Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Inkomsten werven » Overige inkomsten mogelijkheden

Het inzetten van leden om extra inkomsten te werven

Leden van de vereniging betalen contributie om deel te nemen aan verenigingsactiviteiten. Veelal zijn dit trainings- en wedstrijdactiviteiten. Leden betalen deze contributie omdat ze het leuk vinden om te sporten, maar veelal ook voor de sociale contacten en de binding die daaruit voorkomt. Een grote groep leden vind het dan helemaal niet erg om iets extra’s terug te doen voor de vereniging. Als vereniging kan je hier handig op inspelen door activiteiten te organiseren die de vereniging ook iets extra’s oplevert. Dit kunnen extra inkomsten zijn, maar bijvoorbeeld ook saamhorigheid en het uitdragen van het clubgevoel. Hieronder zijn enkele voorbeelden beschreven waarbij leden met een leuke, gezamenlijke activiteit extra inkomsten voor de vereniging genereren:

Het ledenplatform, ofwel alle leden van de vereniging, wordt steeds interessanter voor commerciële organisaties. Je ziet het steeds vaker, amateurverenigingen gaan een grotere rol spelen in de sportsponsoring. Een voorbeeld van nieuwe inkomsten hierbij is de samenwerking met een (regionale) intermediair in verzekeringen. Het ledenaantal van de vereniging is een interessante doelgroep voor de (zorg)verzekeringsmaatschappij. Als leden zich via de intermediair aansluiten bij de zorgverzekeringsmaatschappij krijgen ze in ruil daarvoor een collectiviteitskorting. De vereniging profiteert dan gelijk mee doordat een bijdrage te ontvangen per lid dat is aangesloten. Dit is een manier voor verenigingen om toegevoegde waarde te leveren aan de leden en een structurele inkomstenbron aan te boren.

Een activiteit waarbij je als vereniging doet waar je goed in bent. Organiseer een clinic voor ouders (of bijv. sponsors) waarbij de jeugdleden de trainers zijn. Een leuke activiteit waarbij de jeugd ervaart hoe het is om training te geven en ouders krijgen een schaatsles. Door de ouders een vergoeding te vragen voor deelname, koppel daar ook iets aan, bijv. een drankje/hapje, kan je extra inkomsten genereren. Maar nog leuker, het zorgt voor een hechtere band met de ouders van de jeugdleden.

Veel verenigingen hebben een eigen clubhuis of maken gebruik van een clubhuis, een ruimte die voor één keer wordt omgetoverd tot restaurant. Ouders, sponsoren, familie kunnen een plekje reserveren en het eten wordt bereidt en geserveerd door de (oudere jeugd) leden / bestuursleden. Hierbij kan er samengewerkt worden met een lokaal restaurant/cateraar die het één en ander verzorgd. Een leuke en gezellige avond waar extra inkomsten worden genereerd.

Kies een trainingsavond waarop er niet veel getraind wordt, bijv. in de vakantieperiode en organiseer het sponsor schaatsen. De leden kunnen zich per rondje (of afgelegde afstand) laten sponsoren. Een laagdrempelige manier om nieuwe inkomsten te genereren. Koppel aan het sponsorschaatsen een feestje en je hebt een gezellige activiteit.

Het is mooi weer, de schaatsen zijn opgeborgen tijd voor een buitenactiviteit: auto’s wassen. Pak een reguliere zaterdagochtend en organiseer de verenigingsautowasstraat. Trommel diverse leden op, maak de activiteit vooraf bekend in de lokale media, deel flyers uit in het centrum. Maak het aantrekkelijk voor mensen om de auto te laten wassen. Bijv. 5 euro per wasbeurt. Uiteraard dien je wel een ruimte vooraf te bespreken waar de auto’s gewassen kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de poetsspullen. Waar mogelijk kan er hierbij samengewerkt worden met een lokale autogarage voor het leveren van de poetsspullen.

Elk lid heeft wel een aantal fans (ouders, opa/oma, vrienden etc.). Deze personen voelen zich door het lid betrokken bij de vereniging. Als vereniging kan je hierop inspelen door een club van 100 op te richten. Dit zijn vrienden van de verenigingen die jaarlijks een bedrag (bijv. 30,00 euro) doneren aan de vereniging. Als vereniging helpt het om hier een doel aan te koppelen. Bijv. het organiseren van een jeugdkamp of aanschaf van materiaal. De donateurs kunnen op de hoogte worden gehouden d.m.v. een nieuwsbrief, maar nodig hen ook uit voor de jaarvergadering.

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?