Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Ledenbehoud

Ledenenquête

60% van onze leden zou onze vereniging aanbevelen bij vrienden of familie! Ik zie dat dit vooral de leden tussen de 40 en de 60 zijn die zijn gaan schaatsen voor de gezelligheid. Deze groep geeft ook aan dat ze de sfeer binnen de vereniging helemaal top vinden. Misschien moeten we ons meer op deze doelgroep gaan richten!

De ledenenquête vormt een goede basis voor jaarlijks onderzoek onder je leden. Hiermee kun je achterhalen wie je leden zijn, hoe tevreden ze zijn of wat er in hun ogen eventueel anders kan binnen de vereniging. De uitkomsten van een enquête worden pas écht bruikbaar voor ledenwerving en –behoud als je in de enquête niet alleen naar de tevredenheid rondom de trainingen vraagt, maar dit koppelt aan het profiel van het lid, zijn doelstellingen om te sporten bij jullie vereniging en zijn tevredenheid over andere aspecten van de vereniging. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de sfeer binnen de vereniging, de organisatie van andere niet-schaats gerelateerde activiteiten, deelname aan wedstrijden of trainingskampen of de interne communicatie.

Analyses Ledenprofielen

Met behulp van de uitkomsten van de enquêtes kun je dan de tevredenheid van verschillende ledenprofielen analyseren en kijken welke doelgroep het meest tevreden is, het langst lid is of juist veel nieuwe wensen heeft. Deze analyses zijn erg waardevol voor eventuele stappen gericht op een verhoogde ledentevredenheid – en daarmee ledenbehoud – onder een specifieke doelgroep. Ook is dit een waardevolle bron van informatie voor ledenwervingsactiviteiten gericht op één van de doelgroepen die je binnen je vereniging al vertegenwoordigd hebt. Je weet daardoor veel beter wat deze doelgroep belangrijk vindt en waar ze trots op zijn. Perfecte informatie voor promotie!

Wat wil je te weten komen?

Het is wel van belang om goed na te denken wat je precies wil vragen. Je kunt trends of het effect van eventuele nieuw doorgevoerde maatregelen alleen volgen als je jaarlijks grotendeels dezelfde vragen stelt. Maar het is natuurlijk onmogelijk om alles te vragen. Liefst neemt een enquête niet meer dan een kwartier in beslag.

Anoniem of niet

Ook is het belangrijk te overwegen of je een enquête anoniem in laat vullen of niet. Anoniem zijn leden waarschijnlijk sneller geneigd om de enquête naar waarheid in te vullen. Wél is het achterhalen van het profiel van het lid dan van nog groter belang. Ook moet je vragen over eventuele beschikbaarheid voor vrijwilligerswerk op een ander moment terug laten komen.

Bij de downloads vind je voorbeeld vragen voor een tevredenheidsenquête. Tegenwoordig zijn er ook verschillende partijen waarbij je gratis online enquêtes kunt maken en versturen. Voorbeelden hiervan zijn:

http://www.survio.com/nl/
https://www.enalyzer.com/nl/

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?