Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Inkomsten werven

Ouder-kindschaatsen moet meer mensen naar Vechtsebanen trekken

De Baancommissie Utrecht werd eerder dit jaar geconfronteerd met financiële tekorten, waardoor het plotseling op zoek moest naar nieuwe inkomstenbronnen. Van de nood werd een deugd gemaakt en in samenwerking met de schaatsverenigingen en ijsclubs uit de regio werden er in korte tijd diverse nieuwe initiatieven bedacht, zoals het ouder-kindschaatsen op de Vechtsebanen.

Het idee van het ouder-kindschaatsen is geboren in een commissie die speciaal in het leven is geroepen om het voortbestaan van schaatsen op de Vechtsebanen te verzekeren. De toenemende kosten en een afnemend aantal abonnementhouders veroorzaken een groter wordende financiële uitdaging.

“Je kunt wel de prijzen van de abonnementen verhogen, maar dat heeft een tegendraads effect. Dat wilden we niet”, legt Rimmert Mulder van de Commissie Abonnementen uit. “Toen hebben we naar andere alternatieven gezocht en zijn er in samenspraak met de verenigingen drie commissies opgericht. Met z’n allen hebben we nagedacht hoe we meer inkomsten konden genereren. We willen samen de schouders eronder zetten.”

Het ouder-kindschaatsen is een van de nieuwe initiatieven. Drie keer per week wordt er op de Vechtsebanen lesgegeven aan kinderen en op die momenten komen er ook vaak veel ouders, opa’s en oma’s, verzorgers etc. mee. Waarom nodigen we hen dan niet uit ook het ijs op te komen, vroeg de commissie zich af. “Voor een laag bedrag kunnen ouders/verzorgers schaatsen op hetzelfde uur als de kinderen. Dat is op de uren van de trainingen met voornamelijk jonge kinderen op de baan geen probleem”, zegt Mulder.

Quick-wins

De kosten voor het abonnement bedragen €75,00. Dit abonnement is niet persoonsgebonden. Zo kunnen begeleider/chauffeur, opa of oma ook op dit abonnement schaatsen als zij een keer mee gaan naar de ijsbaan.

Mulder noemt het ouder-kindschaatsen een van de quick-wins. Net als de introductie van een 10-rittenkaart. “Je kunt nu als lid van een club eenvoudig iemand een keer meenemen naar de ijsbaan. Je zit niet vast aan een bepaalde dag of tijd.”

Rode draad

Andere maatregelen voor meer inkomsten zijn onder meer de afspraak dat clubs voor clubkampioenschappen extra ijs kunnen huren op gunstiger tijden en voor het totaalaantal uren een vergoeding betalen. Volgens Mulder is het noodzaak om op andere manieren inkomsten te genereren. “Flexibeler worden is de rode draad in ons verhaal. Zoek aansluiting bij wat je doelgroep wil. Wij hebben acuut actie ondernemen omdat er een gigantische bedreiging was voor ons, maar we zijn echt niet de enige met deze problemen.”

De verschillende commissies in Utrecht zijn pas een paar maanden bezig met het introduceren van de nieuwe initiatieven. Mulder stelt daarom dat het nog van de grond moet komen. “Nu is de tijd om het breder bekend te maken. Het is een begin, er is beweging. Maar het moet nog wel doordringen bij de besturen van de clubs. Bij ons was de situatie nijpend, dus wij zijn alvast begonnen met het bedenken van nieuwe inkomstenbronnen. We hebben dit allemaal in vijf weken gedaan. We moeten wel. We leren veel en zien dit jaar als proeftuin.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van inkomsten werven? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo kreeg KCThialf een kwaliteitsimpuls met de komst van Klaverblad als nieuwe hoofdsponsor en genereert IJsclub Stokvisdennen extra inkomsten met de verhuur van hun accommodatie.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?