Otterlose skeelerronde trekt tientallen sponsors met laagdrempelige pakketten
De Otterlose skeelerronde werd afgelopen zomer voor alweer de 32e keer georganiseerd. Het evenement is zowel bij sporters, toeschouwers als sponsors enorm populair. Met maar liefst 18 verschillende hoofdsponsors en tientallen andere partners is de skeelerronde behalve sportief, ook financieel een groot succes.
“We hebben een succesformule te pakken. En die formule is eigenlijk heel simpel. We hebben verschillende laagdrempelige sponsorpakketten, waardoor bedrijven eenvoudig partner van de skeelerronde kunnen worden. Voor 50 euro kun je de skeelerronde al sponsoren”, vat Rob Hummelen (skeeler comité Otterlo) het samen.
De bedrijven die de Otterlose skeelerronde sponsoren komen voornamelijk uit het dorp zelf en de regio Ede/Barneveld. “Mede door de lage instapprijs doen vrijwel alle MKB’ers uit Otterlo al jaren mee. Vrijwel niemand haakt af, omdat iedereen tevreden is. We leggen onze sponsors echt in de watten”, aldus Hummelen.
Exposure
Een belangrijk onderdeel van het partnership is de zichtbaarheid voor de sponsors. “We hebben een samenwerking met BDU Media, tevens één van onze hoofdsponsors. Zij helpen lokale ondernemers met het creëren van lokaal bereik. Voor de skeelerronde maken wij elk jaar een krant met een oplage van 100.000 exemplaren, die wordt bezorgd in de regio Ede/Barneveld. In deze krant krijgen sponsors alle ruimte om zichzelf te presenteren. Ze krijgen dus enorm veel exposure en dat is erg belangrijk voor lokale middenstanders.”
Naast de publiciteit in de lokale krant, is de Otterlose skeelerronde voor sponsors ook een uitgelezen mogelijkheid om te netwerken. “We hebben een VIP-tent, waar vaak meer dan 500 mensen aanwezig zijn. Als sponsor kun je bijvoorbeeld je klanten uitnodigen en hen een leuke dag bezorgen. Ze krijgen goed te eten en drinken, kunnen de skeelerwedstrijden vanaf de tribune bekijken én nieuwe contacten leggen”, zegt Hummelen.
Volgens Hummelen is de skeelerronde in de loop der jaren uitgegroeid tot een traditie. “Er komen jaarlijks zo’n 4.000 tot 5.000 mensen op af. Het is echt een dorpsfeest, waar ook alle plaatselijke horecagelegenheden bij betrokken zijn. Het skeelerrondje gaat niet voor niets door het centrum van het dorp.”
Goede doel
Door de goede sponsorpropositie houdt de Stichting Skeelersport Otterlo jaarlijks een substantieel geldbedrag over. “Omdat we elk jaar winst maken, kunnen we ook investeren in rijders en doen de nationale toppers altijd mee aan de race. Maar we doneren eveneens een groot gedeelte van het geld aan een goed doel.”
Hummelen denkt dat er voor verenigingen ook lering valt te trekken uit de manier waarop de Otterlose skeelerronde het sponsorhuis heeft ingericht. “Het is beter veel kleine sponsors te hebben, dan één grote hoofdsponsor. Als die hoofdsponsor wegvalt heb je namelijk meteen een probleem. Daarnaast is het belangrijk dat je je sponsors voldoende publiciteit geeft. Wanneer je dit op orde hebt ben ik ervan overtuigd dat je lokale partijen warm kunt maken om jouw vereniging te sponsoren.”
Goede voorbeelden
Inspiratie opdoen op het gebied van inkomsten werven? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo introduceerde IJsfun flexibele lidmaatschappen om meer jeugdleden te werven en organiseerde Purmerend een trainersopleiding met behulp van subsidie.