Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Toerschaatsen
‹ terug

Nederhorst on Ice: Van reddingsboei tot begrip

Gepubliceerd: vrijdag 10 november 2017

Om de club van een langer bestaan te verzekeren, werd tien jaar geleden binnen IJsclub Nederhorst den Berg het plan opgevat een ijsbaan te kopen en die te exploiteren in het gelijknamige dorp. Niemand die had kunnen bevroeden dat Nederhorst on Ice tien jaar later een begrip in de regio zou zijn.

Op 24 november gaat voor alweer de tiende keer Nederhorst on Ice van start. Zes weken lang biedt IJsclub Nederhorst den Berg schaatsplezier voor jong en oud op een overdekte ijsbaan in het centrum van het Noord-Hollandse dorp.

Het idee voor Nederhorst on Ice ontstond ruim een decennium geleden. “Bert Snel, voormalig secretaris, en Aad Dijs, oud-voorzitter, zijn iets meer dan tien jaar geleden samen met een aantal mensen van de club naar België afgereisd om naar een ijsbaan te kijken, die daar te koop stond”, zegt voorzitter Bart IJkhout. “Samen met vrijwilligers, sponsors en particulieren is de baan toen aangeschaft. Er werd goed over nagedacht wat men met de baan wilde en toen is bedacht de ijsbaan in een tent te leggen. Zo was de baan altijd beschikbaar, ongeacht het weer, en op deze manier onderscheidden we ons van andere ijsbanen.”

Iedereen betrekken

Volgens IJkhout is de komst van de ijsbaan cruciaal geweest voor het langer voortbestaan van de ruim honderd jaar oude ijsclub. “Veel clubs hebben te lijden onder de warmere winters. Er zijn steeds minder dagen dat je kunt schaatsen op natuurijs. Dan zijn er andere initiatieven nodig om inkomsten te genereren en je als club te verzekeren van een langer bestaan. Zonder Nederhorst on Ice hadden wij waarschijnlijk niet meer bestaan.”

Weinigen hadden waarschijnlijk gedacht dat het evenement zou uitgroeien tot zo’n groot succes. “Er zijn in mijn ogen verschillende succesfactoren. Dat zijn: de overdekte ijsbaan, alles is betaalbaar en de combinatie tussen schaatsen en horeca”, aldus IJkhout.

“Ons doel is iedereen, van jong tot oud, te betrekken bij het evenement. Om dat te realiseren, organiseren we allerlei activiteiten. Zo bieden we gratis schaatslessen aan, hebben we het schoolschaatsen, de Bergse Winterspelen, een Curling-competitie, ijshockeyclinics en Disco on Ice. Verder willen we ook onze maatschappelijke rol vervullen, met bingo voor 50-plussers, G-schaatsen, een ouderendiner voor mensen die hulpbehoevend zijn en het aanbieden van maatschappelijke stages voor jongeren.”

Trots en dankbaar

Om het evenement te organiseren en draaiende te houden, zijn ruim 300 vrijwilligers nodig. IJkhout stelt dat die vrijwilligers een cruciale rol spelen. “Iedereen heeft zijn eigen expertise. Er is zoveel kennis op allerlei terreinen. Dat is een groot voordeel. Iedereen wil bij het event horen. Mede dankzij al die vrijwilligers is het altijd goed behapbaar.”

Ook het (lokale) bedrijfsleven heeft Nederhorst on Ice omarmd. “Er zijn 175 sponsoren aan het evenement verbonden. Zij zorgen gedeeltelijk voor de financiering. Ook de opbrengsten van de ijsbaan helpen ons aan inkomsten. Maar alles wat we hieraan verdienen, investeren we weer. Het gaat ons niet om geld verdienen of heel veel nieuwe leden werven. We zijn blij met hoe Nederhorst on Ice er nu uitziet. Het werkt goed en we hoeven niet uit te breiden. We zijn vooral trots en dankbaar dat we dit als IJsclub Nederhorst den Berg kunnen aanbieden.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving en -behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo voegt IJsclub Tilburg waarde toe aan het lidmaatschap met de Droommarathon en fungeert de IJSTIJD!-baan in Roosendaal en Bergen op Zoom als verbindende functie in het stadshart

Heb je gevonden wat je zocht?