Inlineskaten Kunstrijden Langebaan / kortebaan Marathon Schoonrijden Shorttrack Schaatsen op natuurijs

KNSB.nl » Kenniscentrum » Ledenwerving en -behoud » Clubbinding

Verbinding

Veel verenigingen draaien op een kern van een klein aantal enorm enthousiaste bestuurders en vrijwilligers. Zij zijn nooit te beroerd om iets op te pakken en staan bij iedere activiteit weer bij de baan. Waarschijnlijk worden zij door jullie leden op handen gedragen. Maar je moet er niet aan denken dat zij wegvallen! Hoe fijn zou het zijn als een groter deel van jullie leden zich betrokken voelt en te hulp schiet als het nodig is? Hoe fijn zou het zijn als een groter deel van jullie leden zich echt thuis voelt bij jullie vereniging en mee wil helpen de volgende stap te zetten? Verbinding speelt hierin een belangrijke rol!

Verenigingen die in staat zijn verbinding te leggen met een groot deel van hun leden, blijken beter in staat uit te groeien tot een bloeiende vereniging met betrokken leden en voldoende vrijwilligers. Maar hoe leg je die verbinding? Hoe betrek je jullie leden? Hieronder volgt een aantal tips, die jullie hierbij kunnen helpen.

Toekomstvisie als rode draad

Het opstellen van een toekomstvisie is stap één. Maar hoe maak je jullie leden ook echt onderdeel van jullie droom? Het uitdragen van deze visie is minstens zo belangrijk. Probeer daarom leden zo goed mogelijk te betrekken bij jullie visie. Waar willen jullie heen en waarom hebben jullie bepaalde stappen of veranderingen voor ogen? Probeer de te nemen stappen ook zo concreet mogelijk te maken. Waar focussen jullie dit seizoen op en hoe willen jullie dit bereiken? Hebben jullie leden daar nog ideeën over? In welke concrete tussenstappen kun je dit opdelen? Willen jullie leden misschien helpen om één of meerdere van die tussenstappen ook daadwerkelijk te realiseren? Misschien kun je wel iets bedenken waardoor ieder lid of iedere trainingsgroep iets bij kan dragen?

Vergeet niet regelmatig terug te koppelen. Dit kan natuurlijk via de nieuwsbrief, maar is het niet veel leuker om iedereen daar echt bij te betrekken en er eigenaar van te maken? Koppel bijvoorbeeld een paar keer per jaar terug tijdens een interactieve sessie. Die kun je meteen gebruiken om jullie plannen bij te sturen en leden vragen te helpen. En misschien hebben jullie een centrale plek waar jullie de voortgang op verschillende tussenstappen concreet kunnen uitbeelden? In jullie clubhuis of op Facebook? Vier het ook wanneer een tussenstap behaald is!

Informatie en communicatie

Daarnaast is het ook belangrijk goed na te denken hoe je jullie leden betrokken houdt bij het dagelijkse leven binnen jullie vereniging.

Allereerst: is alle praktische informatie die nodig is om wekelijks lekker en onbezorgd te sporten goed toegankelijk? Dit zal in eerste instantie niet leiden tot een grotere betrokkenheid, maar helpt wel in het gebruikersgemak en daarmee de tevredenheid. Is alle informatie over het lidmaatschap goed te vinden en duidelijk? Zijn wedstrijden en andere activiteiten duidelijk aangekondigd en kunnen leden zich makkelijk inschrijven? Alhoewel dit misschien pasklare informatie lijkt, blijkt dit toch vaak een belangrijk punt in leden(on)tevredenheid.

Zijn jullie leden daarnaast op de hoogte van alles wat er binnen jullie vereniging gebeurt? Als jullie leden weten wat er speelt, welke activiteit er aan komt en hoeveel aandacht dit binnen jullie club heeft, zullen ze misschien ook sneller eens komen kijken, deelnemen of gewoon gezellig aanmoedigen. Besteden jullie bijvoorbeeld aandacht aan de sportieve resultaten op verschillende niveau’s? Plaatsen jullie leuke stukjes over trainingskampen en andere activiteiten? Laten jullie wel eens vrijwilligers aan het woord die druk zijn met de organisatie van een evenement? Leeft iedereen toe naar het clubkampioenschap of jullie bezoekje aan Insell of de Weisensee? Is jullie informatie ook voor jullie jeugdleden interessant? Gebruiken jullie daarvoor de nieuwsbrief, jullie website of facebook? Of zijn jullie actief op instagram of snapchat?

Het maken van een Ledenreis helpt jullie om in de huid van jullie huid te kruipen. Ontwikkel eens een ledenreis met de nadruk op communicatie. Loop langs alle (dagelijkse) vragen van een bepaalde ledengroep en de antwoorden die jullie daar momenteel op bieden. Probeer je hierbij in te leven in jullie lid. Is de informatie op alle vragen duidelijk – en vooral – makkelijk te vinden? Bieden jullie informatie op veel gestelde vragen pro-actief aan? Past het kanaal dat jullie gebruiken ook bij het ledenprofiel of zouden jullie na moeten denken over andere kanalen? En minstens zo belangrijk, sluit de boodschap ook aan? Hebben jullie bijvoorbeeld veel jeugdleden? Vraag dan een paar jeugdleden eens mee te denken over deze vragen. Kijk voor meer informatie over het opstellen van een ledenprofiel en een ledenreis onder het kopje ‘Ken je Leden’.

Persoonlijke aandacht

En last but not least: persoonlijke aandacht. Probeer zo goed mogelijk contact te houden met een groot deel van jullie leden. Regelmatig een kort praatje helpt al om leden zich meer betrokken te laten voelen. Ze voelen je interesse en weten tegelijkertijd beter wat er speelt.

Deel deze pagina:

Niks missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Welke nieuwsbrieven wil je graag ontvangen?

Volg je ons al?

Vragen?

088 489 20 00

[email protected]

Alle contactgegevens >>

Heb je gevonden wat je zocht?