Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs
‹ terug

AIJC verbetert communicatie met leden: ‘Wie zaait, zal oogsten’

Gepubliceerd dinsdag 4 september 2018

De Alkmaarsche IJsclub heeft de wind in de zeilen. De club heeft een florerende jeugdafdeling, het ledenaantal groeit gestaag en de ijsbaan in Alkmaar krijgt een nieuwe vloer. Volgens voorzitter Bram Dieleman zijn de ontwikkelingen het gevolg van proactief beleid en een duidelijke communicatiestrategie.

Dieleman vervulde jarenlang verschillende functies voor de Alkmaarsche IJsclub (AIJC) en de Baancommissie op De Meent in Alkmaar. Sinds vorig jaar september is hij als voorzitter terug bij de ijsclub. “Het eerste wat ik wilde verbeteren was de communicatie, zowel intern als extern. Het is belangrijk je als club te profileren in de (lokale) media. Mijn idee was een product in de markt zetten waar mensen zich tot aangetrokken voelen.”

De beleidskeuzes van Dieleman en zijn medebestuursleden werpen vooralsnog hun vruchten af. Zo werd AIJC eerder dit jaar verkozen tot gemeentewinnaar bij de verkiezing ‘Vereniging van het Jaar‘. “We hebben vorig jaar een aantal doelen geformuleerd, zoals betere communicatie, groeien als club en werken aan de uitstraling. Aan die punten hebben we hard gewerkt. Dankzij onze vele leden en vrijwilligers gaat het de goede kant op met de club.”

Eind augustus kreeg AIJC nog meer goed nieuws. De ijsbaan in Alkmaar krijgt een nieuwe vloer. “Ons complex was al mooi en dat wordt nu alleen maar beter. Het is belangrijk in te spelen op de mogelijkheden die je geboden krijgt”, aldus Dieleman.

Betere relatie met leden en vrijwilligers

Ook de relatie met de leden en vrijwilligers was een belangrijk punt voor de voorzitter. “Er is nieuwe clubkleding gemaakt ten behoeve van de uitstraling van de club. Daarnaast zijn we begonnen nieuwsbrieven te versturen om de leden beter te informeren. We organiseren een nieuwjaarsborrel en een groot clubfeest voor alle leden. Dat zijn zaken die worden gewaardeerd en met dit soort initiatieven zet je je vrijwilligers en leden in het zonnetje.”

Club van 50

Net als vrijwel elke vereniging is ook AIJC op zoek naar nieuwe sponsors. Dieleman heeft een plan bedacht om bedrijven uit de regio aan de club te binden. “Sponsors staan tegenwoordig niet meer in de rij. Daarom heb ik de ‘Club van 50’ opgericht. In de Club van 50 hebben zowel bedrijven als sympathisanten die AIJC een warm hart toedragen zitting. De revenuen worden besteed aan trainingskampen en clubkleding.”

Volgens Dieleman is het voor verenigingen belangrijk dat ze initiatief tonen en dingen uitproberen. “Ik hoor tegenwoordig vaak hetzelfde als 25 jaar geleden: het ledenaantal loopt achteruit en er zijn minder vrijwilligers. Maar daar kun je iets aan doen! Bij mij is het glas altijd halfvol en ik ga uit van het positieve. Focus als vereniging op de positieve dingen. Wees ondernemend en geef nieuwe ideeën de kans. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘wie zaait, zal oogsten’.”

Goede voorbeelden

Inspiratie opdoen op het gebied van communicatie? Lees dan eens de succesverhalen van andere verenigingen. Zo benut STV Lekstreek de kracht van sociale media en was de vloggende ijsmeester van IJsclub Otweg een groot succes.

Meer nieuws

KNSB neemt afscheid van assistent-bondscoach Annie Sarrat

50e KNSB Ledenraad

Het skateseizoen is begonnen

WIJV uit Winterswijk: van bijna-dood naar voorbeeldclub

Wereldtop shorttrack keert alweer snel terug in Nederland

Jarige Bornse Schaats- en Skeelervereniging schaatst voor hartekind Lois

naar het nieuwsoverzicht

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?