Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Vrijwilligers

YVG brengt competenties nieuwe leden in kaart

Niet elke schaatsvereniging heeft de beschikking over voldoende vrijwilligers. Hoewel er veel vrijwilligers actief zijn, kampt IJsvereniging Groningen met een tekort aan mensen langs de baan, of in de besturen en in de commissies. Daarom onderzoekt de club nieuwe mogelijkheden om vrijwilligers te werven. YVG probeert onder meer de competenties van nieuwe leden in kaart te brengen en hen een functie aan te bieden die past bij wat ze leuk vinden en aansluit bij waar ze goed in zijn.

Jacob Hartog, voorzitter van YVG, legt uit dat vrijwilligers werven momenteel één van de speerpunten binnen de vereniging is. “Ons doel is de beschikking te hebben over meer vrijwilligers. Nieuwe leden kunnen op het inschrijvingsformulier aangeven waar hun interesses liggen en wat ze mogelijk voor de club willen doen.”

De gedachte hierachter is dat je als vereniging meteen een beeld hebt van wie het nieuwe lid is en wat de competenties van die persoon zijn. Volgens Hartog is YVG pas recent begonnen met deze manier van vrijwilligers werven en lopen ze nog tegen een aantal problemen aan. “Het verzandt nu nog een beetje. We moeten ervoor zorgen dat de inschrijvingsformulieren bij het bestuur terechtkomen, zodat wij er iets mee kunnen doen. De ledenadministratie kan bijvoorbeeld een lijstje sturen met nieuwe leden en de formulieren die zij hebben ingevuld. Dan kunnen wij dat opvolgen, want dat is erg belangrijk. Je moet het gesprek aangaan.”

Leden kennen

Binnen de afdeling inline-skaten trad onlangs het hele afdelingsbestuur door omstandigheden af. Met een goed actieplan is de aftredende voorzitter het gesprek aangegaan met de leden en dat heeft geleid tot een nieuw afdelingsbestuur. Dit is een goed voorbeeld van hoe belangrijk het is om je leden te kennen en met hen in contact te blijven.

Persoonlijke benadering

Er is bij YVG een beleid waar veel aandacht is voor vrijwilligers, maar Hartog denkt dat dat gedeelte beter ingebed moet worden binnen de vereniging. “Het probleem is onder meer dat we veel leden niet kennen. Ze schaatsen wel bij ons, maar we hebben weinig contact met ze. Daarom willen we onze leden persoonlijk benaderen en hen onder meer telefonisch en via e-mail vragen om iets voor onze vereniging te doen.”

Op deze manier bond Hartog onlangs al een nieuw lid als vrijwilliger. “Hij had op het inschrijvingsformulier aangegeven waar zijn interesses lagen en tijdens een gesprek langs de schaatsbaan herhaalde hij dat. Daarna zijn we het gesprek met elkaar aangegaan en nu is hij vrijwilliger bij ons.”

Wil je meer weten over het werven van vrijwilligers? Kijk in het Kenniscentrum bij het thema vrijwilligers.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?