Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

STS-KGM werft tien nieuwe leden met AH Sportactie

Maar liefst 70 mensen volgden vorig jaar een proefles bij schaatstrainingsgroep Sassenheim & Kagermeer (STS-KGM) in het kader van de AH Sportactie. De vereniging mocht na de actie ook nog eens tien nieuwe leden begroeten. Pascal van Schie van STS-KGM kijkt dan ook tevreden terug.

Via een spaaractie konden alle klanten bij Albert Heijn drie weken lang, van 4 tot en met 24 september 2017, AH Sportzegels sparen. Met één spaarkaart konden klanten tot en met 3 december vijf keer gratis sporten bij verschillende deelnemende sportclubs naar keuze. Veel schaatsverenigingen hebben hier ook aan meegedaan door proeflessen aan te bieden via deze spaaractie. STS-KGM was een van die verenigingen.

“We kijken positief terug op de actie. We waren overdonderd door het hoge aantal aanmeldingen en de animo voor de trainingen”, zegt Pascal van Schie.

Onverwacht

70 mensen namen deel aan één of meer proeftrainingen. Het aantal aanmeldingen lag zelfs nog iets hoger. “Deze hoge aantallen zijn deels te verklaren doordat er weinig andere schaatsverenigingen in onze buurt actief meededen aan de actie. STS-KGM was dus een van de weinige verenigingen waar sporters terecht konden. Zodoende kwamen veel mensen automatisch bij ons uit”, aldus Van Schie.

STS-KGM werd dus enigszins verrast door de vele aanmeldingen en dat zorgde voor een klein probleem. “We hadden dit zeker niet verwacht. Ook omdat we de actie niet extra gepromoot hebben. De hoge opkomst zorgde in de uitvoering voor wat praktische problemen. Zo was het voor de trainers best pittig met zulke grote groepen te werken en onze huidige leden kregen iets minder aandacht dan normaal gesproken. Maar dat begrepen ze wel.”

Vervolgaanbod

De proefleden namen gewoon deel aan de bestaande lessen. STS-KGM had de sporters ingedeeld in twee verschillende groepen: jeugd tot 15 jaar en oudere recreanten. Van Schie: “Daarna hebben we naar het niveau gekeken en nog een splitsing gemaakt in beginners en gevorderden.”

De vereniging is blij met de resultaten van de AH Sportactie, zo zegt Van Schie. “We hebben tien nieuwe leden mogen begroeten, vijf jeugdleden en vijf recreantenschaatsers. We hadden gezien het aantal proefleden een iets hoger aantal inschrijvingen verwacht, maar we zijn uiteraard alsnog erg blij. Als promotie hebben we na de laatste proefles alle deelnemers een mail gestuurd met een aanbod om voor een gereduceerd tarief lid te worden.”

Enthousiast

Volgens Van Schie had STS-KGM vooraf geen specifiek doel gekoppeld aan de actie. “Met name over de respons zijn we erg tevreden. Bij een eventuele volgende actie zouden we het wel iets anders doen. Wat bijvoorbeeld opviel was dat we voor de ijsbaan in Leiden nauwelijks aanmeldingen hebben gehad en voor de ijsbaan in Haarlem heel veel. Een eventuele volgende keer hopen we dat iets meer te spreiden. Maar hetgeen we wilden bereiken – nieuwe leden werven – is gelukt. Dus we zijn erg enthousiast over de AH Sportactie.”

ZIE OOK: ‘Sportweken toegankelijke manier ledenwerving’

AH Sportactie is terug

Na het succes van de AH Sportactie vorig jaar is de actie weer terug! Veel schaatsverenigingen hebben inmiddels ervaring opgedaan met deze projecten en kunnen nu hun schaats- en skateaanbod echt goed aan de man brengen. De KNSB en NOC*NSF ondersteunen om deze acties ook weer tot een groot succes te brengen. Bekijk hier meer.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?