Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Zomerkamp voor jeugd vergroot clubbinding

Om de clubbinding te vergroten en het verenigingsgevoel te versterken, organiseerde IJsclub Eindhoven vier jaar geleden voor het eerst een zomerkamp voor de jeugd. Het initiatief was direct een succes. Jeugdleden van diverse leeftijden maar ook hun ouders zijn enthousiast over het kamp, dat inmiddels al bijna is uitgegroeid tot een traditie.

IJsclub Eindhoven wijzigde een paar jaar geleden haar jeugdbeleid. Nico Broers, secretaris van de vereniging, legt uit hoe men tot die beslissing kwam. “We realiseerden ons dat de jeugd de toekomst heeft. Daar moesten we meer de nadruk op leggen. Hieruit is ook het idee voor een zomerkamp ontsproten.”

Prijzen voor inzet en sociaal gedrag

Bestuurslid Technische Zaken Ad den Otter heeft in 2013 het initiatief genomen voor het zomerkamp. “De eerste twee jaar hebben we het zomerkamp op onze ijsbaan georganiseerd. Het laatste jaar zijn we uitgeweken naar een sportcomplex in Eindhoven-Noord met meer mogelijkheden voor allerlei sportactiviteiten en de catering. We vinden het belangrijk dat de kinderen allerlei (buiten)activiteiten doen en plezier hebben”, zegt Den Otter.

Bijzonder is dat IJsclub Eindhoven prijzen in het leven riep voor inzet en sociaal gedrag. “Het gaat tijdens het zomerkamp niet zozeer om het competitieve element. Het is sowieso moeilijk om competities te organiseren met leden van zulke verschillende leeftijden. Mede daarom reiken we prijzen uit die gericht zijn op sociale vaardigheden, elkaar helpen en teamwork. Nu kan iedereen een prijs winnen en dat stimuleert de jeugd om goed z’n best te doen. De ouderen kunnen een voorbeeld zijn voor de jongsten, door hen te helpen en te ondersteunen. Daarnaast is een prijs natuurlijk ook een blijk van waardering.”

Clubbinding is het sleutelwoord voor verenigingen die zich willen focussen op ledenbehoud. Als een lid zich thuis voelt, zal hij minder snel stoppen en is hij bovendien sneller bereid zich in te zetten voor de vereniging. Dat geldt sterk voor jeugdleden en hun ouders. Een aantal ouders is op verzoek van de zomerkamporganisatie ook mee gaan helpen bij de activiteiten. Het organiseren van nevenactiviteiten, zoals een zomerkamp, is van belang om het verenigingsgevoel te versterken bij hen en de clubbinding te vergroten. Hierdoor zijn ouders ook gaan meehelpen met andere clubactiviteiten en zijn zij eerder bereid om mee te doen als dat hen gevraagd wordt.

Traditie

Het zomerkamp is een groot succes gebleken. De jeugdleden en hun ouders zijn meer betrokken bij de club en het kamp zorgt voor een goede sfeer onder de jeugd. “We zeggen altijd dat je in de zomer de basis voor het winterseizoen legt. Ook het zomerkamp helpt je om vooruitgang te boeken. Daarnaast zijn de financiële kosten relatief laag. Elk jaar hebben we tot nu toe minimaal 30 deelnemers aan het zomerkamp gehad.”

Als het aan Den Otter ligt, organiseert IJsclub Eindhoven nog vele jaren een zomerkamp. “De kinderen zijn altijd enthousiast en we horen goede verhalen. Wij blijven dus zeker het zomerkamp organiseren. Het is inmiddels al bijna een traditie geworden.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving en -behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo maakten deze winter 9.000 kinderen in de regio Twente kennis met de schaatssport en leidde een samenwerking tussen verschillende ijsclubs in de gemeente Kaag en Braassem tot een schaatsavond voor jong en oud.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?