Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Toerschaatsen
‹ terug

Tips uitrusting en veiligheid

Heel Nederland beleeft veel plezier aan de schaats- en skatesport. De KNSB heeft veiligheid daarbij hoog in het vaandel staan, omdat de sport net als vele andere sporten risico’s met zich meebrengt. De KNSB ondersteunt sporters, trainers en verenigingen die hun verantwoordelijkheid willen nemen graag met advies. Dit doen we samen met ons partner voorkomblessures.nl met tips als het gaat om uitrusting en veiligheid voor natuurijs.

 Schaatsuitrusting

Training en herstel

Als je schaatst, dan belast je je lichaam op een bepaalde manier. Tijdens een tocht schaats je al snel zo’n 4 tot 6 uur (of meer) achter elkaar. Wil je veilig het ijs op en schaatsblessures voorkomen? Zorg dan voor een goede training en bouw het schaatsen stap voor stap op en verbeter je conditie en kracht met schaatsoefeningen. Laat je lichaam goed herstellen voordat je weer gaat trainen.

Veiligheidsregels op natuurijs

Voor schaatsen op natuurijs gelden andere regels dan schaatsen op kunstijs. Er liggen namelijk andere gevaren op de loer. Je kunt bijvoorbeeld door het ijs zakken. De KNSB heeft gouden veiligheidsregels vastgesteld.

Voorbereiding

Op het ijs

  • Vervolgstappen
  • Downloads
  • 0
  • Veelgestelde vragen
  • Goede voorbeelden
Heb je gevonden wat je zocht?