselecteerd.
– Ga rechtsboven naar ‘Acties’ en klik hierop. Je ziet nu een aantal opties. Kies ‘Excel Export’.
– Er opent een klein schermpje, hier kun je een export definitie (soort rapport dat je wilt hebben kiezen). Kies ‘Lidmaatschap + NAW’ en druk op de blauwe knop ‘Exporteer’.
– Op het scherm zie je nu ‘Export to Excel or CSV taak’. Bij een grote vereniging heeft het systeem enige tijd nodig om alle gegevens te verzamelen. Als het systeem daarmee klaar is, zie je rechtsboven een knop ‘Download bestand’. Klik op deze knop.
– Het downloadrapport opent automatisch in Google Chrome; in Edge zie je een pop-up scherm met downloads. Klik dan op ‘bestand openen’.
– In het downloadrapport zie je in de kolom F, de ‘bond lidmaatschap opzegdatum’ staan. Leden met een opzegdatum zijn daadwerkelijk opgezegd. Leden met een opzegdatum voor 1 oktober en daadwerkelijk geregistreerd voor 1 oktober (zie ‘i’ onder bondslidmaatschap => lidmaatschapsdetails) staan niet op de factuur.
– In het downloadrapport zie je in kolom C, het ‘bond lidmaatschapstype’ staan. Op basis van het lidmaatschapstype kun je een berekening maken met de bovenstaande bedragen..
Ontbreken er volgens jou leden op je ledenlijst, dan ontbreekt waarschijnlijk het bondslidmaatschap. Controleer of het missende lid in de lijst niet-actief staat. Zo ja, klik op de naam van die persoon en voeg een bondslidmaatschap toe.
Kun je verschillende soorten leden registreren die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB?
Verenigingen kunnen de gegevens van hun eigen leden inzien en bewerken. Pas zodra je aan een persoon een bondslidmaatschap toewijst, wordt de persoon in rekening gebracht bij de KNSB.
Hoe kan ik zelf instellen of wijzigen op welk postadres ik de KNSB facturen ontvang?
Je kunt in de KNSB Verenigingsmanager zelf je postadres instellen. Bekijk hiervoor de instructievideo vanaf 8:00.
Verenigingsmanager Plus
Wat houdt de Verenigingsmanager Plus precies in en welke functionaliteit zit daar voor mijn verenigingen in?
Ontwikkelaar FOYS biedt een compleet verenigings- en ledenadministratiepakket aan om jouw vereniging nog efficiënter en gemakkelijker te organiseren en te professionaliseren. De Verenigingsmanager Plus bevat onder meer ledenadministratie, facturatie, beheer van trainingsgroepen, e-mail & pushmessaging en een kalenderfunctie. Ook bevat de KNSB app mogelijkheden om je persoonlijke gegevens te raadplegen en om te communiceren met je trainingsgroep of je vereniging. Lees ook hier meer over het Plus-pakket of neem contact op met FOYS voor een demo via [email protected].
KNSB app: Vanuit de KNSB aangeboden:
– Blijf op de hoogte van het KNSB nieuws
– Bekijk de (opleidings)agenda
– Persoonlijk KNSB profiel
Extra opties voor verenigingen met het Plus-pakket:
– Blijf op de hoogte van het nieuws van jouw club
– Bekijk jouw persoonlijke agenda inclusief trainingen en evenementen van jouw team.
– Bekijk de club kalender
– Geef jouw aanwezigheid door voor wedstrijden, trainingen en evenementen.
– Bekijk jouw team pagina met teamleden
Wat zijn de kosten van de Verenigingsmanager Plus?
De prijs voor de Verenigingsmanager Plus is nu € 2,20 per lid per jaar voor sportverenigingen. De prijs kan veranderen afhankelijk van het toevoegen van meer sportspecifieke functionaliteit.
Kun je in de Verenigingsmanager Plus ook facturen richting de leden te sturen?
Ja. In de Verenigingsmanager Plus is het mogelijk om bijvoorbeeld leden, leveranciers, sponsoren etc. te factureren.
Is facturatie gelijk aan automatische incasso?
De contributie facturen worden automatisch gegeneerd in het systeem. Per persoon is vervolgens instelbaar of automatische incasso van toepassing is of dat het lid het geldbedrag overmaakt. Op basis hiervan wordt het lid wel/niet meegenomen in het genereren van een incasso batch welke je vervolgens kan importeren bij de bank.
