Inline-skaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

Bijna helft verenigingen begroet nieuwe leden dankzij AH Schaatsactie

Gepubliceerd: woensdag 9 mei 2018

Deze winter kon iedereen kennismaken met de schaatssport door deel te nemen aan de AH Schaatsactie. En een groot deel van sportend Nederland heeft de afgelopen maanden daadwerkelijk de schaatsen onder gebonden. Schaatsverenigingen mochten dankzij de actie veel nieuwe leden verwelkomen.

Met de AH Schaatsactie wilden Albert Heijn, NOC*NSF en de KNSB dit jaar zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de schaatssport en in het bijzonder met de verenigingen. Bezoekers van Albert Heijn kregen bij stamppotgroenten en stamppotaardappelen een schaatscredit die ze konden inzetten voor gratis winterse sportactiviteiten bij tientallen sportclubs in heel Nederland.

Verenigingen konden zich aanmelden voor de actie en hadden zo een unieke kans grote aantallen belangstellenden naar hun vereniging te leiden.

In totaal hebben 93 verenigingen meegedaan aan de AH Schaatsactie. Bijna de helft van de clubs mocht dankzij de actie nieuwe leden begroeten. Ruim 20 procent kreeg er zelfs minimaal 5 leden bij.

De vereniging zijn over het algemeen redelijk tevreden over de AH Schaatsactie. Ze geven het project een gemiddeld cijfer van 6,9. Het merendeel van de clubs (81%) zou de actie aanraden bij andere clubs. Verenigingen geven aan dat ze meededen om nieuwe leden te werven en de schaatssport te promoten. Ze zien graag dat de actie een volgende keer iets eerder in het seizoen plaatsvindt. Meer lokale promotie kan helpen de zichtbaarheid van de actie en deelnemende verenigingen te promoten.

Sporters enthousiast

Ook sporters hebben volop gebruikgemaakt van de actie. Bij ruim de helft van de verenigingen sportten er meer dan 15 nieuwe mensen gedurende de actieperiode. Slechts enkele clubs die meededen hebben helaas geen sporters mogen verwelkomen.

De sporters zijn zeer enthousiast over de AH Schaatsactie. Maar liefst 96% zou het aanraden bij familie en vrienden. Ze geven de actie gemiddeld een 8,2. Ongeveer een zevende van de deelnemers is lid geworden van een vereniging. Een kwart geeft aan dat hij of zij voornemens is lid te worden.

Wat verder opvalt is dat veel mensen meededen aan de actie voor anderen. Als meest gegeven reden (38%) om mee te doen aan de AH Sportactie wordt opgegeven dat ze hun kind/vrienden een leuk schaatsuitje wilden laten beleven. Al met al zijn de sporters enthousiast over de actie én de manier waarop de schaatsverenigingen het hebben aangepakt. Ze ervaren de club met een 7,5.

Enkele mooie citaten uit de enquête:

“Prachtige actie, onze kinderen zijn er zo enthousiast geworden dat ze nu op schaats les zitten.”

“Graag nogmaals zulke acties, leuk om zo kennis te maken met een onbekende sport”

ZIE OOK: STS-KGM werft tien nieuwe leden met AH Sportactie

Heb je gevonden wat je zocht?