Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Ledenwerving anno nu

Doelgroep leren kennen

Wanneer je de doelstellingen binnen je vereniging geformuleerd hebt en daaruit bepaald welke doelgroep je het liefste bij je vereniging zou willen laten groeien, moet je bepalen wat dit nu exact voor doelgroep is.

Begin met het bepalen van de demografische kenmerken. Nog crucialer is om te bepalen hoe je deze doelgroep kunt benaderen. Waar zijn ze te vinden, waar hebben ze behoefte aan?

Je kunt hier het gemakkelijkste achter komen door een zogenaamde user persona samen te stellen van deze doelgroep. Je creëert een fictief persoon en schrijft rondom deze persoon vervolgens archetypische gedragingen en behoeften.

Uit deze gedragingen en behoeften kun je afleiden hoe je van deze persona de aandacht wekt (met welke boodschap en op welk kanaal), hoe je hem kunt verleiden tot een kennismaking met jouw aanbod en hoe deze persona een verbintenis aan wil gaan. Kijk nu naar de artikelen Aanbod, ‘Droogtraining of Crossfit’ en ‘Lokale krant of Sociale media om te bepalen hoe je dit kunt invullen voor deze persona.

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?