Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Ledenwerving anno nu

‘Droogtraining’ of ‘Crossfit’?

De verpakking van het aanbod

De 3e loopgolf en het feit dat de crossfit en bootcamp groepjes/clubs in grote delen van het land als paddenstoelen uit de grond schieten bewijst dat er behoefte is aan het type trainingen dat een schaatsvereniging aanbiedt. Hoe je het verpakt bepaalt of je de leden ook weet te werven (en behouden).

Niet alles draait om status, maar het scheelt nogal hoe je op een verjaardag in 2017 jouw sport beschrijft;

-een verhaal over droogtraining ‘omdat je wel een beetje fit moet blijven omdat er misschien een Elfstedentocht komt’ (wat is dat? Een soort droogzwemmen? Mag je dan niet zweten? ‘stumper die daar nog op hoopt met de huidige klimaatverandering’)
of
-een supertof crossfit groepje hebt waarmee je toewerkt naar de ultieme challenge (trend 4) om in februari in Lapland (bijna bij de poolcirkel!) 100km te schaatsen.

De meeste vereniging hoor ik nu denken ‘onze leden hebben die moderne namen helemaal niet nodig’ en dat klopt misschien ook. Maar de huidige leden zijn de mensen die 15 jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe manier om fit te worden. Die zijn meestal nog door de buurman op de uitstekende conditietraining van de schaatsvereniging uit de buurt gewezen.

Van diezelfde vereniging hoor je ook regelmatig dat het ‘allemaal wat minder wordt’. Als je daar iets aan wilt doen ontkom je er niet aan om de potentiële leden aan te spreken op een manier die hen prikkelt. En dat is niet alleen maar ‘schaatsen is leuk en goed voor je conditie’.

Gebruik daarom bij het aanprijzen van het aanbod het sportwoordenboek 2018;

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?