Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Vrijwilligers » Binnenhalen

Wervingsacties opzetten

Je kunt heel makkelijk zelf aan de slag gaan met het opzetten van wervingsacties. Het is een goed idee om dit eens aan de hand van de wervingscirkel te doen. De cirkel geeft je een gedachtegang die je nodig hebt om zorgvuldig een actie op te zetten.

De cirkel

wervingsacties-2

  1. De cirkel begint met het vaststellen van het doel. Vraag je af wat je wilt bereiken met de wervingsacties. Naar welke vrijwilliger ben je op zoek en wanneer heb je die nodig? Bepaal dit zo nauwkeurig mogelijk, zo kun je ook gericht mensen benaderen.
  2. Vervolgens ga je bekijken welke doelgroep je wilt bereiken. Opzoek naar een penningmeester? Zoek iemand met financiële ervaring. Wees niet bang om toch bepaalde eisen te stellen bij functies. Denk bij een wervingsactie aan leeftijd, opleiding, beschikbaarheid, deskundigheid en andere persoonlijke kwaliteiten. Wie past er binnen de gestelde eisen? Dit is je doelgroep!
  3. Daarna ga je nadenken over de boodschap die je wilt vertellen en overbrengen. Wat heb je de vrijwilliger te bieden, wat voor taken krijg de vrijwilliger? Bij deze stap is het wederom belangrijk om in de huid van de vrijwilliger te kruipen. Waarom zou hij of zij het leuk vinden dit op te pakken? Waar zou hij of zij juist over twijfelen. Gebruik hierbij bijvoorbeeld het vrijwilligersprofiel en -reis.
  4. Nadat je het doel, de doelgroep en de boodschap hebt geconcretiseerd kun je gaan nadenken over de middelen die je wilt inzetten om de doelgroep te bereiken en de boodschap over te brengen. Denk hierbij aan het feit dat persoonlijke benadering het beste werkt. Mocht je de wervingsactie toch ook via andere kanalen willen uitzetten, houd dan wel de doelgroep goed in het achterhoofd. Is je doelgroep van jeugdige leeftijd, zet dan social media kanalen in. Betrek bij een brainstorm over communicatiedoelen ook een aantal personen vanuit dezelfde doelgroep en vraag hen mee te denken over de beste communicatiekanalen en de inhoud van de boodschap.
  5. Als laatste ga je pas nadenken over de organisatie en het budget. Wie doet het, wanneer gaat de actie plaatsvinden, hoeveel mag dit kosten en hoe organiseer ik de actie.

Nadat je deze stappen hebt gezet, kun je starten met het selecteren van vrijwilligers.

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?