Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

IJsclub Tilburg voegt met Droommarathon waarde toe aan lidmaatschap

In de nacht van 28 op 29 oktober ging de klok weer terug van zomertijd naar wintertijd. Een mooie gelegenheid een evenement te organiseren, dacht IJsclub Tilburg. Met de Droommarathon wilde de club elke deelnemer de mogelijkheid bieden een droomtijd neer te zetten.

“Het leek ons leuk schaatsers de mogelijkheid te bieden hun snelste tijd ooit op de marathon neer te zetten”, zegt Alexander Egberink – die samen met Broer van Smeden, en Peter Jansen het evenement organiseerde – met een knipoog.

Het evenement vond middenin de nacht plaats. De baan ging om half 2 open en om 2 uur klonk het startschot. Ondanks – of misschien juist wel dankzij – de aanvangstijd was de animo groot. “We hadden veertig deelnemers. Daarvan was ongeveer 75% lid van IJsclub Tilburg en 25% was niet-lid. Het is mooi dat er schaatsliefhebbers van buiten de club meededen. De Droommarathon was op die manier ook een ideale gelegenheid mensen kennis te laten maken met de ijsclub. We hebben een brede doelgroep bereikt”, aldus Egberink.

Slagroom op de taart

En dat was ook een van de redenen waarom de Droommarathon is georganiseerd. De IJsclub Tilburg wilde een evenement voor de recreatieve schaatser aanbieden. Egberink: “Het ging vooral om de lol en niet per se om de tijd die je op de marathon neerzet. Aan de andere kant bieden we recreatieve schaatsers wel een competitief element en hebben zij iets om naartoe te werken. Je doet iets anders dan je normaal gesproken doet en je hebt een uitdaging. Dat maakt het leuker om mee te doen en is voor mijzelf de slagroom op de taart.”

Voor herhaling vatbaar

Het evenement was dus meer dan alleen een competitie. IJsclub Tilburg kreeg medewerking van alle instanties. De baan ging speciaal voor de club open, er was tijdwaarneming en zelfs de horeca ging in de nachtelijke uurtjes aan de slag. Het was qua schaatsbeleving vergelijkbaar met de meer bekende uur-challenge, volgens Egberink. “Het is uitstekend verlopen. De mensen waren tevreden en erg enthousiast. Het is zeker voor herhaling vatbaar.”

Meer samenwerking

Egberink denkt dat evenementen als de Droommarathon belangrijk zijn voor de toekomst van de schaatssport. “Het is hartstikke goed voor het schaatsen als recreatieve schaatsers op verschillende banen schaatsen. IJsbanen zouden meer met elkaar moeten samenwerken en niet bang moeten zijn om elkaars evenementen te promoten. Ik denk dat een samenwerking er uiteindelijk voor zorgt dat er meer mensen gaan schaatsen.”

Lidmaatschap waardevoller

Wat de Droommarathon ook tot een succes maakte, was dat veel mensen in de regio Tilburg zich betrokken voelden bij het evenement. “Het is mooi dat twee sponsoren een bijdrage hebben geleverd voor de consumpties. Daarnaast waren de deelnemers bereid een kleine bijdrage te betalen voor deelname, zodat we een deel van de kosten konden terugverdienen en heeft de gemeente Tilburg een financiële bijdrage geleverd”, zegt Egberink. “Met dit evenement bieden we onze leden iets extra’s aan. We maken het lidmaatschap iets waardevoller. We willen uitstralen een actieve en open club te zijn. Als dat uiteindelijk leidt tot nieuwe leden, is dat alleen maar mooi meegenomen.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van ledenwerving en -behoud? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo fungeert de IJSTIJD!-baan in Roosendaal en Bergen op Zoom als verbindende functie in stadshart en trok een schaatsplank in een AH-winkel in Hoorn de aandacht van bezoekers.

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?