Kan je in de Verenigingsmanager Plus de facturenstatus terugzien?
Wanneer automatische incasso van toepassing is wordt de betaalstatus in het systeem automatisch op ‘betaald’ gezet er van uitgaande dat dit automatisch verloopt. Het boekhoudpakket zal gekoppeld zijn met de bank en zal de betaalstatus op ‘niet betaald’ zetten in het geval van een stornering. Het systeem kan de betaalstatus vervolgens weer uitlezen uit het boekhoudpakket waardoor de betaalstatus ook in het systeem op ‘niet betaald’ komt te staan.
In het geval van handmatig overschrijven kan de betaalstatus in het systeem handmatig worden aangepast. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een betaling service provider (Mollie of Adyen) leest het systeem automatisch de betaalstatus uit.
Hoe worden de facturen richting leden verstuurd van leden zonder e-mailadres?
Wanneer er geen e-mail adres bekend is, kan de factuur niet worden toegestuurd. In het geval van kinderen zonder e-mail adres is het mogelijk om de gegevens van de ouders te registreren. Daarbij kun je aangeven waar de communicatie naar toe moet gaan waardoor de ouders de factuur zullen ontvangen.
Kunnen ook abonnementen, zoals baanabonnementen, worden ingebracht en gefactureerd?
Deze functie is nog niet beschikbaar maar dit is een goed voorbeeld van een functionaliteit die de Verenigingsmanager Plus specifiek geschikt kan maken voor schaats- en inlineskateverenigingen.
Neem je de KNSB Verenigingsmanager en de Verenigingsmanager Plus af bij FOYS of de KNSB?
Voor het gebruik van de KNSB Verenigingsmanager is het voor jou als vereniging niet nodig om een extra verwerkersovereenkomst te sluiten. Als je besluit om als vereniging gebruik te maken van de Verenigingsmanager Plus, dan sluit de vereniging een verwerkersovereenkomst af met FOYS.
Ik heb nog een ontbrekende functionaliteit voor de KNSB Verenigingsmanager. Hoe kan ik deze aan jullie doorgeven?
Ja graag! Eén van de uitgangspunten van de KNSB is om deze digitale ontwikkeling van onze sport gezamenlijk op te pakken met verenigingen en leden. Jouw suggesties worden dus zeker meegenomen, dus laat je horen via [email protected]. Een klankbordgroep van verenigingen voorziet de leverancier van input op hoe de nieuwe Mijn KNSB-omgeving en app voor sporters zo goed mogelijk aansluit.
Natuurijsverenigingen
Wat kan een natuurijsvereniging met de KNSB Verenigingsmanager?
Ben je een bestuurslid of ledenadministrateur van een natuurijsvereniging? Dan heb je toegang tot de KNSB Verenigingsmanager. Als natuurijsvereniging kun je je verenigingsgegevens aan de KNSB doorgeven of bijvoorbeeld bond facturen inzien. We vragen elke vereniging die bij de KNSB is aangesloten om de verenigingsgegevens up to date, zoals de bondsrollen, kaderleden, contactgegevens en eventueel sporters met een KNSB lidmaatschap.
Wat houdt de KNSB Verenigingsmanager Plus in voor mijn natuurijsvereniging?
Als je als vereniging oriënteert naar een complete ledenadministratie voor jullie verenigingsleden, dan is het Pluspakket wellicht iets voor jullie vereniging. Dit is een volledig verenigings- en ledenadministratiepakket om jouw vereniging nog efficiënter en gemakkelijker te organiseren en te professionaliseren. De Verenigingsmanager Plus bevat onder meer ledenadministratie, ledenfacturatie, beheer van trainingsgroepen, e-mail & pushmessaging en een kalenderfunctie. De Verenigingsmanager Plus kost voor een natuurijsvereniging 0,20 euro per persoon per jaar en je kunt geheel gratis en vrijblijvend een demo opvragen via [email protected].
Kun je verschillende soorten leden registreren in FOYS die niet in rekening worden gebracht bij de KNSB, zoals recreant, jaarkaarthouders of donateur (geen lid bij de KNSB)?
