Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

‘Sportweken toegankelijke manier ledenwerving’

Onbekend maakt onbemind. Dit gezegde geldt in sommige gevallen misschien ook wel voor sportverenigingen, die moeite hebben om nieuwe leden te werven. Om clubs te helpen en mensen kennis te laten maken met nieuwe sporten, organiseerden Albert Heijn en NOC*NSF afgelopen zomer de Sportweken. Een mooie kans voor sportclubs om zichzelf in de spotlight te zetten. HC de Vechtstreek verwelkomde dankzij de actie acht nieuwe leden.

“Met de actie bereikten we op een laagdrempelige manier veel nieuwe mensen. Het was erg eenvoudig om je als club aan te melden op de website. Deze actie is heel toegankelijk om nieuwe leden te werven”, zegt Nicolien Nicolai van HC de Vechtstreek.

Tijdens de AH Sportweken – van 22 augustus tot en met 11 september 2016 – konden klanten van Albert Heijn-winkels sparen om gratis te proefsporten, tot wel 3 keer bij dezelfde club in één van de tien deelnemende Utrechtse gemeenten. Van 22 augustus tot en met 6 november openden zo’n 350 sportclubs hun deuren en hebben duizenden mensen gesport.

Perfecte timing

Eén van die clubs was dus HC de Vechtstreek. Volgens Nicolai was de timing van de AH Sportweken perfect. “De actie viel gelijk met de start van het schaatsseizoen. Het was eenvoudig om de kinderen die zich hadden aangemeld te laten kennismaken met de sport. Ze konden gewoon instromen bij de normale schaatstrainingen voor nieuwe leden.”

HC de Vechtstreek koos er bewust voor de kinderen geen clinic te geven, maar in te laten stromen in bestaande groepen. “Een clinic is toch anders. Op deze manier hadden de kids gelijk het gevoel dat ze er echt bij hoorden. We hebben ze ook een leenjasje van de club gegeven, zodat ze echt onderdeel van de groep waren”, aldus Nicolai.

Speelse manier

Belangrijk was dat de kinderen én de ouders zich thuis zouden voelen bij de club. De ouders konden de training eenvoudig volgen en de trainers en begeleiders werd gevraagd om iedereen welkom te heten en net zo enthousiast als altijd te zijn. Die aanpak wierp zijn vruchten af, want van de in totaal dertien deelnemers zijn er maar liefst acht lid van HC de Vechtstreek geworden.

“We hebben niet zoveel anders gedaan dan normaal. Schaatsen is gewoon een hele leuke sport en dat hebben de kinderen ontdekt. Het mooie was dat de kinderen die via de actie kwamen trainen bij ons ook weer vriendjes en vriendinnetjes meenamen. Wij brengen kinderen op een speelse manier in aanraking met de sport door eenvoudige schaatsoefeningen en spelletjes te doen op de ijsbaan. Onze begeleiders bij het jeugschaatsen zijn erg betrokken bij de club en vinden het heel leuk om training te geven. Dat merk je natuurlijk wel.”

Samenwerken

HC de Vechtstreek had vooraf geen doelstelling aan de AH actie gekoppeld. De club had er vertrouwen in dat ze op goede manier bezig zijn. “Er was veel enthousiasme bij zowel de kinderen als de ouders. Dat was al positief”, zegt Nicolai. “We willen andere clubs laten zien dat meedoen aan de Sportweken heel makkelijk is. Ook de ijsbanen hebben baat bij zoveel mogelijk mensen op het ijs, dus een samenwerking ligt voor de hand. Ik hoor vaak in mijn omgeving dat mensen willen schaatsen en dankzij de actie kunnen potentiële sporters kennismaken met onze vereniging. Wij doen dit jaar zeker weer mee en willen dan de actie ook openstellen voor andere leeftijdsgroepen.”

AH Sportactie

Ook dit jaar kunnen alle klanten bij Albert Heijn drie weken lang, van 4 tot en met 24 september, AH Sportzegels sparen. Kijk hier voor meer informatie.

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving- en behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo zorgt SVL Summerkids bij Schaatsvereniging Lansingerland voor meer contact met de leden en greep STG Rijn-IJssel het NK inline-skaten aan om het ledenbestand te laten groeien.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?