Crowdfunding is een vorm van publieke financiering, waarbij er aan de crowd wordt gevraagd om een financiële bijdrage. Als vereniging bestaat de crowd bijvoorbeeld uit leden van de club, familieleden, vrienden, sponsoren, andere betrokkenen van de vereniging. Het komt er op neer dat vele kleine geldgevers samen het doelkapitaal bij elkaar brengen. Voor een sportvereniging een mogelijkheid om op een andere manier een project te financieren.
Het inzetten van crowdfunding heeft voor een sportvereniging een aantal voordelen:
– De vereniging kan zelf bepalen wat de tarieven en voorwaarden worden van de crowdfunding campagne. Meer hierover onder het sub kopje “verschillende manieren van crowdfunding”
– Een investeerder kan uitgroeien tot een ambassadeur van de vereniging. Crowdfunding zorgt ervoor dat het project wordt gefinancierd door verschillende kleine investeerders. Deze investeerders zijn al fan van de vereniging en kunnen van daaruit uitgroeien tot ambassadeur van de vereniging.
– Crowdfunding zorgt voor community building. Investeerders worden onderdeel van een gezamenlijk doel.
Verschillende manieren van crowdfunding
Er zijn vier verschillende manieren waarop de ‘crowd’ kan investeren in de vereniging:
- Donatie – de crowd schenkt het geld aan de vereniging. De donateurs krijgen hier niets voor terug.
- Uitlenen – de crowd leent het geld uit en krijgt dit geld na enige tijd terug inclusief rente.
- Participatie – de waardeontwikkeling van het project wordt gedeeld met de crowd.
- Sponsoring – de crowd investeert geld en krijgt daar een niet-financiële beloning voor terug.
Goed om te weten
- Voor dat je begint met een crowdfunding actie moet je goed nadenken over het doel van de actie. Om zo groot mogelijke impact te creëren moet je projecten bedenken die tastbaar zijn en waar veel mensen profijt van hebben. Zorg voor urgentie en een relevant doel, zodat het een grote doelgroep aantrekt. Dit vergroot de kans van slagen.
- Naast een tastbaar project is het belangrijk om de crowdfunding actie goed onder de aandacht te brengen. Zet hiervoor al je beschikbare middelen in, zowel online als offline. Denk hierbij aan de verenigingswebsite, posters, flyers, social media, persberichten etc. Het project dient bij een groot publiek bekend te worden, zet hiervoor ook de achterban (ouders, vrijwilligers, supporters) van de vereniging in.
- Afhankelijk van het crowdfunding platform dat gebruikt gaat worden voor de actie, worden er ook kosten gemaakt aan het platform. Zoek vooraf goed uit welke kosten er gemaakt gaan worden, dit om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Hieronder twee varianten die vaak worden gebruikt:
– Er wordt per donatie x% afgestaan aan het platform.
– Er geldt een vast bedrag dat betaald dient te worden aan het platform.
Geraadpleegde bronnen.
Tot het komen van dit artikel zijn onderstaande bronnen geraadpleegd. Ook voor meer informatie kan je terecht op deze websites:
www.steundeclub.nl
www.crowdfundingvoorclubs.nl
www.crowdfunding.nl
Hebben jullie als vereniging een goed voorbeeld van crowdfunding binnen jullie eigen vereniging? En wil je dit delen met de KNSB? Stuur dan jullie verhaal naar [email protected]