Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

STV Lekstreek benut de kracht van sociale media

Gepubliceerd: vrijdag 13 april 2018

STV Lekstreek levert met Patrick Roest, Hein Otterspeer en Erik Jan Kooiman drie schaatsers die tegenwoordig tot de wereldtop behoren, maar begonnen met schaatsen in Lekkerkerk. Via sociale media houdt de vereniging haar achterban goed op de hoogte van de prestaties van de drie rijders, alsook van allerlei andere zaken die spelen binnen de vereniging. Livestreams, interviews met schaatsers, wedstrijdfoto’s, of een kijkje achter de schermen. De leden van STV Lekstreek hoeven niets te missen.

Wie op het Facebook- en Instagram-account van STV Lekstreek kijkt, ziet video’s van het WK allround in Amsterdam, de huldiging van wereldkampioen Patrick Roest in Lekkerkerk en een live verslag van de clubkampioenschappen. Gewapend met een microfoon doen Jim Tellier en Jeroen Schorning – samen met Stephan Tellier – op een toegankelijke en humoristische manier verslag. “We hebben een redelijk vrije rol. Vaak beginnen we gewoon en zien we wel waar het eindigt. We vinden het vooral heel leuk om te doen”, aldus Jim.

“We willen via sociale media jongeren bereiken en laten zien wat de vereniging allemaal doet. Op Facebook is de jeugd steeds minder actief, daarom zijn we anderhalf jaar geleden een Instagram-account begonnen. Zo zien de jonge leden van STV Lekstreek wat wij doen en op deze manier willen we het toegankelijker maken om ons te volgen”, legt Jeroen uit.

Duizenden weergaven

Jim, student journalistiek, en Jeroen, student werktuigbouwkunde, zetten zich in hun vrije tijd in voor de club waar ze al jarenlang lid van zijn. Ze reizen stad en land af om de achterban van STV Lekstreek te informeren over wat er allemaal speelt bij de vereniging. “We zijn drie jaar geleden gevraagd om te ondersteunen bij de productie van ons clubblad Hoger Op. Zo zijn we begonnen en inmiddels zijn we geheel verantwoordelijk voor het clubblad. In de loop der jaren zijn we steeds meer gaan doen”, zegt Jim.

“Het livestreamen op Facebook is min of meer bij toeval ontstaan toen we tijdens een trainingskamp in Inzell Patrick (Roest, red.) wat vragen stelden terwijl Hein Otterspeer – lid van verdienste van STV Lekstreek – aan het schaatsen was. We kregen goede reacties op de livestream en zo is het eigenlijk begonnen”, vult Jeroen aan.

De video’s zijn een succes. De livestream van de huldiging van Roest heeft al 1,3 duizend weergaven op Facebook. “Veel mensen moesten ten tijde van de huldiging werken, of konden er om andere redenen niet bij zijn. Dankzij de livestream konden ze de huldiging toch volgen. Er werd zeer enthousiast op gereageerd”, aldus Jim.

Huldiging Patrick Roest

Geplaatst door STV Lekstreek op vrijdag 16 maart 2018

Privacywet

Dat Jim en Jeroen hun werk serieus nemen, blijkt wel uit het feit dat ze zich al intensief aan het voorbereiden zijn op de nieuwe privacywet die op 25 mei van kracht gaat. De Algemene verordening gegevensbescherming maakt het werk van de jongens waarschijnlijk moeilijker. Jeroen: “We zijn bezig van alles uit te zoeken met betrekking tot de privacywet. We gaan wat dingen op papier zetten, zodat we niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als er iemand bijvoorbeeld een klacht indient.”

“Het is belangrijk dit goed te regelen, maar de leden van Lekstreek zullen hier niet moeilijk over doen”, vult Jim aan. “Het voordeel is dat wij al jarenlang lid zijn van de vereniging en de meeste mensen goed kennen. Daarom werken Patrick en de andere jongens ook graag mee aan onze video’s.”

Achter de schermen bij WK

Ondanks de introductie van de nieuwe privacywet en de daar mogelijk bijkomende complicaties, maken Jim en Jeroen al volop plannen voor de toekomst. “We kijken al uit naar de WK afstanden in Inzell in 2019. Omdat we als vereniging jaarlijks een trainingskamp in Inzell beleggen is dat een speciale plek voor ons. Daarom willen we tijdens het WK groots uitpakken”, zegt Jeroen. “We hebben bedacht langs de baan te gaan filmen om het Inzell-gevoel over te brengen bij de mensen die er niet bij zijn. We kunnen zo een uniek kijkje achter de schermen bij een WK geven.”

‘Gestoorde jongens’

Hoewel elke sportvereniging tegenwoordig de meerwaarde van sociale media inziet, zijn er maar weinig clubs zo actief als STV Lekstreek. Jim en Jeroen stellen daarom dat er nog een wereld te winnen valt voor verenigingen op communicatiegebied. “Met name op sociale media. Je hebt een paar gestoorde jongens of meiden nodig die er veel tijd in steken”, zegt Jeroen lachend. “Elke club heeft wel een bekende schaatser of iets anders wat die vereniging uniek maakt. Daar kun je gebruik van maken.”

In het huidige sportlandschap – waar veel verenigingen de inkomsten en ledenaantallen zien teruglopen – kan een goed communicatiebeleid bovendien helpen je te onderscheiden van andere clubs. Jim: “Ons doel is jongeren bereiken en uitstralen wat wij doen als vereniging. De jeugd spendeert steeds meer tijd op Instagram en Snapchat, dus is het belangrijk ook op die platformen actief te zijn. Door foto’s en video’s te plaatsen, zien (jeugd)leden en hun vriendjes en vriendinnetjes allemaal wat STV Lekstreek doet en wat voor vereniging wij zijn. Onze activiteiten generen bovendien meer bekendheid voor de vereniging. Dat is een leuke bijkomstigheid. We vinden het gewoon leuk om te doen en we krijgen veel enthousiaste reacties. Voorlopig blijven we met plezier onze video’s maken.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van communicatie? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo was de vloggende ijsmeester van IJsclub Otweg een groot succes en is de Zilveren Bal een uitstekend marketingmiddel voor de Elfstedenhal.

Heb je gevonden wat je zocht?