Veel schaatsverenigingen hebben er mee te maken; jongeren die in de pubertijd stoppen met sporten. Ook DKIJV merkt dat relatief veel leden tussen de 12 en 18 jaar hun lidmaatschap opzeggen. De vereniging uit Delft denkt dat shorttrack er mogelijk voor kan zorgen dat jongeren wél behouden blijven voor de club. Door een prijs te koppelen aan shorttrackclinics én te zorgen voor een goed vervolgaanbod, kon DKIJV in twee seizoenen al tien nieuwe shorttrackleden verwelkomen.
DKIJV probeert al enkele jaren het shorttracken te promoten binnen de vereniging door middel van clinics. Alle langebaan jeugdschaatsers krijgen aan het begin van het schaatsseizoen per lesgroep een shorttrackclinic in plaats van een langebaan jeugdschaatsles. “Dat is bedoeld om hen kennis te laten maken met shorttrack en op deze manier komen ze in aanraking met de sport”, legt Antwan Radt van DKIJV uit.
Pluim
In voorgaande jaren leverde de clinics DKIJV weinig op. Er kwamen geen nieuwe shorttrackleden bij. Men besefte dat er iets moest veranderen. “Toen bedachten we dat het leuk zou zijn een prijs aan de clinics te koppelen”, zegt Radt. “Dat werd het winnen van een pluim. Elke clinic zijn er vier pluimen te winnen. De desbetreffende trainer kiest de vier kinderen die volgens hem of haar een pluim verdienen, voor bijvoorbeeld getoonde inzet, plezier, aanleg of vaardigheid. De prijs is een tegoedbon voor vier shorttracktrainingen.”
Het koppelen van een prijs aan de clinics bleek een goede zet. Kinderen kijken uit naar de clinics en iedereen doet zijn best een pluim te winnen. Radt: “We maken echt een verhaal van de clinics. Bijvoorbeeld door een goede trainer voor de groep te zetten. Maar ook door de pluimen klassikaal uit te reiken. De kinderen zijn echt trots als ze een pluim gewonnen hebben. Het concept lijkt te werken.”
DKIJV besefte ook dat de opzet van de clinic zelf iets veranderd moest worden. “Het uur moet spectaculair zijn. Het heeft geen zin een half uur allerlei dingen uit te leggen”, aldus Radt. “De kinderen gaan gelijk aan de slag en doen bijvoorbeeld ook een relay. Dat is het favoriete onderdeel van de kinderen en vinden ze leuk om te doen.”
Zwemles
Shorttrack heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen in Nederland, maar volgens Radt kennen veel kinderen en hun ouders de sport nog niet goed. “Veel kinderen komen helemaal niet in aanraking met shorttrack en kennen alleen het langebaanschaatsen. Schaatsen is een beetje als zwemles. Je leert de basis, maar als je eenmaal kunt blijven staan op het ijs, dan stoppen veel kinderen vaak met schaatsen.”
Ook DKIJV merkt dat de jeugd op een bepaalde leeftijd andere interesses krijgt en stopt met schaatsen. Radt denkt dat shorttrack ervoor kan zorgen dat jongeren langer lid blijven van de vereniging. “Een rondje bij shorttrack is 111 meter, dus je kunt in kortere tijd meerdere wedstrijdjes rijden. Het gaat snel en iedereen kan telkens zien wat er gebeurt. De kinderen die vanuit het langebaanschaatsen voor shorttrack kiezen, waren anders waarschijnlijk gestopt met schaatsen. Nu blijven ze behouden voor de vereniging.”
Ouders bellen
In twee seizoenen hebben er mede dankzij de clinics tien jongeren voor shottrack gekozen. “Dat is voor ons best veel”, vertelt Radt. “We komen na de clinics ook snel in actie. We vragen direct de namen van de kinderen die een pluim gewonnen hebben en we zorgen dat we binnen een week telefonisch contact opnemen met de ouders om een afspraak te maken voor de training. Het merendeel van de kinderen komt ook daadwerkelijk naar de training.”
“Onze taak is ervoor te zorgen dat alle randvoorwaarden in orde zijn. Wij zorgen bijvoorbeeld voor schaatsen, een helm of ander materiaal. Het is belangrijk dat dit soort dingen ook in orde zijn. Al met al is Pluim=Prijs redelijk succesvol gebleken.”
Goede voorbeelden
Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving- en behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo zorgt SVL Summerkids bij Schaatsvereniging Lansingerland voor meer contact met de leden en greep STG Rijn-IJssel het NK inline-skaten aan om het ledenbestand te laten groeien.
Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].