Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Inkomsten werven

10.000 euro voor STS-KGM met zelfgeorganiseerde loterij

Om nieuwe schaatspakken en twee korte trainingskampen te financieren, organiseerde STS-KGM voor het tweede jaar op rij de zogenaamde ‘Schijt je Rijk’ loterij. En opnieuw was de actie een groot succes: de schaatsvereniging haalde bijna 10.000 euro op.

Het idee van de ‘Schijt je Rijk Loterij’ is simpel; er wordt een (gras)veld in kavels verdeeld en geïnteresseerden kunnen voor een vooraf vastgesteld bedrag een of meerdere kavels kopen. Op de dag van het evenement wacht je net zolang totdat het dier – in het geval bij STS-KGM een paard – zijn of haar behoefte doet. De kavel waar de vlaai van het paard ligt, is de winnende kavel en de koper ontvangt een flink geldbedrag.

Het principe van ‘Schijt je Rijk’ komt vaker voor in de sportwereld en is een slimme manier om extra geld op te halen voor de vereniging. STS-KGM kwam op het idee voor de loterij nadat het vorig jaar de Clubselectie oprichtte voor talentvolle schaatsers in de leeftijdscategorie tussen 13 en 17 jaar. “We wilden onze talenten graag een plek bieden bij de club toen de C-selectie werd opgeheven in Haarlem. Het kost echter wel geld om bijvoorbeeld professionele schaatspakken voor deze groep aan te schaffen en om op trainingskamp te gaan”, zegt Colette Zee, een van de initiatiefnemers.

Creatief bij verkoop van loten

Het eerste jaar, in 2018, was de doelstelling voor de talenten van de Clubselectie om 90 loten per persoon á 10 euro per stuk te proberen te verkopen. Het afgelopen jaar werd dit iets verlaagd naar 80 loten per persoon, omdat een aantal vaste kosten al was betaald. Door een concreet doel te formuleren is de kans op een hoge opbrengst het grootst, was de gedachte van STS-KGM. “De kinderen werden enorm creatief bij de verkoop van de loten”, blikt Zee terug, “Zo waren er schaatsers die tijdens een mooie zomerdag ijsjes gingen uitdelen aan winkeliers en daarbij meteen kavels verkochten. Ook is er een jongen langs bedrijven gegaan die in de buurt van de ijsbaan in Sassenheim gevestigd zijn. Zo sloeg hij twee vliegen in één klap; bekendheid voor de ijsbaan én hij verkocht een flink aantal kavels. Er ontstond competitie tussen de kinderen om zoveel mogelijk loten te verkopen.”

Persoonlijke benadering

In totaal haalde STS-KGM dit jaar maar liefst 9.950 euro op, nadat het vorig jaar ook al 10.000 euro ophaalde. Maar hoe slaagde de club erin zoveel loten te verkopen? “Ten eerste helpt het als je zelf een groot netwerk van vrienden en familie hebt. Daarnaast is het belangrijk mensen persoonlijk te benaderen met een goed verhaal”, adviseert Zee. “Wij organiseerden ‘Schijt je Rijk’ onder meer omdat de kinderen graag op trainingskamp wilden en daar veel geld voor nodig is. Het is belangrijk een gezamenlijk doel te hebben, dat echt van belang is voor de club of een bepaalde groep binnen de vereniging. Maak duidelijk wat je wil bereiken en verspreidt die boodschap. Een grote community helpt, en vergeet ook niet flyers te maken, social media in te zetten en via de lokale krant aandacht te vragen voor de actie.”

Saamhorigheidsgevoel

Op de dag van de ‘Schijt je Rijk’ loterij werden alle kopers van een kavel uitgenodigd op de Sassemse IJsbaan. STS-KGM stelde de schaatsers en trainers van de Clubselectie voor, er was een barista aanwezig om koffie te maken en er werden speciale cakejes uitgedeeld. Zee: “Er zijn wat kosten gemaakt door ons. Je wilt de aanwezigen namelijk wel iets moois aanbieden. De winnaar ontving 350 euro en de tweede prijs was 150 euro. Maar de kosten zijn te verwaarlozen, want we hebben nog steeds een waanzinnige netto-opbrengst van de loterij.”

‘Schijt je Rijk’ bracht STS-KGM bovendien meer dan ‘alleen’ geld. “Een dergelijke actie creëert ook een gevoel van saamhorigheid”, zegt Zee. “Je streeft allemaal hetzelfde doel na. En de kinderen hebben er ook iets van geleerd. Op een leuke manier leren ze contacten leggen en zichzelf verkopen. Daarnaast beleef je met familie, vrienden en een gezellige middag. Voor ons is de loterij een zeer succesvolle manier om extra geld op te halen voor de club.”

Lees in ons Kenniscentrum meer over het thema ‘Inkomsten werven‘.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?