Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Praktijkcases » Praktijkvoorbeelden Ledenwerving en -behoud

Clinics helpen DDD bij promoten club

Kunstrijvereniging De Drechtsteden uit Dordrecht doet op allerlei manieren aan ledenwerving. Gedurende de wintermaanden zijn schaatsers van de vereniging regelmatig aanwezig bij openingen van zogenaamde mobiele ijsbanen in de regio. Door middel van onder meer demonstratie-acts hoopt DDD op meer publiciteit, extra bekendheid en uiteindelijk nieuwe leden.

Het afgelopen jaar deed Kunstrijvereniging De Drechtsteden de opening van drie mobiele ijsbanen; in Dordrecht, in Gorinchem en in Papendrecht. “Als er een ijsbaan open gaat, zorgen wij als promotie dat er rondom die opening iets extra’s gebeurt. We zorgen voor een showelement. De rijders voeren bijvoorbeeld een showkür op, er is een groepsdans of een demonstratie-act”, legt Stefan Sijswerda van DDD uit.

Clinics

De Drechtsteden verbindt bijvoorbeeld haar naam aan de opening van een ijsbaan en hoopt daarmee op publiciteit en extra bekendheid. “We promoten het via onze eigen site en social media-kanalen. Daarnaast hoop je op publiciteit in de lokale pers. Het gaat ons er vooral om dat we bekendheid krijgen in de regio.”

Volgens Sijswerda geeft de vereniging regelmatig clinics. Het is één van de vele manieren waarop DDD extra leden probeert te werven. “We zijn nu bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met twee andere ijsclubs in de regio; een ijshockeyclub en een shorttrackvereniging. We trekken samen op om de ijssport in zijn algemeenheid te promoten. Iedere derde zondag van de maand geven we clinics op de ijsbaan in de Sportboulevard Dordrecht als de ijsbaan open is voor publiek.”

Super Saturday

Op 28 januari organiseert DDD samen met ijshockeyclub Dordrecht Lions en IJssportvereniging Alblasserwaard een zogenaamde Super Saturday. “Op die dag zijn alle drie de clubs aanwezig op de schaatsbaan in Sportboulevard Dordrecht. De toeschouwers krijgen verschillende elementen van elke sport te zien. De gemeente doet mee, de sportboulevard ook. Het vindt plaats rondom de ijshockeywedstrijd van de Lions. Wij geven vooraf en in de pauzes van het duel demonstraties. Met meer elementen op één avond, hopen we gezamenlijk een breder publiek te trekken.”

IJSTIJD!

DDD verzorgde ook clinics op een zogenaamde IJSTIJD baan. “IJSTIJD! Schaatsen in jouw buurt” is een initiatief van de KNSB waarbij de tijdelijke kunstijsbanen in dorps- en stadscentra door het hele land IJSTIJD! vormen. Afgelopen weken garandeerden circa 70 banen schaats- en ijsplezier voor miljoenen mensen – jong en oud – dichtbij huis, ongeacht het weer. De KNSB omarmt deze banen graag omdat zij een belangrijke rol spelen bij de kennismaking van jeugd met schaatsen.

IJSTIJD! past in de toekomstvisie van de KNSB waarin we naar de schaatsliefhebbers toe gaan en waar veel kinderen als eerste in aanraking komen met schaatsen. Vanuit de KNSB willen we bovendien meerdere podia bieden aan sponsors, zoals is omschreven in ons visiedocument ‘Van Podium tot Podium‘. IJSTIJD! is één van deze zeven podia.

Wil je meer weten over ledenwerving? Kijk dan in het Kenniscentrum bij het thema ledenwerving- en behoud.

Heb je zelf een goed voorbeeld dat je graag wil delen? Stuur een mail naar [email protected].

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?