
Het nieuwe schaatsseizoen is weer begonnen! Om de vereniging en daarmee de leden zo goed mogelijk op weg te helpen worden in dit artikel enkele tips gegeven waar aan het begin van het seizoen rekening mee gehouden kan worden.
- Richtlijnen voor het gebruik van de ijsbaan. Hoewel de meeste coronamaatregelen zijn afgeschaft, is het goed mogelijk dat er nog steeds andere regels gelden dan voorheen, bijvoorbeeld met betrekking tot horecabezoek op een ijsbaan. Breng de leden hiervan voor de eerste training op de hoogte. Het kan ook verstandig zijn een aanspreekpunt/coördinator aan te stellen en deze de eerste trainingsweek aanwezig te laten zijn bij de ijsbaan. Zo kunnen vragen direct beantwoord worden.
- Informeer trainers van de schaatsgroepen nadrukkelijk over wat er van hen verwacht wordt. Besteed ook extra aandacht aan trainers die twijfelen om weer training te geven. Zo zorg je ervoor dat zij zich gehoord en gesteund voelen. Bovendien voorkom je dat je als vereniging voor verrassingen komt te staan.
- Trainingsschema’s. Communiceer naar de leden wanneer de groepen kunnen starten met trainen, maar ook op welke tijden er getraind kan worden. Plus eventuele aandachtspunten in tijden, gedurende het jaar. Bijvoorbeeld als de ijsbaan niet gebruikt kan worden.
- Route naar de schaatsvereniging/ijsbaan. Zijn er wijzigingen opgetreden voor de aanrijroutes? Waar kunnen leden de auto en fiets parkeren, praktische informatie om de leden goed te informeren om zorgeloos te gaan trainen.
- Communiceer over de contributies voor het komende seizoen. Wat dient een lid te betalen? Wat krijgt het lid ervoor terug? En ook wanneer kan het lid de contributiefactuur tegemoetzien. Door dit tijdig te communiceren is het voor de meeste leden in één keer duidelijk en wordt men vooraf geïnformeerd.
- Geef, mogelijk in samenwerking met een lokale sponsor, tips aan leden om het schaatsmateriaal optimaal te verzorgen. Waar dient het materiaal op nagekeken te worden, alvorens het ijs wordt betreden.
- Wat zijn de plannen van de vereniging voor het komende seizoen? Zijn er nog belangrijke evenementen/activiteiten die gaan plaatsvinden. Zijn er extra vrijwilligers nodig bij bepaalde activiteiten? Informatie die aan het begin van het seizoen gedeeld kan worden met de leden.
- Deel de algemene voorwaarden voor de wedstrijdlicentie. Om vragen te voorkomen, is het slim je leden hierop te attenderen.
Communicatiemiddelen
Welke communicatiemiddelen kan de vereniging inzetten om de leden op de juiste manier te informeren aan het begin van het seizoen:
- Website;
- Digitale nieuwsbrief – e-mail;
- Kick off dag van het seizoen, bijvoorbeeld openingsactiviteit;
- (Digitaal) prikbord in het clubhuis;
- Verenigingsboekje;
- Sociale media;
- WhatsApp.
Hebben jullie zelf als vereniging een goed voorbeeld om de leden aan het begin van het seizoen goed te informeren en je wilt dit delen? Neem dan contact met ons op via [email protected].
-
Bekijk meer artikelen uit deze thema's
- Vier adviezen om coronabesmettingen bij de club te voorkomen
- Als bestuurder aan de slag met een veilig schaats- en skateklimaat
- Deadline UBO-registratieplicht gemist, wat nu?
- Wat kun je als vereniging doen bij hoge temperaturen?
- Phishing: Wat kun je als er club tegen doen?