Hoe ziet jullie sponsorcommissie eruit? Het werven van sponsoren kan een lastig karwei zijn. Het kost veel tijd en geduld van de vrijwilligers. Bij het selecteren van de juiste personen en het samenstellen van de sponsorcommissie kan met verschillende voorwaarden rekening worden gehouden. Hieronder diverse tips:
- Een sponsorcommissielid dient goed op de hoogte te zijn van de vereniging. Bij het benaderen van sponsoren dienen de merkwaarden van de vereniging goed overgebracht te worden.
- De sponsorcommissie bestaat uit een divers gezelschap, onder ander een creatieveling, iemand met sales ervaring, een ervaren kracht met een groot netwerk. Maar ook mensen die het leuk vinden om bedrijven te benaderen ofwel acquisitie te voeren. Vergeet daarnaast de administratieve kant niet. Een sponsor ‘binnenhalen’ brengt ook administratieve taken met zich mee.
- Laat de sponsorcommissie nooit uit 1 persoon bestaan. Het benaderen en werven van sponsoren is een tijdrovende klus, maar kan daarnaast ook frustraties opleveren. Je zal namelijk vaker ‘nee’ horen dan ‘Ja’. Het is belangrijk dat hierbij de taken worden verdeeld.
- Vraag een van je bestaande sponsoren om lid of adviseur te worden van de commissie, hij/zij zal als geen ander weten waarom het een goed idee is om de vereniging te sponsoren en heeft waarschijnlijk ook een goed lokaal netwerk.
Het hierboven geschetste plaatje is een ideaal beeld. Ook wij realiseren ons dat dit niet altijd haalbaar is. Maar een goede bezetting van de sponsorcommissie is van essentieel belang om dit goed te kunnen uitoefenen en een goede relatie met de sponsoren op te bouwen.