Dat is mogelijk. Verenigingen kunnen alle verenigingsleden invoeren. Verenigingsleden en donateurs zijn niet automatisch zichtbaar voor KNSB. Pas zodra voor hen een bondslidmaatschap is aangemaakt óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, Vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).
Toegang, beveiliging, persoonsbescherming en AVG
Wie kan er inloggen namens mijn vereniging?
De voorzitters, secretarissen en ledenadministrateurs van iedere vereniging hebben eind juni of begin juli 2022 een e-mail ontvangen met daarin de inloggegevens van de nieuwe Mijn KNSB-omgeving. Dit zijn persoonlijke logins die niet doorgestuurd kunnen worden. Vervolgens kunnen deze gebruikers zelf andere gebruikers aanmaken, zodat je zelf kunt bepalen wie er toegang heeft tot de ledenadministratie.
Heb je na juli 2022 als voorzitter, secretaris of ledenadministrateur nog geen login ontvangen? Neem dan contact met ons op via [email protected].
Hoe geef ik een (nieuwe) bestuurder toegang tot de KNSB Verenigingsmanager?
De bestuursleden en ledenadministrateurs behouden de controle over wie er toegang heeft tot de persoons- en verenigingsgegevens in de KNSB Verenigingsmanager. Zij kunnen nieuwe bestuursleden of ledenadministrateurs als gebruiker aanmaken en aftredende bestuursleden verwijderen.
Het verlenen van toegang voor een (nieuw) bestuurslid bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het aanmaken en toewijzen een lidmaatschap van een persoon. Bekijk de instructievideo vanaf 3:43. De tweede stap is het toevoegen van een nieuwe gebruiker in “gebruikersbeheer”. Bekijk de instructievideo vanaf 8:22. Of volg de onderstaande stappen:
Ga naar ‘Gebruikersbeheer’, links bij het menu bij ‘Instellingen’. Klik vervolgens rechtsboven op de knop ‘Gebruiker toevoegen’. Je vult vervolgens de volgende velden in:
1. E-mail adres
2. Gebruikerstype: Clubbeheerder
3. Systeemrol
Sla de gegevens op en de gebruiker wordt aangemaakt. Druk vervolgens op ‘Stuur bevestigingsmail’.
De nieuwe gebruiker krijgt een e-mail om een wachtwoord in te stellen en kan inloggen met het e-mail adres (gebruikersnaam) en aangemaakte wachtwoord. De gebruikers die je toevoegt, hebben allemaal dezelfde rechten. Lukt dit niet of kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via [email protected].
Hoe wijzig ik de gegevens/bestuurders van mijn vereniging?
Onder “Instellingen” en dan “Algemeen” kun je de algemene gegevens van de vereniging en de bestuursleden, trainers en vrijwilligers (rollen) bijwerken. Sommige gegevens (zoals de officiële naam) zijn niet te wijzigen door de vereniging. Je kunt bijvoorbeeld een bestuurslid aanpassen door op het “+-je” te drukken, onder het vakje ”rollen”. Je kunt hier een startdatum invullen en bij “selecteer leden” zoeken met een filter (klik op “heeft actief lidmaatschap”) op het desbetreffende lid.
Vervolgens klik je op opslaan. Een functie beëindigen kan door het invullen van een einddatum. Mocht iemand een afwijkend e-mailadres hebben, dan het adres wat van het betreffende lid bekend is, dan kan die ook worden ingevuld (bijv. [email protected]). Dit doe je door na toekenning van de rol op het potloodje te klikken.
Vervolgens vink je “gebruik privé e-mail” uit. Nu kun je in het veld eronder een ander (“bestuurlijk”) e-mailadres toevoegen. Dit e-mailadres zal gebruikt worden het toesturen van relevantie informatie vanuit de KNSB naar de bestuurders (denk aan KANS-nieuwsbrief, functiegerichte e-mails).
Wie heeft er naast de ledenadministrateur van mijn vereniging inzicht in de ledengegevens?
Aan de zichtbaarheid van gegevens verandert in beginsel niets. Verenigingen hebben inzicht in de gegevens van hun eigen leden, KNSB heeft inzicht in de gegevens van alle verenigingen en de leden die bij KNSB zijn aangemeld. Verenigingsleden zijn dus niet automatisch zichtbaar voor KNSB.
