Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Ledenwerving anno nu

‘Verenigingen zijn ten dode opgeschreven’

Volgens veel rapporten van een jaar of 3 geleden zijn de verenigingen niet meer van deze tijd, of zelfs ten dode opgeschreven. Tegelijkertijd zie je dat er bijvoorbeeld in het triathlon en turnen veel verenigingen zijn die groeien. Blijkbaar is de vereniging zelf niet het probleem, maar gaat het erom de meerwaarde te leveren waar de sporter anno nu behoefte aan heeft.

De 5 redenen waarom de schaatsvereniging helemaal in de huidige fitnesstrend past:

  1. Lokaal is het nieuwe ‘global’ (trend 1). De sporter zal dus (wanneer alle randvoorwaarden kloppen) eerder voor de lokale schaatsvereniging kiezen dan voor een anoniem landelijk fitnessbedrijf.
  2. Groepstraining is hot (trend 6). De sporter merkt weer dat groepsdruk helpt te motiveren, dus de voordelen van de STG (schaatstraininggroep) worden weer herkend door de sporter.
  3. Trainen zonder hulpmiddelen (Body weight training, trend 2) is weer modern. De hang naar de gewichten in de sportschool is er minder.
  4. HIIT (trend 3) is hip, er is een afname van duursport. Wanneer je de trainingen voor het schaatsen goed in de markt zet zal dit worden herkend als de intensieve sport die het is.
  5. Goed opgeleide trainers zijn (weer) belangrijk (trend 4), daar beschikken de meeste schaatsverenigingen over. Zo niet bekijk dan hier vooral nog even de mogelijkheden.

Mensen sluiten zich dus ook in 2017 nog aan bij (schaats)verenigingen, maar niet meer uit gewoonte of ‘omdat dat zo hoort’. Dit wordt soms consumentisme genoemd, dat klinkt dan negatief. Maar je zou het ook kunnen beschouwen vanuit de keuze’s die een persoon in zijn dagelijks leven ‘moet’ maken. Ga maar na: Twintig jaar geleden was er voor energie, water, zorgverzekering, pensioen, telefonie, televisie en zelfs hypotheek altijd maar 1 of enkele opties mogelijk. Nu ben je ‘een dief van je eigen portemonnee’ als je niet op zijn minst een vergelijkingswebsite erbij pakt en elke 2 jaar een overstap maakt. Dat verklaart dat diezelfde persoon bij zijn keuze voor een sport (of ‘een manier om fit te worden’) zich veel meer dan vroeger laat leiden door de veronderstelde meerwaarde die die keuze voor hem heeft.

Dat wil niet zeggen dat je als vereniging je kernwaarden op de schop moet gooien en een bedrijf moet worden, maar wel dat je hier rekening mee houdt bij de manier waarop je nieuwe leden werft.

Het beste is om met een groep enthousiastelingen een ledenwervingsplan op te stellen waarmee je de komende jaren aan de slag gaat. Op die manier kun je het ledental structureel laten groeien en kan de vereniging zich hierop ook geleidelijk aanpassen. Helemaal van nu is echter ook om ledenwerving ‘agile’ op te pakken; steeds kleine acties (die wel goed onderbouwd zijn) die kort duren, snel geëvalueerd worden en in verbeterde vorm daarna nogmaals of groter uitgevoerd worden.

Voor welke vorm van ledenwerving je ook kiest, de volgende zaken moeten in ieder geval aansluiten bij de doelstellingen die je voor ogen hebt:

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?