Zijn jullie leden tevreden? Gaan jullie komend seizoen weer een fantastische wervingscampagne inzetten? Voelen de nieuwe leden zich welkom bij jullie vereniging? Waarom gaan jullie leden weg? Om goed in te kunnen spelen op alle ins en outs van het behouden en werven van jullie leden, werkt het het beste om een commissie in te stellen die zich structureel bezig gaat houden met ledenwerving en -behoud.
Ledenwervingsactiviteiten zijn veel effectiever als je eerst goed kijkt naar wat er binnen je vereniging leeft en wie je huidige leden eigenlijk zijn. Het bestuur heeft hier meestal geen tijd voor. Stel daarom een commissie in die zich door het gehele jaar heen kan focussen op de tevredenheid van jullie leden. Zij kunnen goed analyseren welke verschillende doelgroepen er zijn, onderzoeken hoe tevreden zij zijn en aangeven op welke punten jullie als vereniging nog kunnen verbeteren. Zodra de commissie hier goed inzicht in heeft, kunnen de commissieleden vaststellen waar de kracht van jullie vereniging ligt en – in samenwerking met de doelgroep – ledenwervingscampagnes ontwikkelen gericht op het type lid dat zich bij jullie vereniging thuis zal voelen.
Denk voor deze commissie aan een mix van verschillende type personen, zoals bijvoorbeeld:
- Iemand die goed is in het analyseren van (excel) gegevens en handig met (online) enquêtes
- Iemand die de vereniging goed kent, weet wat er speelt en leden uit verschillende doelgroepen kan betrekken
- Iemand die creatief is en kan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën en verrassend uit de hoek kan komen
- Iemand die goed verbanden kan leggen, doorvraagt op momenten dat er teveel aannames gemaakt worden en iedereen daarmee scherp houdt
Maak een bestuurslid onderdeel van deze commissie of sluit deze commissie goed aan op het bestuur, zodat de commissie goed op de hoogte is van de lijnen die het bestuur uit wil zetten.