Pas zodra zij zijn aangemeld als actief lid of kaderlid óf wanneer zij één van de door de KNSB zichtbare bondsrollen vervullen worden ze zichtbaar voor de KNSB (bijvoorbeeld: voorzitter, secretaris, penningmeester, Vertrouwenscontactpersoon of ijsmeester).
Biedt het systeem verschillende rollen met meer of minder rechten (bijvoorbeeld raadplegen, invoeren, wijzigen, e.d.)?
Het systeem kent verschillende systeemrollen. Elke systeemrol is gekoppeld aan verschillende rechten in het systeem. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers op basis van hun functie een bepaalde rol te geven in het systeem en daarmee toegang tot de nodige gegevens.
Tweestapsverificatie / 2FA / Twee factor authenticatie
Is er een twee factor authenticatie in de nieuwe Mijn KNSB omgeving?
De webapplicatie voor bondsmedewerkers en vrijwilligers van verenigingen maakt gebruik van 2-factor authenticatie. Dit betekent dat je niet alleen je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar ook een code via je mobiele telefoon.
Waarom heeft de KNSB Verenigingsmanager een Twee factor authenticatie?
De KNSB Verenigingsmanager is beveiligd met 2-factor authenticatie, dit betekent dat je niet alleen je email en wachtwoord nodig hebt om in te loggen, maar dat er een extra beveiliging op zit. Het toevoegen van nog een extra factor aan het verificatieproces verhoogt de veiligheid van uw accounts en maakt het moeilijker voor een aanvaller om toegang te krijgen tot uw gegevens.
Ik wil liever geen gebruik maken van een Authenticatie app op mijn mobiel. Hoe stel een authenticatie via mijn mailadres in?
Kortgezegd zijn er twee manieren voor het instellen van de 2FA-verificatie: via een 2FA-verificatieapp op je smartphone, en een 2FA-verificatie via je mailadres. Het instellen van de 2FA-verificatie via je mailadres gaat als volgt:
Stap 1: Ga naar de KNSB Verenigingsmanager. Heb je je account nog niet geactiveerd? Doe dat dan eerst.
Stap 2: Je ziet het volgende scherm. Klik op Email. Klik op de oranje knop ‘e-mail voor authenticatie in twee stappen’.
Zie je dit scherm niet of heb je al eens een andere 2FA-verificatie ingesteld en wil je deze wijzigen, dan kun je een e-mail sturen naar [email protected].
Je authenticatie via mailadres is nu ingesteld. De volgende keer als je inlogt met je mailadres en wachtwoord, ontvang je een automatische mail (zie afbeelding) in je mailbox. Kopieer de 6 cijfers en voer deze in in de KNSB Verenigingsmanager. Let op: elke keer als je opnieuw wilt inloggen ontvang je een automatische mail met 6 nieuwe cijfers.
Eerst lukte het wel, maar nu lukt het niet meer om in te loggen met 2 factor authenticatie. Hoe krijg ik weer toegang?
Je kunt één van je medebestuursleden die toegang hebben tot het platform vragen om de 2 factor authenticatie te resetten, zodat deze opnieuw ingesteld kan worden. Dit kan degene doen onder het kopje “Instellingen” en vervolgens “Gebruikersbeheer“, “Acties”, “Reset 2FA“. Mocht het niet lukken, dan kun je een e-mail sturen naar [email protected].
Koppelingen met andere ledenadministratiesystemen
Is de koppeling tussen het nieuwe systeem en AllUnited ook weer mogelijk?
De KNSB Verenigingsmanager van FOYS is voldoende wanneer je met AllUnited werkt. Maakt je vereniging gebruik van de koppeling met AllUnited? Controleer dan ook je ledenoverzicht in de KNSB Verenigingsmanager, want deze is leidend voor de contributieafdracht.
Als je met AllUnited werkt is de KNSB Verenigingsmanager van FOYS voldoende?
Ja, de KNSB Verenigingsmanager van FOYS is voldoende wanneer je met AllUnited werkt, maar de ledenadministratie in AllUnited blijft leidend.
Stel hier je vraag over de nieuwe Mijn KNSB omgeving.
-
Vervolgstappen
- Mijn KNSB
- KNSB Verenigingsmanager