Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

Ledenraad KNSB stelt jaarverslag 2016-2017 vast

Gepubliceerd zaterdag 25 november 2017

De Ledenraad van de KNSB heeft vandaag ingestemd met het financiële jaarverslag 2016-2017 van de KNSB. Ook besloot de raad om de sectie Toerschaatsen om te vormen tot de sectie Natuurijs.

De KNSB heeft, na forse bezuinigingen op het bondsbureau in het jaar ervoor, een financieel beheerst 2016-2017 achter de rug. Werd in de begroting nog rekening gehouden met een verlies van 205.000 euro, in werkelijkheid bleef dat tekort beperkt tot 157.000 euro.

Na het forse verlies van 2015-2016 (2,7 miljoen euro) kwam de KNSB dus weer bijna uit de rode cijfers. Het weerstandsvermogen was per 30 juni 2017 ruim 1,4 miljoen euro. De komende jaren zijn positieve resultaten noodzakelijk om het vermogen op het gewenste peil te brengen.

Voor het boekjaar 2018-2019 moet de KNSB een nieuwe bezuiniging realiseren van ruim een miljoen euro. Om dat op een verantwoorde wijze te doen, is een dialoog over de kerntaken van de KNSB opgestart. Belangrijke stappen in dat proces zijn twee werksessies waaraan vertegenwoordigers uit alle geledingen van de schaatssport deelnemen.

Dit proces moet leiden tot een aangepast werkpakket van het bondsbureau, waarvan de uitgangspunten begin 2018 aan de Ledenraad worden voorgelegd. De eerste werksessie was op 23 november en directeur-bestuurder Piet Geurts heeft de Ledenraad bijgepraat over het verloop ervan. Hij stelde vast dat er een grote betrokkenheid en bereidheid is om samen de juiste keuzes te maken voor een gezonde toekomst van de schaatssport in Nederland.

Natuurijs

De sectie Toerschaatsen van de KNSB heet voortaan sectie Natuurijs. De Ledenraad heeft daartoe vandaag een statutenwijziging aangenomen. Gekozen is om het netwerk van de sectie Toerschaatsen in samenwerking met de gewesten breder in te gaan zetten. De (gewestelijke) leden van de sectie Toerschaatsen zullen naast toertochten ook ijsclubs in bredere zin gaan ondersteunen.

Op 30 september jongstleden had de Ledenraad al besloten dat de KNSB zich zou aansluiten bij het Instituut Sportrechtspraak voor de thema’s doping, matchfixing en seksuele intimidatie. Vandaag heeft de raad daartoe een noodzakelijke statutenwijziging aangenomen.