Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Besturen

Verloting zorgt voor meer bezoekers ALV

Als club wil je graag dat je leden meebeslissen over bijvoorbeeld het beleid van de club of de samenstelling van het bestuur. Je wilt dat er zoveel mogelijk mensen naar de algemene ledenvergadering komen. IJsclub de Loosdrechtse Plassen combineerde de ALV met een verloting en dit zorgde voor een duidelijke toename van het aantal bezoekers aan de jaarlijkse vergadering.

Net als veel andere clubs merkte ook IJsclub de Loosdrechtse Plassen een aantal jaar geleden dat steeds minder leden afkwamen op de algemene ledenvergadering. “Heel vroeger was er altijd al een verloting tijdens de ALV van IJLP. Zo’n acht jaar geleden hebben we dat in ere hersteld, omdat we iets wilden doen om weer meer mensen te trekken”, legt voorzitter Jacob van der Meulen uit.

Het idee was even simpel als doeltreffend: ga bij lokale ondernemers langs met de vraag of zij iets beschikbaar willen stellen voor de verloting. “We bezoeken drie weken van tevoren verschillende bedrijven in de omgeving van Loosdrecht”, aldus Van der Meulen. “Een week voor de ALV vragen we naar de stand van zaken en vlak voor de vergadering gaan we langs om de producten op te halen. Vrijwel alle ondernemers reageren enthousiast op ons verzoek. Van de plaatselijke bakker tot de schaatswinkel tot de slager. Wij hebben op de ALV prijzen variërend van een ijshockeystick tot een rollade. En er zijn zoveel producten dat we de laatste jaren meerdere lotingen op één avond hebben georganiseerd. ”

LEES OOK: Tips en trucs voor een goed bezochte algemene ledenvergadering

Trekker

De verloting vindt plaats volgens een eenvoudig principe. Bij binnenkomst zetten de leden hun naam op een lijst. Zo heeft iedereen zijn eigen nummer. Alle nummers staan op een papiertjes die in een hoed of pot worden gestopt. Dan worden de nummers getrokken en de winnaars naar voren geroepen.

Volgens Van der Meulen slaat de verloting zowel bij de leden van de ijsclub als bij de lokale ondernemers aan. “Sinds de introductie van de verloting is het aantal leden dat de ALV bezoekt, gegroeid van ongeveer 45 naar 75. Het blijkt dus een trekker. Ook bedrijven vinden het leuk om mee te doen. Zij maken vaak al onderdeel uit van de gemeenschap en voelen zich betrokken bij de club.”

Van der Meulen beschouwt de samenwerking met de lokale ondernemers dan ook als een vorm van sponsoring. “We hebben een goede relatie met deze bedrijven en ook als we grotere evenementen organiseren, zoeken we contact met hen.”

Kers op de taart

Door de hoge opkomst bij de algemene ledenvergadering worden er door leden van IJLP veel goede ideeën ingebracht en wordt er actief meegedacht met het bestuur. Van der Meulen: “Voor veel mensen is de ALV ook een avondje uit. De meeste ijsclubs zijn diep geworteld in de gemeenschap. Er is veel saamhorigheid. Daarom zou een verloting voor andere clubs eigenlijk geen probleem moeten zijn. Wij zien het als de kers op de taart van een leuke avond.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van besturen? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo wil de Doornsche IJsclub het goede voorbeeld geven met een rookverbod op hun sportcomplex en helpt een toekomstplan op placemat-formaat SV Ballangrud Breda beter de doelen te behalen.

Heb je gevonden wat je zocht?