De verpakking van het aanbod
De 3e loopgolf en het feit dat de crossfit en bootcamp groepjes/clubs in grote delen van het land als paddenstoelen uit de grond schieten bewijst dat er behoefte is aan het type trainingen dat een schaatsvereniging aanbiedt. Hoe je het verpakt bepaalt of je de leden ook weet te werven (en behouden).
Niet alles draait om status, maar het scheelt nogal hoe je op een verjaardag in 2017 jouw sport beschrijft;
-een verhaal over droogtraining ‘omdat je wel een beetje fit moet blijven omdat er misschien een Elfstedentocht komt’ (wat is dat? Een soort droogzwemmen? Mag je dan niet zweten? ‘stumper die daar nog op hoopt met de huidige klimaatverandering’)
of
-een supertof crossfit groepje hebt waarmee je toewerkt naar de ultieme challenge (trend 4) om in februari in Lapland (bijna bij de poolcirkel!) 100km te schaatsen.
De meeste vereniging hoor ik nu denken ‘onze leden hebben die moderne namen helemaal niet nodig’ en dat klopt misschien ook. Maar de huidige leden zijn de mensen die 15 jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe manier om fit te worden. Die zijn meestal nog door de buurman op de uitstekende conditietraining van de schaatsvereniging uit de buurt gewezen.
Van diezelfde vereniging hoor je ook regelmatig dat het ‘allemaal wat minder wordt’. Als je daar iets aan wilt doen ontkom je er niet aan om de potentiële leden aan te spreken op een manier die hen prikkelt. En dat is niet alleen maar ‘schaatsen is leuk en goed voor je conditie’.
Gebruik daarom bij het aanprijzen van het aanbod het sportwoordenboek 2018;
- Conditie is ‘fit’ -> Fit is een toverwoord (of zoals Erben Wennemars graag zegt; Fit is het nieuwe rijk)
- je wordt er sterk van = De ultieme work out voor je billen
- Trainen met een doel = Ga nu de challenge aan (of ‘uitdaging’ als je het liever bij Nederlands houdt’)
- Kennismakingstraining / gratis proefles = Test jezelf of Probeer nu
- Een lang verhaal over waarom schaatsen zo goed/leuk is = ‘5 redenen om vandaag te beginnen met schaatsen’
- Een lang verhaal over waarom jullie vereniging zo goed/leuk is = Bij ons vind je alles wat je nodig hebt!
- Als de Elfstedentocht al jaren niet doorgaat dan kun je als alternatief een keer naar de Weissensee = De ultieme schaatsbelevenis (trend 2) vind je op de Weissensee (of bij de poolcirkel).