Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Ledenwerving anno nu

Lokale krant of Social Media?

Via welke kanalen bereik je de doelgroep met jouw aanbod?

Niet alleen de behoefte van de consument en de spreektaal veranderen, ook de digitale ontwikkelingen in de maatschappij gaan door. Als vereniging hoef je niet voorop te lopen en je kunt er ook bewust voor kiezen om een bepaalde trend over te slaan (wel Instagram, maar geen Twitter?). Wanneer je echter bij jouw doelgroep onder de aandacht wil komen dan ontkom je niet aan de wetten van de digitale wereld.

Een website of aanwezigheid op social media betekent niet gelijk dat je je ook richt op de hele wereld. Jouw leden en volgers (fans?) bepalen waar jouw berichten gelezen worden en terecht komen en dat is vaak lokaal en regionaal. Het is dus niet zo dat je als lokale schaatsvereniging niet aanwezig hoeft te zijn op het wereldwijde web, het is zelfs een uitstekende plek om goedkoop (vaak gratis) lokale aandacht voor je vereniging en activiteiten te wekken.

Waarom social media zo goed werkt? 100 leden die een bericht delen met hun 500 vrienden genereert een bereik van (bruto) 50.000 volgers. Grotendeels in jouw eigen regio onder mensen met een vergelijkbaar profiel als je huidige leden. Dat haalt zelfs de grootste lokale krant niet,  jouw leden zijn daarom jouw allerbeste ambassadeurs.

Het grote verschil met 20 jaar geleden is dat je toen alleen de redacteur van de lokale krant hoefde te overtuigen dat jouw bericht nieuwswaarde had. De redacteur die blij was met elke letter vulling voor die krant. Terwijl nu jouw volgers zelf bepalen of ze met bepaalde berichten geassocieerd willen worden. Het delen van een bericht van de vereniging straalt namelijk op hun online status af.

Dat betekent dat je online niet kunt volstaan met een persbericht en dat laat delen door al je leden. Vrijwel niemand zal dit doen. Maar wanneer je een leuk filmpje van 10-30 seconden maakt en daarin alle deelnemers tagt dan zullen ze dit wel liken/delen/retweeten/… Ze zullen tenslotte trots zijn dat ze die dag weer vroeg hun bed uit gekomen zijn om deel te nemen aan die activiteit. Zorg er overigens wel voor dat alle leden toestemming hebben gegeven om op beeld online te verschijnen.

Voor het maken van zo’n filmpje zijn geen dure camera’s nodig en ook geen luxe computersoftware om te monteren. Zeker de jonge generatie maakt zo’n video in een handomdraai op een smartphone. Jonge leden die handig met een telefoon om kunnen gaan zijn daarom de best mogelijke ambassadeurs. Wanneer je nog enige controle wilt uitoefenen op de inhoud kun je ze koppelen aan de vrijwilliger die tot nu toe verantwoordelijk was voor de persberichten. Geef de ambassadeurs wel de nodige vrijheid, anders zijn de video’s niet authentiek en zullen de ambassadeurs snel gefrustreerd afhaken.

 

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?