Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Clubs werken samen om schaatsen te promoten

Al een aantal jaar werken vijf clubs in de gemeente Heerenveen samen om de schaatssport te promoten. De verenigingen laten kinderen kennismaken met de verschillende disciplines binnen het schaatsen door clinics te geven in Thialf. Het initiatief is een succes en helpt de vijf clubs ook bij het werven van leden.

Shorttrack Club Thialf, Kunstrijclub Heerenveen, Kunstschaatsclub Thialf, IJshockeyclub UNIS Flyers en Jeugschaatsen Heerenveen sloegen de handen ineen en organiseerden op 13 januari met behulp van de gemeente Heerenveen, Thialf en de KNSB het Thialf Schaatskwartet.

Wiebren Dijkstra, werkzaam voor de organisatie Scoren voor Gezondheid, was nauw betrokken bij het project. “We hebben vier clinicrondes georganiseerd. Alle kinderen kregen een stempelkaart en deden mee aan vier activiteiten: shorttrack, kunstschaatsen, ijshockey en lange baan schaatsen. De deelnemers kwamen dus in aanraking met alle disciplines. De clinics waren samengesteld door de verenigingen en vonden plaats in Thialf. Na vier rondes konden de kinderen voor de vijfde en laatste ronde zelf kiezen welke clinic ze nog een keer wilden volgen.”

Rondleiding in Thialf

De gemeente Heerenveen organiseert al een aantal jaar een grote sportdag tijdens een periode dat er nog niet geschaatst wordt in het schaatsgekke dorp. De organisatie Scoren voor Gezondheid wil ieder kind een positieve ervaring geven door middel van sport en wilde daarom de jeugd ook kennis laten maken met schaatsen. De vijf schaatsclubs besloten de samenwerking aan te gaan en het Thialf Schaatskwartet was geboren.

Deelname aan het evenement is gratis en dit jaar was er voor de ouders van de kinderen een rondleiding door Thialf georganiseerd. Dijkstra: “Ons doel is de schaatssport te promoten. We organiseren deze clinics al een aantal jaar en het zit altijd vol. De kinderen zijn ook altijd enthousiast.”

Nauwer samenwerken

Na afloop van het evenement gaat er vanuit de organisatie Scoren Voor Gezondheid een mail naar alle deelnemers. In die mail kunnen de clubs bepaalde aanbiedingen of acties onder de aandacht brengen. “Ze kunnen bijvoorbeeld een gratis les aanbieden of kinderen uitnodigen voor een clinic bij de club. Zo is het mogelijk om nieuwe leden te werven.”

Volgens Dijkstra is het al zo goed als zeker dat het Thialf Schaatskwartet volgend jaar opnieuw georganiseerd wordt. “Deze strategie zetten we door. We willen volgend jaar nog nauwer samenwerken met de KNSB en voorzien misschien ook een rol voor de ijshockeybond. Deze dag is een leuk initiatief en daar willen we zeker mee doorgaan.”

Wil je meer weten over ledenwerving? Kijk dan in het Kenniscentrum bij het thema ledenwerving- en behoud.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?