Tien tips om in te spelen op de populariteit van het KPN WK Shorttrack
Shorttrack is populairder dan ooit. Het KPN WK Shorttrack vindt momenteel plaats in Rotterdam Ahoy en de NOS doet het hele weekend live verslag van de wedstrijden. Als shorttrackvereniging is dit het ideale moment om in te spelen op de populariteit van de sport. Daarom hierbij tien tips om aan te haken bij het KPN WK Shorttrack.
- 1. Organiseer een speciale dag in je clubhuis. Stel je clubhuis een dag(deel) open en nodig al je leden (en niet-leden) uit om samen naar het KPN WK Shorttrack te kijken. Zo zorg je voor een gezellige dag en wat extra inkomsten.
- 2. Gebruik sociale media. Via Twitter, Facebook en Instagram kun je op een eenvoudige manier inspelen op het KPN WK Shorttrack. Bijvoorbeeld door een schaatser succes te wensen of hem of haar te feliciteren met zijn prestatie.
- 3. Vergroot je bereik op sociale media. Wanneer je actief bent op sociale media wil je dat zoveel mogelijk mensen je bericht zien. Dat kun je onder meer bereiken door je leden op te roepen berichten te delen, shorttrackers te taggen en de juiste hashtag te gebruiken. Voor het KPN WK Shorttrack wordt #KPNWKShorttrack gebruikt.
- 4. Wees zichtbaar in regionale media. Goede prestaties van de Nederlandse shorttrackers zijn een ideale aanleiding om de regionale krant te benaderen. Wat is nou betere reclame voor je club dan te vertellen dat Sjinkie Knegt of Rianne de Vries het shorttracken heeft geleerd op jullie ijsbaan.
- 5. Publiceer artikelen op je clubsite. Houd je leden op de hoogte van hoe het toernooi verloopt door op de clubsite artikelen te publiceren. Heeft de shorttracker die in de jeugd lid was bij je club de volgende ronde bereikt of is hij uitgeschakeld. Deel het via de clubsite.
- 6. Organiseer een kijktraining. Het verleden heeft uitgewezen dat wanneer een groot sportevenement in Nederland plaatsvindt de belangstelling voor die sport groeit. Speel hierop in door bijvoorbeeld een kijktraining te organiseren. Nodig belangstellenden uit voor een training en maak hen enthousiast voor de sport.
- 7. Beleg een kennismakingstraining. Het kan nogal prijzig zijn om een ijsbaan af te huren en een clinic te organiseren. Een andere manier om belangstellenden in aanraking te brengen met je club is een kennismakingstraining aan het begin van het zomerseizoen te organiseren. Zo maken niet-leden op een laagdrempelige manier alvast kennis met je club.
- 8. Zorg voor een goed zomeraanbod. Ook in de zomer organiseer je als shorttrackvereniging waarschijnlijk nog trainingen en activiteiten. Breng dit onder de aandacht, bijvoorbeeld via de clubsite, sociale media, een advertentie in de plaatselijke krant of zorg dat je aanwezig bent tijdens de wekelijkse markt.
- 9. Huldig deelnemers op je club of werk samen met de gemeente. Als club ben je er trots op dat je voormalige leden nu tot de wereldtop behoren. Laat zien dat je trots bent en zorg voor een huldiging in jouw gemeente. Dit genereert ook weer extra publiciteit.
- 10. Organiseer een poll. Een eenvoudige manier om je achterban te betrekken bij het KPN WK Shorttrack is een online poll te organiseren. Roep mensen via sociale media of de clubsite op om te stemmen. Bijvoorbeeld over hoeveel medailles Nederland gaat behalen of wie het volgende lid van de vereniging is dat te zien is op een WK.