Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

“Schaatsfans en –liefhebbers grote winnaars van ‘nieuwe’ schaatsen.nl”

Gepubliceerd maandag 23 oktober 2017

Samen met haar partners en stakeholders doet de KNSB er alles aan om iedereen een leven lang te kunnen laten genieten van de schaats- en skatesport. Om deze ambitie te realiseren, zijn er de laatste jaren diverse nieuwe initiatieven ontplooid. In een serie artikelen laten we medewerkers van de KNSB aan het woord om de plannen voor het seizoen 2017-2018 toe te lichten. Deze keer is dat Michaël van Rijn, manager digitale kanalen.

De KNSB wil de schaatsfan via schaatsen.nl zo dicht mogelijk op de huid laten kruipen van de Nederlandse schaatshelden. Schaatsen.nl zal zich de komende maanden ook richten op twee andere grote thema’s: natuurijs en Heel Holland Schaatst, waarbij beleving en enthousiasme voor het schaatsen voorop staan. Volgens Michaël van Rijn is meer beleving bieden één van de belangrijkste speerpunten in de doorontwikkeling van het succesvolle platform schaatsen.nl. “We willen er zijn voor zowel de schaatsfan, als ook de actieve en recreatieve schaatser. Naast nieuws gaan we ook andere content bieden. Content met meer houdbaarheidswaarde.”

Er worden verschillende nieuwe thema’s en domeinen geïntroduceerd op schaatsen.nl. “Wat we met de thema’s doen, is de projecten in het schaatslandschap vatten in een verhaallijn en die verhaallijn met content ondersteunen”, legt Michaël uit. “Aan Heel Holland Schaatst kun je het domein vitaliteit of tips over voeding koppelen. Bij natuurijs draait het om de uitdaging en kunnen we bijvoorbeeld laten zien op welke plekken je allemaal kunt schaatsen in het buitenland.”

Community

Het doel is een community te realiseren voor schaats- en inline-skateliefhebbers en daarin voor de leden van de community toegevoegde waarde bieden. “Het is geen geheim dat vrijwel elke sportbond het lastig heeft. Sportbonden zijn op een traditioneel model gebouwd, waarbij onze core-business was dat we verenigingsdiensten verlenen”, zegt Michaël. “Tegenwoordig moet je ook op andere gebieden meerwaarde bieden, zoals voor de ongebonden sporter die heel andere wensen heeft. Als zij thuis op de bank naar een schaatswedstrijd kijken, moeten we proberen de beleving te versterken. We verbreden onze doelgroep.”

Het plan is ook om de schaatsfans en –liefhebbers meer te betrekken bij schaatsen.nl. Zij worden uitgedaagd om zelf content te maken en te delen. Zo wordt hard gewerkt aan een fan-app. Michaël: “Je kunt bijvoorbeeld denken aan speciale IJSTIJD!-reporters die tijdens IJSTIJD! bij de lokale banen aanwezig zijn en content gaan maken. Daarnaast willen we in de fan-app de interactie tussen gebruikers stimuleren. We gaan ons digitale schaatslandschap uitbreiden met platformen die meerwaarde kunnen bieden. Digitaal was altijd een kanaal en nu is het bijna een product op zich. Het mooie is dat door de vele projecten die we organiseren, bijna iedereen binnen de organisatie wel iets doet voor één van de digitale kanalen.”

Challenges

2018 wordt een speciaal jaar voor de schaats- en inline-skatesport met mooie evenementen als de Olympische Winterspelen, het ISU WK allround op de Coolste Baan in het Olympisch Stadion van Amsterdam en het WK Inline-skaten in Gelderland. Deze toernooien zijn tevens een uitgelezen mogelijkheid om meer mensen kennis te laten maken met de sporten. “De Olympische Spelen zijn een hoogtepunt in het jaar. We gaan op schaatsen.nl proberen veel relevanter te zijn. Er komen eigen pagina’s waar we livecontent hebben, maar ook video’s gaan maken en voorbeschouwingen en programma’s gaan publiceren”, aldus Michaël.

“We gaan de Spelen ook inzetten voor acties met fans en liefhebbers. Samen met de afdeling Sportparticipatie kunnen we allerlei challenges bedenken. Heel veel mensen zullen hun informatie op schaatsen.nl gaan ophalen en die kunnen we bedienen. Die deels nieuwe doelgroep willen we met andere content en andere platformen aan ons binden. We willen hen eerst leren kennen en een band opbouwen, voordat we ze leuke proposities gaan aanbieden.”

Verenigingen

Ook de schaats- en inline-skateverenigingen gaan mogelijk profiteren van de nieuwe weg die schaatsen.nl in slaat. “We gaan tools aanbieden, zodat mensen enthousiast worden om te schaatsen. Er komt bijvoorbeeld een verenigingspagina, waarop je snel ziet wat het aanbod is en met wie van de vereniging je het beste contact kunt opnemen. Schaatsen.nl heeft een groot bereik en er zijn onder de bezoekers ook veel mensen die misschien wel een keer willen schaatsen. Die kunnen wij in contact brengen met een vereniging. We ondersteunen de clubs als het ware in hun marketing.”

Volgens Michaël is men bezig een omslag te maken bij de KNSB, waarbij er ook meer samengewerkt wordt met andere partijen zoals sportmarketingbureaus TIG Sports en House of Sports. Het toekomstperspectief is een gebruikerservaring bieden waarbij mensen allerhande informatie rondom het schaatsen zelf kunnen vinden. “We doen heel veel, op een verantwoorde manier, want we denken ook na over hoe we schaatsen.nl commercieel interessant kunnen maken. Zonder het geloof en de steun van KPN zouden we digitaal deze stappen niet kunnen zetten. Mede dankzij KPN zijn de schaatsfans en de –liefhebbers uiteindelijk de grote winnaars, want ze kunnen nu alles op een plek vinden.”

Jaarplan

De uitbreiding van het platform schaatsen.nl is één van de vele manieren waarop de KNSB de schaats- en inline-skatesport wil bevorderen. Het jaarplan geeft een totaal overzicht van de plannen en initiatieven van de KNSB voor het komende seizoen.

LEES OOK: “Jeugd belangrijke doelgroep voor KNSB”

Meer nieuws

Toprijders strijden om WorldCup-tickets bij Dutch Open Shorttrack in Thialf (7 t/m 9 oktober)

Ledenraad KNSB kwam bijeen in Thialf

KNSB trekt Rintje Ritsma aan als bondscoach teamonderdelen langebaan

Hoe herken je de nieuwe Sven Kramer en Suzanne Schulting?

Openingsinformatie ijsbanen

Nederlandse Loterij en NOC*NSF samen op weg naar het sportiefste land ter wereld

naar het nieuwsoverzicht

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?