De uitkomsten uit de ledenenquêtes vormen een mooie basis om je leden te leren kennen. Maar deze uitkomsten gaan pas leven, als je ze goed weet te vertalen naar verschillende doelgroepen binnen je vereniging. Als je er een eerste blik op werpt denk je waarschijnlijk: zoveel leden, zoveel wensen! Maar als je er iets dieper induikt, is het waarschijnlijk toch mogelijk om voor verschillende groepen een rode draad te ontdekken. Deze ledenprofielen helpen bij het maken van de volgende stap en het beantwoorden van vragen als: wat zijn hun belangrijkste wensen, past dat bij onze vereniging en op welke ledengroepen willen wij ons de komende jaren gaan focussen?
Ieder ledenprofiel een eigen gezicht
Wil je nog een stapje verder en echt nadenken of jullie aanbod aansluit bij jullie leden, dan is het interessant om op basis van de uitkomsten van de ledenenquête twee of drie ledengroepen nog eens verder uit te diepen en echt in hun huid te kruipen. Hoe oud zijn ze? Hoe ziet hun dagelijkse leven er uit? Wat zoeken ze in een sportvereniging? Door deze vragen te beantwoorden krijg je een gezicht bij je doelgroep en leer je hem of haar beter te begrijpen. Het profiel gaat hiermee echt leven.
Probeer niet alles tegelijk te doen, begin met je belangrijkste ledengroep, bijvoorbeeld:
- De grootste groep uit je vereniging
- De groep waarvan je denkt dat er de meeste potentie ligt
- De groep waar je nu de hoogste ontevredenheid ziet, maar die wel bij je vereniging past.
- Wil je meer weten hoe je een ledenprofiel op kunt stellen? Bekijk dan de download “Een ledenprofiel in 10 stappen”.
- De download “Vragenlijst Ledenprofiel” helpt bij het ontwikkelen van een vragenlijst die je tijdens je werksessies kunt gebruiken