Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Een 360 graden benadering over ledenwerving en -behoud

Wil je er ook achter komen waarom een lid bij jouw vereniging vertrekt? Werft jouw vereniging ad hoc of is er een plan dat gevolgd wordt? Waar vind je nieuwe leden anno nu? In het Kenniscentrum van de KNSB onder het thema ‘ledenwerving en –behoud’ worden op deze en vele andere vragen antwoord gegeven. Maar ook tips, documenten en praktijkvoorbeelden over dit thema zijn hier terug te vinden.

Waar gaat het thema over?

Volgens veel rapporten van ongeveer drie jaar geleden zijn verenigingen niet meer van deze tijd, of zelfs ten dode opgeschreven. Tegelijkertijd zie je dat er bijvoorbeeld in het triathlon en turnen veel verenigingen zijn die groeien. Blijkbaar is de vereniging zelf niet het probleem, maar gaat het erom de meerwaarde te leveren waar de sporter anno nu behoefte aan heeft. Door het aanbod af te stemmen op, en de taal te spreken van, de (potentiële) leden en ze via de goede kanalen te bereiken kun je ook nu nog prima groeien als schaats- of inlinevereniging. Ledenbehoud, clubbinding, actieplan ledenwerving en ledenwerving anno nu zijn de subthema’s en worden uitvoerig besproken in het Kenniscentrum.

360 graden benadering

In het Kenniscentrum kun je een 360 graden benadering over ledenwerving en –behoud vinden. We raden aan eerst van buiten naar binnen de vereniging te kijken; ken je de huidige leden voldoende en past het aanbod van de vereniging nog bij hen? Is de cultuur wel zoals de leden verwachten of zouden wensen? Als je huidige leden tevreden zijn zullen ze als ambassadeurs van de vereniging optreden. Zoek daarna uit welke (nieuwe) doelgroepen bij de vereniging zouden passen en op welke manier je hen kunt werven. Alles is stapsgewijs beschreven en ook in stukjes op te pakken. Het motto is hierbij; Ga van start! Het hoeft niet perfect, vraag goedkeuring aan het bestuur en begin klein. Al doende leert men.

Praktijkvoorbeelden

Een goed voorbeeld van een vereniging die met één actie veel nieuwe leden mocht verwelkomen is HC de Vechtstreek. Zij deden in 2016 mee aan de AH Sportactie en van de in totaal dertien deelnemers zijn er maar liefst acht lid van de club uit Breukelen geworden. Waar mogelijk worden artikelen in het Kenniscentrum ondersteund met praktijkvoorbeelden. Hebben jullie als vereniging een goed praktijkvoorbeeld, deel deze dan met de KNSB. Wij delen het praktijkvoorbeeld graag weer met andere schaats- en inlineverenigingen.

Thema-eigenaar

Mijn naam is Hans Kool, mijn beste schaatsprestatie is een 1000m in 1.15,11. Sinds 2015 ben ik doelgroepmanager sportparticipatie bij de KNSB. In die functie verantwoordelijk voor onder andere het lidmaatschapspakket voor Actieve Leden, de licenties, maar ook voor ontwikkeling van nieuwe diensten zoals de Sprint app die afgelopen jaar een eerste pilot beleefd heeft. Heb je aanvullingen op het thema ledenwerving en -behoud? Vragen die in het Kenniscentrum niet beantwoord kunnen worden? Of wil je praktijkvoorbeelden met ons delen? Mail dan naar [email protected].

Kenniscentrum

Het KNSB Kenniscentrum is een kennisplatform voor bestuurders en vrijwilligers van schaats- en inlineskateverenigingen. Het Kenniscentrum bevat waardevolle informatie, relevante documenten en voorbeelden uit de praktijk van verenigingen. Je leest er hier meer over.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?