Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Schoolschaatsen brengt jeugd in aanraking met sport

Hoe kun je kinderen enthousiast krijgen voor schaatsen of skeeleren? Het is een vraag waar veel clubs zich over buigen. In Borne hebben gemeente, schaats- en skeelervereniging Borne en shorttrackclub GO uit Enschede elkaar gevonden in een project dat basisschoolleerlingen op een laagdrempelige manier kennis laat maken met het schaatsen.

De Bornse schaats- en skeelervereniging (BSS) organiseert al enkele jaren de clinic voor de basisschoolleerlingen op de IJsbaan Twente in Enschede. “Dankzij de clinics komen kinderen op jonge leeftijd in aanraking met sport. Dat is goed. Het levert ons verhoudingsgewijs weinig nieuwe leden op, maar we blijven zeker doorgaan met dit project”, zegt Bert de Groote van BSS.

Alle kinderen uit groep 4 en 5 van basisscholen uit de gemeente Borne komen tussen 20 januari en 3 maart een uur schaatsen op de IJsbaan Twente in Enschede. Er is tevens tijd ingeruimd voor Shorttrack GO uit Enschede. Alle deelnemers mogen gratis een les shorttrack bijwonen inclusief schaatsen als kennismakingsaanbod voor de deelnemers van het schoolschaatsen. Ook de KNSB is dit jaar betrokken bij het project.

Voetbal op ijs

“Tijdens de clinic delen we de kinderen altijd in verschillende groepen in. We leggen uit dat schaatsen eigenlijk glijden op het ijs is. Daarnaast doen we veel spelletjes, zoals voetbal op het ijs of een soort ijshockey. Op die manier leren ze spelenderwijs al veel basiselementen, bijvoorbeeld afzetten, remmen en keren”, legt De Groote uit.

“Ook is het belangrijk om tijdens de clinic dingen voor te doen. Kinderen moeten een beeld kunnen vormen. Als iemand voordoet hoe shorttrack eruitziet, gaat het leven bij de kinderen. Die methode werkt goed.”

Ouders betrekken

De reacties van de kinderen en de begeleiding vanuit de scholen zijn altijd positief. Toch blijkt het voor BSS lastig om de leerlingen na de clinics op het ijs van de club te krijgen.

“Alle deelnemers krijgen een flyer mee met daarop meer informatie en een aanbod voor proeflessen. Daar krijgen we over het algemeen weinig respons op. Ik denk dat het belangrijk is om ook de ouders bij het proces te betrekken. Daar denken we nu over na. Ouders spelen een belangrijke rol in het naar de schaatsbaan brengen van kinderen. Bij de club promoten wij onder de ouders daarom ook te carpoolen.”

Juiste materiaal

Volgens De Groote is het ook van belang dat kinderen met het juiste materiaal schaatsen. “Goed materiaal is enorm belangrijk voor kinderen om ze te leren schaatsen en enthousiast te krijgen. Met goede schaatsen hebben ze meer plezier en daar het gaat het om: plezier hebben in de sport. Daarom schaatst de jeugd bij ons op goed materiaal.”

BSS heeft relatief gezien veel jeugdleden en een florerende jeugdafdeling. Toch kan het altijd beter, beaamt ook De Groote. “De meeste clubs hebben moeite om jongeren te werven. Wij hebben dit seizoen acht nieuwe jeugdleden mogen verwelkomen, dus we mogen niet klagen. Ik denk dat de belangrijkste manier van promotie nog altijd mond-op-mond-reclame is, maar dat neemt niet weg dat we altijd naar andere manieren kijken om meer aan ledenwerving te doen.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen over ledenwerving- en behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo verwelkomde HC de Vechtstreek acht nieuwe leden dankzij de AH Sportwerken en helpt het geven van clinics DDD bij het promoten van de club.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?