Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Communicatie

Met goede PR en ondernemerschap weet SVO jeugdleden te werven

Inlineskaten is tijdens de coronacrisis een van de populairste sporten om te beoefenen geworden in Nederland. Nu er weer in clubverband gesport mag worden, is dit hét moment voor verenigingen om in te springen op de massale belangstelling voor de sport. Precies dat deed SV Oudewater. De vereniging wist met slimme PR, ondernemerschap en verschillende proeftrainingen veel nieuwe jeugdleden te werven.

“We hebben een rare periode achter de rug. De start van het seizoen en de open dag, met onder meer clinics van Gary Hekman en Luc ter Haar, vielen volledig in het water. Er waren ook nog eens duizend flyers gedrukt als promotiemateriaal, maar die konden – in ieder geval tijdelijk – de prullenbak in”, blikt Nicolette van Straalen terug.

Ze is coördinator van de jeugd bij skeelervereniging SVO in Oudewater. Na een moeilijke periode ziet Van Straalen nu vooral de kansen die er voor inlineskateverenigingen zijn. “Ik heb de afgelopen maanden zo enorm veel mensen zien inlineskaten op straat. Ik had regelmatig de neiging flyers aan hen uit te delen.”

Facebook en plaatselijke krant

Toen in april duidelijk werd dat sportverenigingen hun deuren weer mochten openen voor de jeugd, en later ook voor volwassenen, werd bij SVO meteen de schouders eronder gezet. “Ons streven was zo snel mogelijk de trainingen te hervatten. Het voordeel was dat de restricties voor sporten in clubverband vlak voor de meivakantie werden opgeheven. Mede daarom was er extra veel animo voor de proeflessen die we begin mei hebben georganiseerd. Via Facebook en een artikel in de plaatselijke krant hebben we de proeflessen onder de aandacht gebracht. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen”, aldus Van Straalen.

‘Skatekar erg behulpzaam’

SVO heeft in totaal dit voorjaar twintig nieuwe jeugdleden geworven. Dat aantal is iets hoger dan vorig jaar, geeft Van Straalen aan. “We zijn enorm blij met de inschrijvingen. Het is een combinatie van factoren die hieraan heeft bijgedragen. De populariteit van inlineskaten natuurlijk. Het programma Skatetijd dat we vorig jaar hebben gedraaid heeft zeker ook effect gehad. Verder was de skatekar van de KNSB erg behulpzaam, omdat we zo materialen aan alle kinderen die voor een proefles kwamen konden aanbieden. Daarnaast is de inzet van social media en de plaatselijke krant goed geweest voor de PR.”

‘IJzer smeden als het heet is’

Een andere belangrijke factor bij de ledenwerving was dat SVO direct na de proeflessen een mail stuurde naar de ouders van de kinderen met meer informatie over aanmelden, de tijdstippen van trainingen en de kosten. “Zo hielden we het contact warm. Je moet het ijzer smeden als het heet is”, zegt Van Straalen. “Het is ook een voordeel dat Oudewater een kleine stad is en mond-tot-mond reclame zich snel verspreid. Als er één iemand begint met skaten, volgen er vaak snel meer. Verder proberen we inlineskaten altijd op de radar van vakleerkrachten bij basisscholen te krijgen, zodat de sport wordt opgenomen in de gymlessen. En het is belangrijk je leden ook binnen te houden, door onder meer te zorgen voor goede communicatie en te laten zien dat inlineskaten een echte sport is. Zo zijn we als vereniging op allerlei manieren bezig om de sport onder de aandacht te brengen. Het is mooi om te zien dat dit werkt en dat de jeugd onze vereniging goed weet te vinden.”

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?