In dit artikel wordt de interne communicatie van een vereniging besproken. Interne communicatie kan worden omschreven als communicatie die specifiek gericht is op interne doelgroepen. Dit zijn bijvoorbeeld leden, commissies, ouders, bestuur, vrijwilligers, donateurs. Dit kan informatie zijn specifiek voor trainers van de vereniging of voor bepaalde commissieleden.
Interne communicatiemiddelen
Maar welk communicatiemiddel zet je in om de juiste boodschap over te brengen? Belangrijk is om eerst je interne doelgroepen op te splitsen, bijv. jeugdleden, trainers, ouders, commissies, senioren leden etc. Een boodschap aan bijvoorbeeld trainers kan anders zijn dan aan jeugdleden. Vooraf dient goed bepaald te worden naar welke doelgroep gecommuniceerd dient te worden.
Mogelijkheden van interne communicatiemiddelen zijn:
- Persoonlijke gesprekken – zeer effectief als je een belangrijke boodschap aan een specifiek persoon wilt overbrengen. Een nadeel van dit communicatiemiddel is dat dit tijdrovend is en maar 1 of een aantal personen tegelijk benaderd.
- Bijeenkomsten – denk hierbij aan jaarvergaderingen, ingelaste algemene jaarvergaderingen, maar ook als er een ingrijpende verandering binnen de vereniging aan komt, is dit een effectief middel om een grote groep leden in één keer te informeren. Maar ook om de dialoog met een grotere groep aan te kunnen.
- E-mail – Een effectief middel om een korte berichten te communiceren naar specifieke doelgroepen. Dit middel kan voor elke interne doelgroep worden ingezet.
- Digitale groepen – de digitale media is niet meer weg te denken uit de samenleving. Als vereniging heb je hiermee een communicatiemiddel waarmee met name de jeugd eenvoudig en snel benaderd kan worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan WhatsApp groepen en Facebookgroepen. Een nadeel is dat je vooraf goed moet nadenken over de strekking van het bericht. Daar je maar één kans krijgt om het goed over te brengen.
- Website – Op een website kan de vereniging veel informatie met de leden delen. De website is een verzameling van alle digitale berichten die reeds zijn verstuurd en voor iedereen inzichtelijk zijn.