Sponsoring één van de grotere inkomstenbronnen van een sportvereniging. Elk jaar wordt er door de penningmeester een sponsorbedrag ‘begroot’, waarmee de sponsorcommissie aan de slag gaat. Maar hoe ga je als sponsorcommissie ervoor zorgen dat er voldoende sponsorbedragen binnen worden gehaald voor de vereniging of specifiek evenement?
Sponsor worden?
Het werven van sponsoren is niet eenvoudig. Het benaderen en aantrekken van nieuwe sponsoren vereist een zorgvuldige aanpak. Er zijn verschillende mogelijkheden om sponsoren te werven. Belangrijk bij alle aanpakken is de voorbereiding, ben je goed op de hoogte van de vereniging? Sluit de potentiele sponsor aan bij de vereniging of evenement? Dit zijn zomaar enkele vragen die vooraf belangrijk zijn waarop je een antwoord moet hebben voordat een sponsor wordt benaderd.
Daarnaast dient de sponsorcommissie oog te hebben voor wat er van de sponsor verwacht wordt. Zomaar ‘Geld sponsoren’ is verleden tijd. Sponsoren willen steeds vaker dat er een concreet doel aan het gesponsorde bedrag is gekoppeld. Maar ook wat de tegenprestatie vanuit de vereniging is.
Tegenprestatie
De vereniging ontvangt geld of een andere vorm van sponsoring, de sponsor wil daarvoor een tegenprestatie ontvangen. Wat kan je de sponsor bieden? Dit zal per sponsor en sponsorbedrag afhankelijk zijn. Bijv. boardingsponsoring betaalt de sponsor voor een plek langs de ijsbaan/skeelerbaan. Advertentieverkoop voor in het clubblad, website of tv-schermen in het clubhuis is ook duidelijk. De sponsor betaalt een bedrag en krijgt daar een advertentieruimte voor terug.
Denk in kansen en mogelijkheden
De traditionele sponsoring, zoals een advertentie, reclamebord zijn er bij veel verenigingen nog altijd. En dat zal in de toekomst ook niet veranderen. Dergelijke loyale sponsoren zijn voor verenigingen onmisbaar. Maar om de kans te vergroten voor nieuwe sponsoren dient er verder gekeken te worden naar nieuwe mogelijkheden. Deze sponsoren willen een bepaalde commerciële waarde. Hierbij kan het ledenplatform worden ingezet of de sponsor gekoppeld aan bepaalde evenementen van de vereniging. Belangrijk hierbij is om met sponsoren om tafel te gaan en de wensen van de sponsoren goed te vertalen naar de mogelijkheden binnen de vereniging.
Enkele voorbeelden hiervoor zijn:
- Lid fee -> Een lid krijgt 10% korting op de lokale sportwinkel wanneer de naam van de genoemd wordt. Naast het voordeel voor het lid, ontvangt de club ook een percentage van de aanschafprijs. Dit kan ook met andere bedrijven/winkels worden afgesloten. Als tegenprestatie maakt de vereniging reclame voor deze bedrijven om de leden te stimuleren naar de betreffende winkel/bedrijf te gaan.
- Donatie actie -> Een lokale supermarkt deelt bij het afrekenen muntjes uit aan klanten. De klanten kunnen de muntjes verdelen over diverse verenigingen. Aan de hand van het aantal verkregen muntjes verdeelt de supermarkt het (vooraf bepaalde) sponsorbudget onder de deelnemende verenigingen. Door het wedstrijdelement zijn de leden van de verenigingen bereid hun aankoopgedrag (tijdelijke) te veranderen. Waardoor de sponsor (detaillist) er echt iets mee op schiet.
- 11 winkelkaart -> Dit kan in samenwerking met de winkeliersvereniging worden opgezet. Het lid koopt bij 11 verschillende winkels een product, levert de winkelkaart in en krijgt een mooie prijs. De vereniging krijgt een percentage van het aankoopbedrag. Op deze manier komen de lokale winkels (sponsoren) extra onder de aandacht, de leden maken kans op mooie prijzen en de vereniging ontvangt een sponsorbijdrage.