Het begeleiden van een vrijwilliger is ervoor zorgen dat hij of zij zo goed mogelijk zijn of haar werk kan verrichten. Verwar begeleiding niet met leidinggeven. Besteed veel aandacht aan de beleving, motivatie en het gevoel van de vrijwilliger. Motiveren is de sleutel naar een tevreden vrijwilliger!
Het is belangrijk om nog even de motieven van vrijwilligers er bij te pakken. Welke redenen hebben zij om vrijwilligerswerk te gaan doen bij jouw vereniging en hoe kun je hierop in spelen? Even een aantal motieven op een rijtje:
- Loopbaan en zelfverrijkingsmotieven; ervaringen, vaardigheden, persoonlijke groei en leren van nieuw opgedane competenties. Een voorbeeld hiervan is de rol van penningmeester. Hij doet financiële competenties op door zijn rol en verrijkt zichzelf met deze kennis. Dit kan hem natuurlijk alleen maar in positieve zin van pas komen.
- Normatieve motieven; past bij de normen en waarden van een persoon om graag iets terug te doen voor de vereniging. Ouders vinden het bijvoorbeeld fijn dat hun kinderen kunnen sporten bij jullie vereniging. Zij vinden het vaak vanzelfsprekend om iets kleins terug te doen. Mensen vinden het ook fijn om ‘iets te doen’ voor een ander.
- Sociale motieven; sociale contacten opdoen en een veilige omgeving creëren voor jezelf door deze contacten. Een voorbeeld hiervan zijn gepensioneerden. Zij willen contacten opdoen om niet in een sociaal isolement te raken. Een ander voorbeeld zijn nieuwe mensen in de buurt. Zij sluiten zich vaak aan bij een sportvereniging voor nieuwe contacten. Een meerwaarde voor hen is om zich bij een leuke commissie te voegen, waardoor ze contacten kunnen uitdiepen.
Verhogen van motivatie
Als het gaat om motiveren is het dus belangrijk om je in te leven in de vrijwilliger. Ga na wat je zelf prettig zou vinden. Waar gaat jouw motivatie van omhoog? Lees de volgende punten met de motieven in het achterhoofd, deze kunnen je helpen om de betrokkenheid van vrijwilligers te verhogen.
- Bij het kennismakingsgesprek bij het selecteren van een vrijwilliger komen al vaak bovenstaande motieven naar boven. Probeer deze te herkennen, ben je hier bewust van en speel hier op in!
- Betrek de vrijwilliger in de vereniging. Als je een vrijwilliger mee laat denken, geeft dit een gevoel van betrokkenheid waardoor de motivatie omhoog gaat.
- Voer regelmatig gesprekken om ontevredenheid of knelpunten te signaleren. Ontevredenheid zorgt voor een lage motivatie. Dit mag natuurlijk niet te lang duren! Sommige mensen vinden het moeilijk om dat vanuit zichzelf aan te geven. Probeer dus ook af en toe te polsen of hij of zij nog tevreden is of dat er nog dingen zijn waarmee je kan helpen.
- Vrijwilligers hebben vaak behoefte aan verandering, laat mensen dus niet jarenlang hetzelfde doen. Zorg wel dat je dit goed bespreekt met de vrijwilliger. Iemand die al 10 jaar zijn functie met plezier uitvoert hoeft natuurlijk niet te wisselen als hij/zij niet wilt.
- Geef vrijwilligers het gevoel zinvol bezig te zijn. Als een vrijwilliger het gevoel heeft daadwerkelijk iets bij te dragen geeft dit meer energie.
- Houd rekening met individuen en behandel vrijwilligers niet allemaal op dezelfde manier. Kijk hierbij ook naar bepaalde doelgroepen. Logischerwijs spreek je een nieuwe vrijwilliger anders aan dan iemand die zich al 10 jaar inzet voor de vereniging. De ‘oude’ vrijwilliger kan met zijn ervaring ook meer input geven. Ook ga je anders om met verschillende leeftijdsgroepen. Probeer de energie van jonge mensen ook over te brengen op de ouderen. Zo creëer je ook nog eens meer binding tussen de verschillende leeftijdsgroepen in de vereniging.