Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Communicatie

Kids on Ice werkt aan naamsbekendheid via optredens en demonstraties

Voor kunstrijverenigingen is het belangrijk om optredens en demonstraties op locatie te verzorgen. Het is een manier om de club te promoten en nieuwe leden te binden. Kids on Ice is een vereniging die al jarenlang clinics organiseert en shows geeft en het belang hiervan inziet. “Het is goed voor de naamsbekendheid.”

Onlangs opende Kids on Ice nog het afsluitende Gala van de Challenge Cup bij De Uithof in Den Haag. Het is een van de vele activiteiten die de kunstrijvereniging gedurende de winter organiseert. “We hebben ontzettend veel gedaan door de jaren heen. Met name december is altijd een drukke maand voor ons. Maar het wordt wel steeds moeilijker om optredens te verzorgen, vanwege ons drukke wedstrijdprogramma”, zegt Ellie van Soest van Kids on Ice.

Bij de kunstrijvereniging merken ze dat het kunstrijden en ook het synchroonschaatsen de laatste jaren aan populariteit wint. “We hebben een groot ledenbestand, dat varieert van meisjes en jongens van 4 tot 25 jaar. En we bieden ook nog recreatieve lessen voor volwassenen aan. Het is lastig een verband te leggen tussen de shows en clinics die wij doen en het aantal aanmeldingen. De meeste nieuwe leden komen toch nog via mond-op-mond-reclame. Neemt niet weg dat het als vereniging wel belangrijk is je te laten zien. Elk jong meisje wil in een mooi pakje op het ijs staan. Het is goed voor de naamsbekendheid en onze uitstraling. Je laat jezelf zien”, aldus Van Soest.

Kids on Ice heeft jaarlijks een aantal vaste momenten waarop het shows verzorgt. Daarnaast geeft het ook regelmatig clinics op de thuisbasis: het IJssportcentrum in Eindhoven. “Tijdens vakanties zijn we altijd actief op onze eigen ijsbaan. Dat doen we heel vaak. Soms geven we ook optredens op lokale ijsbanen en we zijn ook betrokken bij het schoolschaatsen in Deurne. Daarnaast worden we ook ingehuurd voor openingen van ijsbanen. Een tweejaarlijks terugkerend evenement is Dancing on Ice in Deurne, waar prominente Deurnenaren aan meedoen.”

Showverleden

Volgens Van Soest is het een voordeel dat Kids on Ice een showverleden heeft. “Dat is wel een van de redenen dat we zo actief zijn. Mensen zagen ons dan optreden en van daaruit werd er contact gelegd met ons en kregen we uitnodigingen voor clinics of demonstraties.”

De periode waarin Kids on Ice demonstraties en shows kan geven is beperkt, omdat de vereniging vooral actief is op lokale ijsbanen. Maar dankzij de jarenlange ervaring weet de vereniging het meeste te halen uit deze korte periode. “Vaak zijn de shows op hetzelfde moment. Je kunt er dus maar een paar doen. Omdat wij op veel plekken zijn geweest weten we hoe je een show moet organiseren. We hebben veel kostuums bij de vereniging. Dus alles is aanwezig voor een mooie show”, legt Van Soest uit.

Positieve effecten

Omdat Kids on Ice steeds succesvoller wordt in het synchroonschaatsen is het moeilijker geworden om demonstraties, clinics en shows te geven. Toch blijft dit een belangrijk onderdeel binnen de vereniging, zo benadrukt Van Soest. “We vinden het van belang actief te zijn. Het heeft veel positieve effecten. De kinderen vinden het heel leuk om te doen. De organisatoren zijn altijd enthousiast en nodigen ons vaak direct weer uit voor het volgende jaar. We blijven daarom optredens en demonstraties verzorgen, want het is gewoon leuk om te doen.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van communicatie? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo leerde KVM on Ice haar leden beter kennen dankzij een leden enquête en werd de invoering van de helmplicht bij YVZ een succes vanwege de goede communicatie.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?