Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Inkomsten werven

Businessevent levert STV Lekstreek acht nieuwe sponsors op

Ter ere van het 50-jarig jubileum richtte STV Lekstreek in 2015 de ‘Club van 50’ op, wat daarna uitmondde in een businessclub. Vanuit de vereniging werd dit jaar voor het eerst een businessevent georganiseerd, en met succes. STV Lekstreek begroette al acht nieuwe sponsors. “De kracht van onze businessclub is dat het laagdrempelig en toegankelijk is.”

Een aantal jaren geleden werden bij STV Lekstreek de koppen bij elkaar gestoken om een sponsorplan te schrijven. De vereniging had voor het 50-jarig jubileum in 2015 50 sponsors bereid gevonden financieel te helpen bij het vieren van de mijlpaal en het wilde deze bedrijven graag een platform geven waar ze elkaar konden ontmoeten. “We hebben een piramide voor sponsors ontwikkeld. Daarin staat de hoofdsponsor bovenin, met daaronder de leden van de businessclub, die vier verschillende pakketten kunnen afnemen.”

Het initiële idee was twee keer per jaar een evenement voor de sponsors te organiseren. Maar dat lukte aanvankelijk niet. In oktober van dit jaar vond dan toch het eerste businessevent plaats en dat was volgens Van Dobbenburgh een groot succes. “Onze businessclub telde destijds 23 leden en we hadden tussen de 50 en 60 deelnemers aan het evenement. De huidige leden konden introducés meenemen en geïnteresseerden waren ook welkom.”

STV Lekstreek had een avondvullend programma samengesteld. Marco Hoogerland van de talentenacademie was de hoofdspreker. Hij ging onder meer in gesprek met Patrick Roest en Hein Otterspeer, twee leden van de vereniging. “We hebben de aanwezigen ook nog een aantal stellingen voorgelegd en een buffet aangeboden. Tot slot kon iedereen vrij netwerken”, aldus Van Dobbenbergh.

Voor iedereen toegankelijk

Bijna twee maanden na het event hebben zich al 8 nieuwe sponsors gemeld. En er zijn nog veel meer bedrijven die interesse hebben getoond. “De kracht van de businessclub is dat het laagdrempelig is. Het kost niet veel geld om lid te worden. De businessclub is dus voor iedereen toegankelijk. Daarnaast is het een platform om te netwerken en nieuwe mensen te leren kennen.”

STV Lekstreek geeft haar sponsors ook veel publiciteit, onder meer via het clubblad en de online kanalen. Van Dobbenburgh: “We kijken ook altijd wat we voor elkaar kunnen betekenen en met elkaar kunnen doen. Een goed voorbeeld is de nieuwe website die we momenteel aan het ontwikkelen zijn. We hebben bij het benaderen van bedrijven direct gevraagd of ze ook wilden toetreden tot de businessclub. We proberen altijd win-win-win-situaties te creëren, waarbij zowel de club, de leden als de sponsor profiteert.”

Buiten kaders denken

Volgens Van Dobbenburgh is het hard werken om nieuwe sponsors te binden, maar werpt het wel zijn vruchten af. “Het kost tijd en energie om een sponsorplan te maken en een standaardpresentatie voor te bereiden. Dit helpt wel enorm bij het benaderen van potentiele sponsors. Daarnaast zou ik iedereen willen aanraden buiten de kaders te denken. Denk in mogelijkheden. Bij ons iedereen welkom, want wie het kleine niet eert, is het grote niet weert. We blijven in contact met onze sponsors en zijn nu druk bezig een tweede evenement te organiseren, want het eerste businessevent smaakt naar meer.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van inkomsten werven? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo bespaart EIJV op jaarbasis meer dan €2600 dankzij de aanleg van zonnepanelen en trekt de Otterlose skeelerronde tientallen sponsors met laagdrempelige pakketten

Heb je gevonden wat je zocht?